MOST EON HWTAlLE ROUTE: TBR PASSFRJfflsX A IVCCAGE. PARCELS, EÏPflESE AhfD QRDM/.ftVGDE'05 1 TO AND f ROK AU Pftl.RUFAL STATIONS STEAMSHIP CWJWY ZEELAND, IlllttCIIOIr I tlfiWRC - Affiche van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, ca. 1880; litho. Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen. 1860 blijkt dat schepen met enige diepgang niet meer door het Kreekrak kunnen varen. Er worden plannen gemaakt voor een betere vaarweg, die al snel moe ten worden bijgesteld door de mogelijkheid van een spoorverbinding naar Zeeland. Het kanaal door Zuid- Beveland wordt in oktober 1866 in gebruik genomen, de Kreekrakdam in juni 1867 gesloten en al in juli 1867 rijdt de eerste trein over de dam. In 1873 wordt het kanaal door Walcheren geopend, ook zijn er nieuwe havens bij Vlissingen. Vlissingen heeft dan inmiddels een veerdienst op Engeland, geëxploiteerd door de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en ligt ineens wat vervoersmo gelijkheden betreft weer in het centrum. Met hulp van overheidsgeld richten Twentse textielbaronnen zoals de gebroeders Salomonson in talrijke plaatsen in Zeeland calicotweverijen op. Ook in Vlissingen wordt een dergelijke weverij opgericht. Die bevond zich vlak bij de kazerne ongeveer waar nu de Coosje Buskenstraat kruist met Boulevard de Ruyter. Op oude foto's is nog het bijbehorende Armenhuis met de ingang in de Koestraat te zien. Het katoen voor de handweve rijen werd aangevoerd vanuit Engeland en wanneer de stoffen, de zogenaamde 'katoentjes' gereed waren, werden ze verscheept naar overzeese gebiedsdelen, waar ze goed worden verkocht. De meeste calicotweve rijen gingen rond 1850 ter ziele omdat de getouwen niet op konden tegen de concurrentie van fabrieken waar machinaal aangedreven getouwen het werk doen. In de twintigste eeuw ligt de nadruk op de infra structuur over land. De Deltawerken zijn niet alleen gebouwd om de Zeeuwen tegen het water te bescher men, maar dienen tegelijkertijd een verbeterde infra structuur. Na de komst van de Zeelandbrug, ontstaat het industriegebied Het Sloe. Maar of dat nu het beoogde succes brengt, betwijfelt Van den Broeke. Een aantal industriële bedrijven, zoals Pechiney en Hoechst waar vele Zeeuwen in de hoogtijdagen konden werken, begonnen met veel elan, maar zijn vijftig jaar na de opening van de Zeelandbrug verdwenen. Werkverschaffing Het is de vraag of we bij ondernemen louter moeten denken aan economische groei, stelt Jan Zwemer daar mee aansluitend op het door Thomas Piketty geïnspi reerde 'economisme'. Hij neemt waar dat de economie de laatste eeuwen als richtinggevend wordt beschouwd voor de koers van de samenleving. Daarbij ligt de nadruk op economische groei en innovaties. Hij pleit er voor aandacht te schenken aan bedrijven die zich staande weten te houden, voor innovaties op het gebied van werkverschaffing en voor overlevingsstrategieën van mensen met weinig of geen middelen van bestaan. Leg dat op de Zeeuwse situatie rond het midden van de negentiende eeuw. De bevolking groeide, de calicotwe- verijen kampten met een daling in de bestellingen, de aardappeloogst mislukte. Toch trokken velen niet van hun geboortegrond weg om elders hun geluk te beproe ven. Er kwam een werkinrichting waar kurken voor flessen, borstels en touw werden geproduceerd. Later in de eeuw werd er een initiatief ontplooid waarbij werk lozen met winkeltjes, petroliehandel en draaiorgels via een soort zelfhulp principe een bestaan konden op bouwen. Zwemer vindt het niet terecht te stellen dat de kleine industrieën in Zeeland zoals de vele calicotwe verijen een mislukking waren. 'Deze bedrijven hebben indertijd duizenden mensen van werk voorzien en dat telt ook, niet alleen het succes op lange termijn.' Er was echter geen redden aan volgens de journalist van de Vlissingse Courant Frederik van Sorge, want in 36 Ze euws Tijdschrift 2016 1 een groot deel van Europa heerste armoede bij de werk man, verdween een deel van de middenstand door de zich ontwikkelende industrialisatie en ging het slechts een handjevol rijken voor de wind. Innovatie was zeker geen positief toverwoord zoals tegenwoordig. Het be tekende veelal het overbodig worden van arbeidskrach ten en overproductie. Migratie was lang een middel om aan armoede en overbodigheid te ontsnappen. Van Sorge begreep dat het elders waarschijnlijk niet beter zou gaan. De industrieel zou daar de werklieden opnieuw brodeloos maken. Ook daar zou mechanisatie voortschrijden en zouden grote sociale verschillen de werkman het onderspit laten delven. Van Sorge vond dat de overheid moest reguleren en er voor zorgen dat de vrije mededinging aan banden werd gelegd om grote werkloosheid en honger te voorkomen. Centrum en periferie Het raadsel Zeeland zoals Van den Broeke het noemt, en dan met name Vlissingen waar door de eeuwen heen zoveel kansen lagen, kan niet zonder meer opge lost worden. De factoren die hierbij een rol spelen zijn de perifere ligging van Zeeland en Vlissingen, vooral de complexe relatie tussen infrastructuur en economi sche ontwikkeling, waarbij de industrie en de mens soms bij verbeterde vervoersmogelijkheden juist weg trekken en niet te vergeten de mentaliteit. Innovatie werd ook vaak juist door niet-Zeeuwen in gang gezet. Chemische fabriek Hoechst Holland in aanbouw in Vlissingen-Oost, 1967. Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; Foto Dert. Paesie merkt op dat de politieke structuur na de Franse tijd drastisch verandert, de Republiek als gede centraliseerde staat heeft afgedaan. Dat had negatieve gevolgen voor de ondernemers. In gouden tijden voor Zeeuwse ondernemers was het bestuur decentraal en kon meer meebewegen met de lokale situatie. Andere factoren die in de discussie naar voren kwamen zijn de politiek en de aan- of afwezigheid van hoger onderwijs. Dat laatste is nog steeds een belangrijk punt zoals blijkt uit de stimulans die van het bloeiende Zeeuwse hoger onderwijs op het Vlissingse ondernemers klimaat uitgaat. Scheldepoort, de reparatiewerf van Damen Shipyards in Vlissingen-Oost, 2007. Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; foto Henk Nagelhout 37 Zeeuws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 19