De architectuur van Vlissingen Dat Vlissingen geen monumentenstad zou zijn, werd tijdens dit symposium gelogenstraft. Bouwhistoricus Ronald den Broeder nam zijn toehoorders mee op een tocht door het centrum van Vlissingen en benoemde de rijke variëteit aan monumentale panden die de stad rijk is. Architect Johan de Koning verhaalde voornamelijk over de naoorlogse architectuur van de wederopbouw. Voormalig Rijksbouwmeester Wytze Patijn, betoogde dat de Vlissingse boulevard zonder enige twijfel de mooiste boulevard van Nederland is en stond en passant stil bij een aantal andere architectonische hoogtepunten in de Scheldestad. tekst Joep Bremmers 'Hoe kan ik 700 jaar Vlissingse bouwgeschiedenis in 40 minuten proppen?', vroeg Ronald den Broeder zich hardop af aan het begin van zijn inleiding. Toch slaagde Den Broeder er wonderwel in, had hooguit een paar minuten langer nodig dan de bedoeling was, maar wist het publiek van het begin tot het einde te boeien. Den Broeder is bouwhistoricus en oud gemeenteraadslid en weet als geen ander waar de pa reltjes op het gebied van architectuur in het Vlissings straatbeeld zijn te vinden. Vlissingen heeft de naam een 'sloopstad' te zijn, een zienswijze die niet te ont kennen valt. Toch herbergt de Vlissingse binnenstad enorm veel fraais op bouwkundig gebied - je moet het alleen wél zien... Van de Brabantse gotiek tot classicisme Den Broeder vertelt over de Vlissingse bouwgeschie denis in chronologische volgorde, te beginnen met de Brabantse gotiek - grofweg van 1300 tot 1500. De Sint Jacobskerk is daar een sprekend voorbeeld van, hoe wel, waarschuwt Den Broeder: 'Het gebouw is zo vaak gerenoveerd en gerestaureerd dat zo'n kerk zo lang zamerhand een replica van zichzelf wordt'. Dat geldt eveneens voor de Gevangentoren op de boulevard. Het gebouw stamt uit de vijftiende eeuw, maakte aanvan kelijk deel uit van de Westpoort en is na de Tweede Wereldoorlog vrij ingrijpend gerestaureerd. Zo is de hele tweede verdieping, de omloop en de kap eigenlijk nieuw. Als derde voorbeeld van de Brabantse gotiek 38 Zeeuws Tijdschrift 2016 1 noemt Den Broeder het voormalig rechtsgebouw en stadhuis, Bellamypark 35 en 37, beiden daterend van rond 1500. De voorgevel van het stadhuis is tegenwoor dig de zijgevel van het pand. Het huis De Pauw aan de Beursstraat 41 is voor zien van een gotisch poortje. Net als veel andere mo numentale panden is dit huis gebouwd uit zandsteen en is de gevel later voorzien van een pleisterlaag waardoor veel interessante details niet meer zichtbaar zijn. Den Broeder legt uit dat de pleisterlaag niet meer kan worden verwijderd vanwege de kwetsbaarheid. Bellamypark 11 is uitgevoerd met een zijgevel van hout, een detail dat tevoorschijn kwam tijdens de res tauratie en toen weer zo is uitgevoerd. In de zeventien de eeuw zijn veel oorspronkelijk houten (middeleeuw se) gevels verdwenen uit het Vlissingse straatbeeld. Uitgebreid wordt stilgestaan bij het Lampsinshuis aan de Nieuwendijk. Het waren oorspronkelijk twee bestaande huizen die ingrijpend zijn verbouwd en van de monumentale nieuwe voorgevel voorzien De architect is nog altijd niet bekend, alhoewel er wordt gefluisterd dat Constantijn Huygens voor het ontwerp heeft getekend maar de ar chieven hebben dit nog niet prijsgegeven. Uit de periode van de Franse barok zijn een aantal sprekende voorbeelden bewaard gebleven. Er werd in die periode minder nieuwbouw gepleegd, bestaande panden werden grondig gemoderniseerd en veelal rijkelijk voorzien van ornamenten. Den Broeder noemt in dit verband het Mauritshuis aan de Hendrikstraat 12 met een gevel in Lodewijk xiv stijl. Dezelfde stijl is te herkennen aan het mooi gerestaureerde Edenburgh aan het Bellamypark 5. Uiteraard ontbreekt het Beelden huis aan de Prins Hendrikstraat 25 niet. Het pand stond oorspronkelijk aan de Dokkade en werd na uit breidingen van de scheepswerf gesloopt en in de Prins Hendrikstraat herbouwd. Het ontwerp van de monu mentale voorgevel is van de Antwerpse beeldhouwer Jan Pieter van Bauerscheit de jonge (1699-1768) en stamt uit 1730. Van Bauerscheit heeft meer gebouwd in Vlissingen, hij tekende ook voor het Van Dishoeck- huis, geïnspireerd op de stadspaleizen die hij in Wenen zag. Het Van Dishoeckhuis is gebouwd in 1733 en raakte in de periode 1966-1986 in verval en na jarenlang getouwtrek werd het uiteindelijk in 1986 afgebroken. Nog altijd een spijtige aan gelegenheid meent Den Broeder. En wie vindt dat niet? H. Benoist, Gezicht op de Gevangentoren, met op de achtergrond Boulevard Evertsen, aquarel. 1991, 40 x 50 cm. Historisch Topografische Atlas, Gemeentearchief Vlissingen. 39 Zeeuws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 20