fles sympathie voor een mythe de Vlissingse De prediker Willibrord, reisde volgens overlevering rond het jaar 700 door de Lage Landen. Vergezeld van bijbel, veldfles en volgelingen deed hij mogelijk ook Walcheren aan. Eeuwen later reisden talloze legendes met hem mee om de fles in het wapen en de naam van Vlissingen van een betekenis en verklaring te voorzien. tekst Ad Tramper De pelgrimsfles in het zegel van de stad Vlissingen, 1369; Stadsarchief Antwerpen. Het meest aansprekende verhaal gaat over Willibrord die Vlissingers te drinken gaf en waarbij de fles niet leeg raakte. Een andere meer praktische verklaring is dat Willibrord ze te drinken gaf en dat de lege fles door de Vlissingers werd bewaard. En inderdaad, in een be schrijving van het stadhuis uit 1754 weten we dat er uit ver vervlogen tijden zelfs drie flessen werden bewaard: een van zilver, een van aardewerk en een van leer. Flessingers Een minder vleiende uitleg is dat Vlissingers drie flessen miswijn ontvreemden waarop Willibrord ze uitschold voor 'Flessingers'. Lemnius een inwoner van Zierikzee stelde in de zestiende eeuw nog onomwon den vast dat de naam verwijst naar de ongelooflijke drankzucht van de Vlissingers. Vanaf 1600 duiken meer rationele verklaringen op. De zeventiende-eeuw- se geschiedschrijver Marcus Zuerius van Boxhorn voelde zich al ver verheven boven de sprookjes uit de Middeleeuwen en deed ze af als 'vermakelijk poppegoed'. Toen Vlissingen in 1315 stad werd, was het stads zegel waarschijnlijk al voorzien van een pelgrimsfles. In ieder geval in 1369, toen het Vlissingse stadsbe stuur een brief stuurde naar Antwerpen en daar een zegel aanhing waarop een pelgrimsfles is te zien. Het kan zijn dat de bestuurders de fles lieten verwij zen naar de plaats waar pelgrims overstaken naar Vlaanderen namelijk Vlissingen. Evengoed en wellicht nog beter verwezen ze naar de dekselse Willibrord, die hun voorgangers te drinken gaf uit een fles die niet leeg raakte. Een wonder waaraan begin veertiende eeuw niet werd getwijfeld. Dat nazaten moeite zouden hebben met de geloofwaardigheid van deze gebeur tenis was niet hun probleem. Plaatselijke mirakels waren trouwens ook goed voor inkomsten, want daar kwamen veel pelgrims op af. Zie voor verklaringen van naam en wapen van Vlissingen: Frank Puylaert en Joep Bremmers, Het ontstaan van de plaatsnaam Vlissingen (Vlissingen 2014). 62 Zeeuws Tijdschrift 2016 1 De schelp, de schedel, het slakkenhuis met zijn wenteltrap De Gevangentoren, 1945. Fotocollectie Gemeentearchief zijn uit pure vrees gemaakt en de muur van deze toren Vlissingen; foto A.J. Feij. komt voort uit gegronde angst. We weten: hardheid duurt het langst. Ooit stond ik boeven op het platte dak en zag de stad: dat, dacht ik, komt nooit meer goed: grauwe huizen, ingezakt, kapot, verbrand. oorlogsbunkers, prikkeldraad, de kromme ijzers op het strand, de basalten glooiing met zijn palen en de witte rand van water. En daar de grijze zee zonder einder en de zon, die stiekem wou verdwijnen zoals ook het zwarte schip in zijn eigen wolk van zwarte rook. Een meeuw hing rustig op en in de wind en schoot dan weg en dat maakte mij zo jaloers als wat. Wim Hofman, uit: 7% Poezie Grafiek 63 Ze euws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 32