Wim Jurcka chroniqueur van de Vlissingse jaren vijftig Eind jaren tachtig van de vorige eeuw kwam ik in het bezit van een boekje van uitgeverij Kalamiteit uit Dokkum met als titel Jurcka. Daarin een overzicht van het werk van de toen voor mij onbekende Wim Jurcka (1905-1963) met tekst van de uit Vlissingen afkomstige auteur William Rothuizen. tekst Paul van der Velde Wim Jurcka, Balanceerspel der wereldmachten, 1936. Olieverf op doek, 36 x 19 cm. Ik schafte dat fraai verzorgde boekje met kleuren afbeeldingen van Jurcka's vroege werk aan in het kader van een onderzoek naar de beeldende kunst in Zeeland dat uitmondde in een publicatie in de Zeeuwse Katernen (samen met Saskia Smit) onder de titel Kunst boven water. Een verkenning van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig (1988). Het was een uitgave van het Zeeuws Kunstenaarscentrum die tevens diende als catalogus bij de gelijknamige uit vijf delen bestaande tentoonstelling die van september 1988 tot februari 1989 in de Zeeuwse Bibliotheek te zien was. Kunst boven water was samengesteld door Jan van Leeuwen en hij maakte met een selectie van 200 werken van 50 kunstenaars uit de jaren veertig tot zestig die periode van de Zeeuwse beeldende kunst zichtbaar. Sindsdien zijn over vele van de toen geëxpo seerde beeldende kunstenaars monografieën versche nen. Van Jurcka ontbreekt die nog. Peintre maudit aan de zelfkant van de samenleving Rothuizen schetst in zijn essay Jurcka in de context van het Vlissingen van de jaren vijftig. Hij kende hem persoonlijk want samen met Hans Verhagen en Herman Goetheer kreeg hij teken- en schilderles van Jurcka. Rothuizen: 'Ouders zagen hun kinderen liever niet bij hem in de buurt want er zou wel van alles mis zijn met zo'n zonderlinge, alleenwonende man en als Jurcka in het nachtetablissement Victoria was waarge nomen heette het al gauw dat hij naar de hoeren liep.' De ouders van Rothuizen en zijn vrienden hadden er kennelijk minder moeite mee hun zonen aan de 68 Zeeuws Tijdschrift 2016 1 zonderling toe te vertrouwen. De jongelui zagen hem als 'een echte romantische kunstenaar, een bohemien, een peintre maudit die koppig tegen alle provinciaalse opvattingen in ging. Wij voelden een soort verbon denheid met hem.' Rothuizen cum suis waren vooral gefascineerd door het abstracte werk dat hij vanaf begin jaren twintig tot aan de Tweede Wereldoorlog schilder de met titels als het Balanceerspel der wereldmachten. Het vertoonde immers aanknopingspunten met het werk van de Vijftigers. Hoe was de uit Arnhem afkomstige Jurcka in Vlissingen terecht gekomen? In Amsterdam liep hij kort na de Tweede Wereldoorlog de uit Middelburg afkomstige Fien tegen het lijf. Ze verhuisden naar haar geboorteplaats en zij dacht dat hij zijn beroep van naai machinereparateur wel op zou nemen. Zij ontdekte al snel dat de beeldende kunst het ware vliegwiel van zijn leven was en verliet hem. Jurcka nam zijn intrek in een klein huisje aan de Walstraat waar hij tevens zijn atelier had. Hij zou van eind 1952 tot 1960 in Vlissingen wonen en de laatste jaren van zijn leven slijten in Eindhoven. Zijn enige echte vriend was Dirk-Jan Koets, de Zeeuwse Van Gogh, die om zijn buitenissig gedrag bekend stond. De onbegrepen kunstenaars zochten steun bij elkaar in wat voor hen een vijandige omgeving moet zijn geweest maar in 1956 stierf Koets en stond Jurcka er helemaal alleen voor. Rothuizen: 'Bijna iedereen op Walcheren negeer de hem. In de horecabedrijven zag men hem liever gaan dan komen, terwijl Jurcka juist zo graag in zulke gelegenheden schetste, wat weer tot een lange reeks café-interieurs leidde die door de betreffende zaken werden aangekocht of op briefkaartformaat werden gereproduceerd.' Juist dat werk (en niet het abstracte) waarin hij het Vlissingse uitgaansleven tekende zijn ze ker in retrospectief gezien het meest interessantste en boeiendste deel van zijn oeuvre. Hij legde dat uitgaan sleven zonder te moraliseren vast. In dat opzicht lijkt zijn werk op dat van Henri de Toulouse-Lautrec die eind negentiende eeuw het nachtleven van Parijs schilderde. Wim Jurcka, Danseres In de Victoria Bar, 1960. Kleurentekening op papier, 24 x 36 cm. Veel 'uitgaanswerk' van Jurcka zal in de prullenbak zijn verdwenen maar er moet nog het nodige in Vlissingen en op Walcheren rondzwerven. Wie neemt de handschoen op een overzichttentoonstelling met dat werk samen te stellen en daaraan gekoppeld een catalogus annex monografie? 69 Ze euws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 35