Frans Naerebout. Schilder aan de Schelde Impressie van een voorbije tentoonstelling G.J.F (Frans) Naerebout (1915-1988) werd geboren in Rotterdam waar hij een opleiding tot bouwkundig tekenaar volgde. In de avonduren deed hij daar de Rotterdamse Kunstacademie bij. In het begin van zijn carrière kreeg hij veel opdrachten uit de havenwereld. Als scheepsportrettist is hij vooral bekend door de destijds zeer populaire albums van Hooimeyer beschuit en Captain Grant sigaretten. In 1953 verhuisde hij met zijn gezin naar Vlissingen. Hij was er geen vreemde want in zijn jeugd had hij er al enige tijd met zijn ouders gewoond. Frans Naerebout, De SintJacobskerk en de Schelde, acryl op doek 70 Zeeuws Tijdschrift 2016 1 tekst Aafke Verdonk-Rodenhuis In de Scheldezaal van het Zeeuws maritiem muZEEum werd van 2 juli tot en met 1 november 2015 veel van wat Vlissingen is, maar vooral ook was, getoond. Het gaat hier om beelden van de stad, de waterkant, de pas serende schepen, in olieverf, aquarellen, tekeningen, linoleumsneden. Buiten gaat het beeld verder: door het raam aan de kant van de Nieuwendijk, waardoor op zonnige dagen prachtig licht binnen valt, zie je de voormalige vissershaven, nu jachthaven en wat verder weg de Schelde. Beelden van wat er niet meer is, maar ook van wat blijft: licht op het water, een binnenva rend schip bij Westduin, aquarel, rede van Vlissingen, Keizersbolwerk met kustvuur, olieverf op doek. De Jacobstoren en wat rode daken. Dat is precies waar je als eerste tegenaan loopt bij het betreden van de zaal, Vlissingen, Oude Markt, olieverf op doek. Nu zijn de huisjes weg, de toren staat nog. Verscheidenheid en fascinatie Opvallend is de enorme verscheidenheid aan werk, niet alleen aan materialen, maar ook wat stijl betreft, realistisch, kubistisch-expressionistisch, abstract werk. De bezoeker van de expositie maakt een rond je langs Boulevard en Nolledijk, de Gevangentoren, beide olieverf op doek, Vissershaven en Lampsinshuis, linosnede, gezicht op Vlissingen vanaf de Nolledijk, aquarel, tekeningen met viltstift/flowmaster van Zeehondenwerf en Lampsinshuis. Kortom, een prachtig overzicht van het Vlissingse werk van Frans Naerebout. Dan, in het midden van de zaal sta je voor twee doeken van dijkwerkers. Olieverf op doek, in krachtige kleuren, zo sterk en bonkig als de basaltblok ken die zij tillen. Aan de andere kant van deze twee schilderijen is er een beeld van wat voorgoed voorbij is: Binnenhaven, kade van Van den Akker, sleepvaart- en bergingsbedrijf. Dit paneel in olieverf hing jarenlang in het kantoor van deze firma. Vanaf 1973, na de eerste oliecrisis komt er nog een bijzonder facet bij. Frans Naerebout was ervan overtuigd dat het zeilschip weer een belangrijke rol zou gaan spelen in de scheepvaart. Fascinerend om zijn impressies te zien van het zeil- schip van de toekomst, schepen met allerlei soorten tuigage als bron van de voortstuwing. Deze fraaie tentoonstelling werd gerealiseerd door de Stichting 100 jaar schilder Frans Naerebout, het Gemeentearchief Vlissingen, het muZEEum, Hein Naerebout en andere particulieren. Bij de opening van de tentoonstelling was er veel aandacht voor het leraar schap van Naerebout. Vanaf 1962 was hij tekenleraar aan de Rijks hbs in Vlissingen. In de brochure bij de expositie naast een goed overzicht van het getoonde werk, dankbare herinneringen van oud-leerlingen. Frans Naerebout, Dijkwerker, olieverf op doek. 71 Zeeuws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 36