BEELD VOOR VLISSINGEN VAN TEJA VAN HOFTEN a W ca O ca VISSERS. KAPERS. ARBEIDERS tekst zt-redactie Rondom de watergang tussen de Sloeweg en de Willem Klooslaan in Vlissingen, vlakbij kunstwerk plaats Kipvis, wordt op initiatief van Ko de Jonge het project Kunstpark Vlissingen gerealiseerd waarbij uiteindelijk veertien kunstwerken de wandelaar tot nadenken moeten gaan stemmen. Jaarlijks worden er zeven kunstenaars uitgenodigd een schetsontwerp te maken, uitgaande van de beroemdste dichtregel van Willem Kloos: 'Ik ben een God in 't diepst van mijn ge dachten'. Wijkbewoners kiezen een ontwerp ter realisa tie. In 2014 werd een beeld van Denz de Kroon, Twisted hypercube, geplaatst en op 16 april 2016 de presentatie van een beeld van Teja van Hoften. Gedachtenwolk Een gedachtenwolk in de vorm van hersenen met een hersenstam als de gedachtenuitloper. Zonder direct aan alle praktische beperkingen van een beeld bui ten te denken, is Teja van Hoften in haar atelier met keramiek aan de slag gegaan op een maat, waarin ze het uiteindelijke beeld voor zich zag. Plastische vormen, die goed de kolkende stroom van associatieve gedachten weergeven tijdens het creatieve proces, het moment als je als kunstenaar zelf ook eventjes voor God speelt. 'Maar een beeld in de openbare ruimte heeft zijn beperkingen door budget, eisen van onderhoud en vandalismegevoeligheid. Bovendien wilde ze de sokkel in het beeld betrekken en het beeld transparanter ma ken. God is namelijk voor haar de natuur, de wereld, alles om je heen: Je kijkt dwars door het beeld heen en in het diepst van mijn gedachten is daar de wereld.' Door slechts de contour van de hersenen/ gedachtenwolk te gebruiken, kwamen er nu heel andere materialen in beeld. Een ruimtelijke tekening in staal - gebaseerd op hersenscans van haar eigen hersenen - op een ijle sokkel van stalen hoekprofielen. Uit de sokkel komt, net boven het hoofd van de gemid delde voorbijganger de gedachtenwolk. ruimtecAESuuR Aansluitend op de realisatie van het beeld laat Teja van Hoften van 16 april t/m 29 mei 2016 in ruimtecAESuuR, Lange Noordstraat 67 in Middelburg het werk/proces zien, dat aan dit beeld vooraf is gegaan en wat er nu nog steeds uit voort komt: tekeningen en beelden in diverse materialen. In het programma van 2016 wil ruimtecAESuuR 'het leren' voorop stellen en wordt aan de door hen uitgenodigde kunstenaars nadrukkelijk gevraagd de studenten Art en Philosophy aan University College Roosevelt in Middelburg te betrekken in hun denk- en werkproces om tot een tentoonstelling te komen. openingstijden ruimtecAESuuR: vrijdag en zaterdag van 14 tot 17 uur en op afspraak www.caesuur.nu www.tejavanhoften.nl 76 Ze euws Tijdschrift 2016 1 LU OC LU LU tekst Jaap de Moor Vlissingers, schrijft Peter van Druenen in zijn voorwoord, wil len waar voor hun geld. Wanneer ze voor een boek meer dan een tientje moeten betalen, dient het letterlijk en figuurlijk wel gewicht in de schaal te leggen. Nou, dat is in letterlijke zin in ieder geval gelukt. Het boek telt 1100 pagina's en weegt 2,6 kilogram (op mijn brie- venweegschaaltje). Maar hebben de Vlissingers ook in figuurlijke zin waar voor hun geld gekregen? Het antwoord op die vraag kan zonder meer positief zijn. Het is een goedgeschreven en interes sante studie van de geschiedenis van Vlissingen van de twaalfde eeuw tot de eenentwintigste eeuw. Het boek richt zich vooral op de demografische, politieke, economi sche, en infrastructurele geschie denis van de stad. Van Druenens aanpak sluit aan bij de benadering van 'maatschappijgeschiedenis', een vernieuwend concept dat in de jaren dat hij geschiedenis studeer de in Rotterdam werd ontwikkeld. Van Druenen is er een waardige representant van. Als centrale verhaallijn neemt Van Druenen de aanleg van de havens die Vlissingen door de eeuwen zijn maritieme en econo mische karakter hebben gegeven. Hij onderscheidt drie belangrijke perioden in de geschiedenis van de stad, die hij elk karakteriseert hij met de aanduiding van een bevolkingsgroep: 'vissers', voor wat betreft de Middeleeuwen tot circa 1550; 'kapers', voor de zeventiende eeuw 'arbeiders' voor de negen tiende en twintigste eeuw. Deze aanpak werkt goed uit. Van Druenen komt met een massa nieuwe gegevens, die hij uitstekend weet te presenteren, vaak in heldere tabellen, die een pluspunt zijn in dit boek. Hij laat het daar niet bij. Hij plaatst Vlissingen steeds in een brede con text, regionaal en internationaal, om de historische ontwikkeling van de stad beter te kunnen ver klaren. Waarom heeft Vlissingen niet meer kunnen profiteren van zijn gunstige ligging in de Scheldedelta. Hij komt met nieuwe antwoorden en interpretaties, vaak verfrissend helder. Dit boek zal ongetwijfeld een vast referentie punt blijven in nieuwe historische studies over Vlissingen. Mocht er toch een punt van kritiek naar voren gebracht kunnen worden, dan lijkt mij dat te zijn dat er weinig Vlissingers van vlees en bloed in het boek voorkomen. Het is bepaald geen sociale geschiede nis geworden. Dat is soms wel eens jammer, zeker gezien het grote aantal bijzondere persoonlijkheden dat de stad heeft voortgebracht en de vaak roerige sociale verhoudin gen die de stad heeft gekend. Aan het slot heeft Van Drunen nog een hoofdstuk over het moder ne Vlissingen, van 1964 tot van daag, waarvoor hij helaas een niet zo mooie eenduidige karakterise ring heeft weten te bedenken als voor de eerdere perioden. Hij laat het bij het nogal tamme 'woon-, werk- en zorgstad'. Ondanks mijn grote waarde ring voor het boek, vind ik toch dat de Vlissingers niet in alle opzich ten waar voor hun geld hebben ge kregen. Het had een zo veel mooier boek kunnen zijn! Om te beginnen met de vormgeving. Die is niet om aan te zien. Een baksteen van 1100 pagina's, illustraties die zonder uitzondering te klein en te donker zijn afgedrukt en die niets aan het boek toevoegen. Ook is het jammer dat er geen index in staat, maar het blijkt dat die online te vinden is. En dan de omvang, 1100 pagina's is echt te veel. Veel onderwerpen zijn te gedetailleerd besproken. Dat had gemakkelijk met minder woorden toegekund, zonder dat het de kwa liteit had aangetast. Een voorbeeld is de uitvoerige beschrijving van de gezagsverhoudingen in de eerste periode van Vlissingen als vissers- stad. Het valt niet mee om het boek zonder lange en hinderlijke onder brekingen in één keer uit te lezen. Kortom, dit boek had eigenlijk meer tot zijn recht kunnen komen wanneer het minder dik was geweest, in een groter formaat was uitgegeven en voorzien was van echt mooie illustraties. Wenken voor een nieuwe druk die er zeker zal komen! Peter van Druenen VissersKapers, Arbeiders. Vlissingen 700 jaar stadsrechten Stichting Historische Publicaties Schelde-estuarium: Vlissingen 2015 isbn 9789082204803 prijs 4 39 77 Zeeuws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 39