:iek in Zeeland u maar Dat de mens halverwege de levensweg sterft, zonder zijn opdracht voltooid te hebben, zo wil het de hemel! (Mencius) In memoriam Peter van Houte (1958-2015) 86 Zeeuws Tijdschrift 2016 1 tekst Paul van der Velde 'Met de voorspelling dat ik vermoedelijk tien jaar korter dan het gemiddelde te leven heb, is mijn laatste periode nu toch echt al aangebroken. Later is al lang begonnen en tijd is me steeds dierbaarder geworden. Tijd om me bezig te houden met dingen en mensen die er echt toe doen.' Dat schreef Peter van Houte medio 2005 in reactie op mijn mail waarin ik vroeg waarom hij zo prikkelbaar was de laatste tijd. Ik kende Peter toen ruim tien jaar en dacht dat het aan zijn sui kerziekte lag. Kennelijk was er dus meer aan de hand. In 1994 trad hij toe tot de redactie van het Zeeuws Tijdschrift en hij zou er tot eind 2005 lid van blijven. In die periode schreef hij meer dan 50 bijdragen en was hij een van de drijvende krachten. In de redactie vergaderingen had Peter een uitgesproken inbreng en dat was niet verwonderlijk. Met zijn brede journalis tieke achtergrond (zowel krant als radio) versterkte hij het meer op de hedendaagse maatschappij gerichte karakter van het tijdschrift. Regelmatig wipte ik bij hem langs in Krabbendijke waar hij in die periode leefde. Zijn werkkamer lag bezaaid met dossiers over Zeeuwse onderwerpen en de wanden waren behangen met tapes en cd's. Het was het kloppende hart van pvh Mediaproducties. pvh Mediaproducties Zijn grote liefde was de muziek - gekscherend noem de ik hem de Zeeuwse Willem Duys - en zijn eerste bijdrage ging dan ook over 25 jaar Nieuwe Muziek in Zeeland. Bij die organisatie was hij in contact geko men met Iannis Xenakis voor wiens muziek hij grote bewondering had. Dat kwam tot uitdrukking in de titel van zijn terugblik op het leven van de componist 'Iannis Xenakis is dood. Leve de muziek!' Die uit roeptekens, kapitalen en accenten waren typisch voor Peters nadrukkelijke schrijfwijze. Hij kon zich erover opwinden als er bij de eindredactie accenten sneuvel den want ze stonden er echt allemaal met een bedoe- ling! Toen hij in 2002 met het Xenakis Ensemble op tournee kon door Japan was hij over the moon. Terug in Zeeland bracht hij de Zeeuwse componist Douwe Eisenga voor het voetlicht en maakte zich ook sterk voor de toen nog onbekende Danny Vera die het onlangs tot 'De Wereld Draait Door' schopte. Het lag tegen deze achtergrond voor de hand dat ik hem in de zomer van 2004 vroeg een muzieknummer samen te stellen en daarbij een cd met Muziek uit Zeeland te produceren... Zijn interesse voor muziek werd geëvenaard door die voor maatschappelijke ontwikkelingen. Zijn goed geïnformeerde interviews met spraakmakende personen blijven nog steeds de moeite van het lezen waard. Hij sprak met de leden van Bkf, Wim Hofman, Jan Raas, Roelof Ruules, Kees Slager, Rinus Stoffels, Hans Warren, Rien Verburg en Rudi ter Heide. Die laatste was in 1999, na een conflict met het bestuur, ontslagen als directeur van het toenmalige Bureau voor Toerisme Zeeland. 'Men heeft de neiging om klinkende namen of mensen van organisaties van naam naar Zeeland te halen. Als ze eenmaal aan de slag gaan, worden ze neergehaald op het moment dat ze hun kop boven het maaiveld uitsteken. Ze moeten uiteindelijk vertrekken om wat onbenullige redenen. Ze krijgen de kans niet, worden gewoon een kopje klei ner gemaakt. Dat is blijkbaar de aard van het beestje.' Zelf had Peter begin jaren negentig iets vergelijkbaars meegemaakt bij Omroep Zeeland, dus in de woor den van Ter Heide herkende hij zichzelf. Het gevoel ondergewaardeerd te zijn, lag bij Peter sinds die tijd altijd op de loer. In zijn artikelen had hij oog voor wat klein en bijzonder is, en vaak (nog) niet door een groot publiek wordt gewaardeerd. Hij had een zwak voor de underdog, voor mensen die anders durven zijn, andere muziek maken of een nieuw bedrijf durven te starten. Aan echte ondernemers en echte kunstenaars. 87 Zeeuws Tijdschrift 2016 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 44