zelf staand maar in samenwerking met wat hij dikwijls omschreef als de 'wereldgemeenschap'. En welke lessen kunnen we daaruit vandaag de dag trekken? Zijn de Vier Vrijheden en fdr's bevordering van de mensenrechten nog relevant in een wereld die gespleten is door zoveel diepe etnische en religieuze conflicten? Het lijkt logisch die vraag bevestigend te beantwoorden ondanks dat we moeten vaststellen dat de politieke, economische en ideologische omstandig heden waar we nu mee geconfronteerd worden niet precies dezelfde zijn als in de tijd van fdr. In dat opzicht herhaalt de geschiedenis zich niet noodzakelij kerwijze maar toch zijn er desondanks opvallende pa rallellen die de moeite van het exploreren waard zijn. Net zoals in de jaren veertig van de vorige eeuw bevinden we ons in de weinig benijdenswaardige positie van met zowel een globale economische als een veiligheidscrisis geconfronteerd te zijn. In de tijd van fdr was dat de Great Depression en de gelijktijdige opkomst van het fascisme. Nu zijn het de na-ijlende effecten van de recessie gekoppeld aan de opkomst van een extreme vorm van internationaal terrorisme die in de afgelopen jaren alleen maar erger is gemaakt door de aanhoudende veiligheidscrisis in Afghanistan, het bijna volledige uit elkaar vallen van Irak, de gevechten in Libië, de totale burgeroorlog in Syrië om nog maar niet te spreken van andere delen van het Midden Oosten en Afrika. In tegenstelling tot fdr echter kunnen we het ons niet veroorloven de veiligheidscrisis op een zacht pitje te zetten. Fdr begreep het kwaad van het fascisme maar door de aard van de dreiging en de stemming in het land begin jaren dertig, had hij de luxe om deze ideologie niet direct te confronteren tijdens de eerste jaren van zijn ambtstermijnen. De gebeurtenissen in lower Manhatten, Parijs en onlangs in Brussel maken zonder meer duidelijk dat we ons deze luxe niet kun nen veroorloven. We moeten beide crises tegelijkertijd aanpakken. De vraag ligt daarom voor de hand; hoe zal onze aanpak van de war on terror zich op stuk van zaken onderscheiden van die tegen het fascisme in de jaren veertig? De strijd tegen het terrorisme Het antwoord kan liggen in het veranderen van de naam van het spel. In een vooruitziend artikel ge schreven door de Britse militaire historicus Michael Howard getiteld 'What's in a Name?', beargumenteer- Recession coupled with the arrival of an extreme form of international terrorism, made all the more compli cated in recent years by the continuing security crisis in Afghanistan; the virtual collapse of Iraq; the ongoing strife in Libya; and the brutal civil war in Syrianot to mention other parts of the Middle East and Africa. Unlike fdr, however, we cannot afford to shift the security crisis to the back burner. fdr may have under stood that fascism was evil, but given the nature of the threat and the mood of the country in the early 1930s he had the luxury of not having to confront this ideol ogy head on during his first few years in office. As the events in lower Manhattan, Paris and Brussels make clear, however, we cannot afford this luxurywe must confront both crises simultaneously. This begs the question: How will we differentiate our approach to the 'war on terror' from the 1940s showdown with fascism? The struggle against terrorism The answer may lie in changing the name of the game. In a prescient article written in 2002 by the noted British military historian, Michael Howard, entitled 'What's in a Name?,' Howard argues that the Bush Administration's decision to label our struggle with Al Qaeda a 'war' may have been a mistake. 8 First, be cause doing so elevates the status of our enemies, who should be seen not as military opponents, but rather as international criminalsno better than thugs or mur derswho should be ruthlessly pursued with all the tools at our disposal, including the use of the criminal justice system. This is not to say that the military should be exclud ed from our struggle against Al Qaedaand now isis. On the contrary, given the fact that isis has proclaimed that it has established it own Caliphate in Iraq and Syria, the military must remain a vital component of this effort. But Howard argues that it is unrealistic and un fair to expect our armed forces to 'win' a 'war' against such an amorphous enemy, and that doing so creates unrealistic expectations. Our struggle against terrorism will not end in a spectacular battle. It will take years of plodding effort, and may never end completely. Secondly, by shifting our emphasisboth rhetor ical and actualto a greater use of existing national and international criminal justice agenciesbacked where necessary by traditional military and intelligence forceswe not only increase the chances that we will catch the enemies in our midst (vitally important given 44 Zeeuws Tijdschrift 2016 2 de hij dat de beslissing van het kabinet van Bush de strijd met Al Qaida een 'oorlog' te noemen een grote blunder was. Ten eerste door het zo te noemen, krijgt de vijand meer status. Ze moeten niet als militaire tegenstanders gezien worden maar als een bende internationaal opererende criminelen die genadeloos moeten worden vervolgd met alle mogelijke middelen die ons ter beschikking staan, met inbegrip van het justitiële systeem. Dat wil niet zeggen dat het leger niet moet deelnemen aan de strijd tegen Al Qaida en nu isis. Integendeel, vanwege het feit dat isis zijn eigen kalifaat heeft uitgeroepen in Irak en Syrië, moet het leger een vitaal onderdeel blijven van deze oorlogs inspanning. Maar volgens Howard is het onrealistisch en niet eerlijk te verwachten dat onze strijdkrachten een 'oorlog' tegen een amorfe vijand kunnen 'win nen'. Wanneer we dat doen creëren we onrealistische verwachtingen. Onze strijd tegen terrorisme zal niet eindigen met een spectaculaire veldslag. Het zal jaren van zwoegen vereisen en het is goed mogelijk dat het nooit helemaal zal stoppen. Ten tweede, door zowel retorisch als feitelijk meer nadruk te leggen op het gebruik van bestaande (inter) nationale justitieele organisaties, gesteund waar nodig door de voor de hand liggende militaire- en inlich tingsdiensten, zullen we niet alleen onze kansen ver groten de vijand in ons midden te pakken (van vitaal belang vanwege de recente gebeurtenissen in Parijs en Brussel) maar geven daarmee ook een krachtig signaal af aan de rest van de wereld: in tegenstelling tot de terroristen geloven wij in een rechtsstaat. Fdr zou dit natuurlijk begrepen hebben. Zoals opgemerkt, was zijn oproep voor de creatie van een we reld die gebaseerd was op de Vier Vrijheden in januari 1941 een rechtstreeks antwoord op Hitlers verklaring dat hij een 'nieuwe orde in Europa had gevestigd'. Tegenover Hitlers 'nieuwe orde van tirannie', zei fdr stellen wij een 'meer omvattend concept' voor, een 'morele orde', niet geschraagd door concentratiekam pen maar door de vier fundamentele vrijheden. Fdr is er dan wel misschien niet in geslaagd de voordelen van de Vier Vrijheden overal ter wereld te grondvesten maar zijn verwoording van deze simpele doch elo quente waarden maakte het verschil tussen fascisme en democratie zo krachtig als willekeurig welk wapen. Hij inspireerde een generatie om jaren aan een stuk te strijden tegen een monstrueus kwaad. the recent events in Paris and Brussels); we also send a powerful signal to the rest of the world: unlike the terrorists, we believe in the rule of law. Fdr certainly understood this. As noted, his call for the establishment of a world based on the Four Freedoms in January 1941 was in part a direct response to Adolf Hitler's declaration that he had established 'a new order in Europe.' As opposed to Hitler's 'new order of tyranny', he said, we propose a 'greater conception,' a 'moral order' sustained, not by the concentration camp or 'the quick lime in the ditch,' but by our adherence to these four fundamental human rights. Fdr may not have succeeded in bringing the benefits of the Four Freedoms to every corner of the globe, but his artic ulation of these simple yet eloquent values made the distinction between fascism and democracy as power ful as any weapon, inspiring a generation to struggle on for years in the face of a monstrous evil. We would do well to consider how we too might draw a sharp distinction between the values the United States and its allies aspire to, and the hatred, bigotry and fear that stands at the heart of today's terrorist net works. It is for this reason that instead 'winning the war on terror' we need speak in terms of 'bringing people to justice' and promoting fundamental human rightsno matter how complicated such an exercise may bein cluding the right to live in a society where basic security and the rule of law is paramount. We need to remember, as Howard suggests when he warned in 2002a full year before the us-led invasion of Iraqthat the struggle against terrorism is really a struggle for 'hearts and minds.' Hence, the de cision to launch 'a war' in his view merely increased 'the likelihood of an ongoing and continuous confrontation of cultures that will not only divide the world but shatter the internal cohesion of our increasingly multicultural societies.' 'That is why prolonging the war'and remember he is speaking about the war in Afghanistan'is likely to be so disastrous. Even more disastrous would be its ex tension...in a long march through other 'rogue states,' beginning with Iraq, in order to eradicate terrorism for good. 'No policy,' he said, 'is more likely not just to indefinitely prolong the war, but to ensure that it can never be won.' 9 Viewed in this light, it could be argued that the militarization of us for policy over the course of the past few decades has made us weaker not strong er; that our credibility and moral leadershipas fdr 45 Zeeuws Tijdschrift 2016 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 23