We zouden er goed aan doen een scherp onderscheid te maken tussen de waarden waar de Verenigde Staten en zijn bondgenoten naar streven en de haat, bigotte rie en angst die de kern van de huidige terroristische netwerken vormen. Hierdoor dienen we niet te spre ken van 'het winnen van oorlog tegen terreur' maar moeten we spreken in termen van 'mensen voor het gerecht brengen'. We dienen de fundamentele men senrechten uit te blijven dragen, inclusief het recht om in een maatschappij te leven waar de rechtsstaat en fundamentele veiligheid het hoogste goed zijn, niettegenstaande het gecompliceerde karakter van zo'n excercitie. We moeten ons voor de geest houden dat, als Howard suggereerde en voor waarschuwde in 2001, een jaar voor de door de Verenigde Staten geleide inva sie van Irak, dat de strijd tegen terrorisme er eigenlijk een is om het winnen van de 'harten en geesten' van mensen. Daarom vermeerderde volgens hem de beslis sing een oorlog te beginnen de waarschijnlijkheid van een voortdurende en continue confrontatie van cultu ren die de wereld niet alleen zal verdelen, maar ook de interne cohesie van onze in toenemende mate multi culturele maatschappij uit elkaar zal laten spatten 'Daarom zal een verlenging van de oorlog', we spreken hier over die in Afghanistan, 'hoogstwaar schijnlijk desastreus zijn.' Nog erger zou de voort zetting ervan zijn met een lange mars door andere 'schurkenstaten', te beginnen bij Irak, om het terroris me voorgoed de wereld uit te helpen. 'Geen politiek', zei hij, 'is waarschijnlijker om niet alleen de oorlog oneindig te verlengen, maar ook te verzekeren dat die nooit gewonnen kan worden.' Vanuit dit standpunt bezien, zou naar voor ge bracht kunnen worden dat de militarisering van de Verenigde Staten gedurende de afgelopen decaden ons alleen maar zwakker en niet sterker heeft gemaakt. Ook is onze geloofwaardigheid en moreel leiderschap, zoals fdr ons leerde, veel belangrijker en krachtiger dan onze zeer uitgebreide militaire macht. Deze vaststelling volgend kan ook beargumen teerd worden 'dat het boek machtiger is dan de drone.' Inderdaad, het inrichten van veiligheidszones en de rechtstaat in mislukte staten, goeddeels dankzij de be slissing ten oorlog te trekken in 2002, zal een serieuze militaire inspanning vereisen (laten we niet vergeten dat Amerika al 63 jaar troepen heeft in Zuid-Korea), maar uiteindelijk zal het wel de enige manier zijn de taught usare far more important and powerful than our profound military might. In keeping with this observation, it could also be argued 'that the book is mightier than the drone.' Indeed, establishing safe zones and the rule of law in failed statesthanks in large part to the decision to go to war in 2002may require a significant military com mitmentlet us not forget that the us has had troops in Korea for 63 yearsbut in the long run, the only way to counter and perhaps ultimately eliminate the threat posed by such radical organizations as isis is to rid the world of the conditions that give rise to such an extreme ideology. This means a much greater commitment to the use of soft power; to the fostering of civil societies; to providing the many troubled regions of the world not with more weapons and military expertisewhich, by the way, represents the overwhelming share of what the United States calls "foreign aid"but with the far more powerful and effective tools of books, schools and the right to an education. Freedom to learn! One interesting fact that is too often overlooked in our struggle with the conditions that give rise to extremist ideologies is the profound impact that the education of girls can have in the development of a more humane, tolerant and prosperous society. As Ellen Chesler, my colleague at the Roosevelt Institute points out in her new book, Women and Girls Rising educating girls can have a profound impact on everything from infant and maternal mortality to family income and healtha fact that the Roosevelt Foundation certainly acknowledged when they granted Malala Yousafzai the Freedom from Fear Medal. Given the fact that millions of girls today are still de nied the right to an education, perhaps it is time that we introduce a fifth freedom? The Freedom to Learn? We also need to find ways to provide the new generation of young people both at home and abroad with greater degree of economic opportunity, if we are going to counter the sense of hopelessness and alienation that serves as a breeding ground for radicalization. We live in an uncertain world; a world where sadly, the Western Democracies find themselves once again confronting many of the same types of difficult issues that our forbears faced in the 1930s and 40s: profound income inequality and a vast mal-distribution of wealth on a global scale; war and civil strife fueled in large part 46 Ze euws Tijdschrift 2016 2 Norman Rockwell, Freedom from Fear. US National Archives and Records Administration 47 Zeeuws Tijdschrift 2016 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 24