We zouden er goed aan doen een scherp onderscheid
te maken tussen de waarden waar de Verenigde Staten
en zijn bondgenoten naar streven en de haat, bigotte
rie en angst die de kern van de huidige terroristische
netwerken vormen. Hierdoor dienen we niet te spre
ken van 'het winnen van oorlog tegen terreur' maar
moeten we spreken in termen van 'mensen voor het
gerecht brengen'. We dienen de fundamentele men
senrechten uit te blijven dragen, inclusief het recht
om in een maatschappij te leven waar de rechtsstaat
en fundamentele veiligheid het hoogste goed zijn,
niettegenstaande het gecompliceerde karakter van zo'n
excercitie.
We moeten ons voor de geest houden dat, als
Howard suggereerde en voor waarschuwde in 2001,
een jaar voor de door de Verenigde Staten geleide inva
sie van Irak, dat de strijd tegen terrorisme er eigenlijk
een is om het winnen van de 'harten en geesten' van
mensen. Daarom vermeerderde volgens hem de beslis
sing een oorlog te beginnen de waarschijnlijkheid van
een voortdurende en continue confrontatie van cultu
ren die de wereld niet alleen zal verdelen, maar ook de
interne cohesie van onze in toenemende mate multi
culturele maatschappij uit elkaar zal laten spatten
'Daarom zal een verlenging van de oorlog', we
spreken hier over die in Afghanistan, 'hoogstwaar
schijnlijk desastreus zijn.' Nog erger zou de voort
zetting ervan zijn met een lange mars door andere
'schurkenstaten', te beginnen bij Irak, om het terroris
me voorgoed de wereld uit te helpen. 'Geen politiek',
zei hij, 'is waarschijnlijker om niet alleen de oorlog
oneindig te verlengen, maar ook te verzekeren dat die
nooit gewonnen kan worden.'
Vanuit dit standpunt bezien, zou naar voor ge
bracht kunnen worden dat de militarisering van de
Verenigde Staten gedurende de afgelopen decaden ons
alleen maar zwakker en niet sterker heeft gemaakt.
Ook is onze geloofwaardigheid en moreel leiderschap,
zoals fdr ons leerde, veel belangrijker en krachtiger
dan onze zeer uitgebreide militaire macht.
Deze vaststelling volgend kan ook beargumen
teerd worden 'dat het boek machtiger is dan de drone.'
Inderdaad, het inrichten van veiligheidszones en de
rechtstaat in mislukte staten, goeddeels dankzij de be
slissing ten oorlog te trekken in 2002, zal een serieuze
militaire inspanning vereisen (laten we niet vergeten
dat Amerika al 63 jaar troepen heeft in Zuid-Korea),
maar uiteindelijk zal het wel de enige manier zijn de
taught usare far more important and powerful than
our profound military might.
In keeping with this observation, it could also be
argued 'that the book is mightier than the drone.'
Indeed, establishing safe zones and the rule of law in
failed statesthanks in large part to the decision to go
to war in 2002may require a significant military com
mitmentlet us not forget that the us has had troops
in Korea for 63 yearsbut in the long run, the only way
to counter and perhaps ultimately eliminate the threat
posed by such radical organizations as isis is to rid the
world of the conditions that give rise to such an extreme
ideology. This means a much greater commitment to
the use of soft power; to the fostering of civil societies;
to providing the many troubled regions of the world not
with more weapons and military expertisewhich, by
the way, represents the overwhelming share of what the
United States calls "foreign aid"but with the far more
powerful and effective tools of books, schools and the
right to an education.
Freedom to learn!
One interesting fact that is too often overlooked in our
struggle with the conditions that give rise to extremist
ideologies is the profound impact that the education of
girls can have in the development of a more humane,
tolerant and prosperous society. As Ellen Chesler, my
colleague at the Roosevelt Institute points out in her
new book, Women and Girls Rising educating girls can
have a profound impact on everything from infant and
maternal mortality to family income and healtha fact
that the Roosevelt Foundation certainly acknowledged
when they granted Malala Yousafzai the Freedom from
Fear Medal.
Given the fact that millions of girls today are still de
nied the right to an education, perhaps it is time that we
introduce a fifth freedom? The Freedom to Learn? We
also need to find ways to provide the new generation
of young people both at home and abroad with greater
degree of economic opportunity, if we are going to
counter the sense of hopelessness and alienation that
serves as a breeding ground for radicalization.
We live in an uncertain world; a world where sadly,
the Western Democracies find themselves once again
confronting many of the same types of difficult issues
that our forbears faced in the 1930s and 40s: profound
income inequality and a vast mal-distribution of wealth
on a global scale; war and civil strife fueled in large part
46 Ze euws Tijdschrift 2016 2
Norman Rockwell, Freedom from Fear. US National Archives and Records Administration
47 Zeeuws Tijdschrift 2016 2