dreiging van zulke radicale organisaties als isis tegen te houden en misschien te elimineren, en om de we reld te bevrijden van de situatie die aanleiding geeft tot de opkomst van zo'n extreme ideologie. Dit betekent een veel groter gebruik van soft power; het bevorderen van de burgerlijke samenleving; de getroebleerde re gio's van de wereld niet met meer wapens en militaire expertise te bevoorraden (die het overgrote deel van de zogenoemde buitenlandse hulp van de Verenigde Staten uitmaken), maar met scholen en recht op on derwijs wat veel invloedrijker en effectief is. Vrijheid van Onderwijs Een interessant feit dat dikwijls over het hoofd wordt gezien in onze strijd met de omstandigheden die extreme ideologieën in het leven hebben geroepen, is de diepgaande invloed die onderwijs aan meisjes kan hebben op de ontwikkeling van een meer hu mane, tolerante en bloeiende samenleving. Zoals, Ellen Chesler, mijn collega bij het Roosevelt Instituut, duidelijk maakt in haar nieuwe boek Women and Girls Rising, dat het onderwijs aan meisjes een grote invloed kan hebben op alles van kinder- en moedersterfte tot het gezinsinkomen en gezondheid toe. Een gegeven dat de Roosevelt Foundation zeker bevestigde toen het Malala Yousafzai de Vrijwaring van Vrees Prijs gaf. Gezien het feit dat miljoenen meisjes vandaag de dag nog steeds het recht op onderwijs wordt ontzegd, is het misschien tijd dat we een vijfde vrijheid in het leven roepen: de Vrijheid van Onderwijs? We moeten ook manieren vinden om de nieuwe generatie van jonge mensen overal meer mogelijkheden op werk te bieden, als we het gevoel van hopeloosheid en vervreemding willen tegengaan dat de voedingsbodem voor radicali sering is. We leven in een onzekere wereld; een wereld waarin jammer genoeg de Westerse democratieën zich opnieuw geconfronteerd weten met vele van dezelfde type zaken waar onze voorvaders in de jaren dertig en veertig mee te makken hadden: blatante inkomens verschillen en een scheve verdelling van de rijkdom van deze aarde, oorlog en burgeroorlog grotendeels gevoed door een verderfelijke ideologie die er op uit is de grondvesten van onze moderne maatschappij te on dermijnen; een humanitaire refugiécrisis die we sinds de donkerste dagen van de Tweede Wereldoorlog niet meer gekend hebben; en natuurlijk de dikwijls over het hoofd geziene zaak van de klimaatsverandering die by a pernicious ideology that seeks to destroy the very tenets of modern civilization; a humanitarian refugee crisis the likes of which we have not seen since the dark days of the Second World War; and of course the too often overlooked issue of climate change, which threat ens all of usbut especially those in the developing worldwith the very means of survival. Towards Closer Trans-Atlantic Cooperation In confronting all of this, perhaps the most profound lesson we can draw from fdr's articulation of the Four Freedoms is that we must fashion a comprehensive approach to the many complex and difficult problems we face today. This will require a great deal of work, effort, patience and cooperationespecially among the transatlantic powers. Moreover, we need to understand that such a struggle will not be easy; that we should be prepared for a long and arduous period of sacrifice, not unlike the sacrifice that the generation that lived through the Second World War experienced, if we are to have any hope of overcoming the burgeoning social, economic and humanitarian crisis that now threatens the stability of the modern world. These words are chosen with care and it is very important for all of usbut especially for our friends on the other side of the Atlanticthe American peo pleto recognize that Europe and much of the modern world is indeed facing a serious humanitarian crisis that it can no longer afford to ignore. Fdr was right when he said that "freedom of person and security of property anywhere in the world depend upon the security of the rights and obligations of liberty and justice everywhere in the world." We disregard what is happening in places like Syria and Libya at our peril, and we need to recog nize that this is a crisis that must involve a far higher degree of American leadership and cooperation with Europe than we have seen in the past few years. Finally and most importantly, perhaps the best way we can honor the 75th anniversary of fdr's Four Freedoms, is above all else is to commit ourselves once again to these basic human rights, and to never forget fdr's admonition that 'enduring peace cannot be bought at the cost of other people's freedom.' 48 Ze euws Tijdschrift 2016 2 ons allen in het overleven bedreigd, zeker mensen die in ontwikkelingslanden leven. Intensievere trans-atlantische samenwerking Ons geconfronteerd ziend met dit alles, is misschien de meest diepgaande les die we van fdr's Vier Vrijheden kunnen trekken, dat we moeten komen tot een allesomvattende aanpak van de vele complexe problemen waar we ons nu tegenover gesteld zien. Dit zal veel werk, inspanning, geduld en samenwerking vereisen, vooral tussen de trans-Atlantische mach ten. Wat meer is, we moeten ook begrijpen dat zo'n strijd niet gemakkelijk zal zijn en dat we op een lange, moeilijke periode van opofferingen voorbereid moeten zijn, te vergelijken met die welke de generatie van de Tweede Wereldoorlog heeft ervaren. Dit is de voor waarde als we ook maar enige hoop willen koesteren de escalerende sociale, economische en humanitaire crisis te overwinnen die de stabiliteit van onze moder ne wereld bedreigd. Deze woorden zijn met zorg gekozen en het is heel belangrijk voor ons allen, maar in het bijzonder voor onze vrienden aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, de Amerikanen, te erkennen dat Europa en grote delen van de moderne wereld werkelijk gecon fronteerd worden met een humanitaire crisis die zij zich niet langer kunnen permitteren te negeren. Fdr had gelijk toen hij zei dat 'persoonlijke vrijheid en veiligheid van bezit afhangt van de veiligheid van de rechten en verplichtingen van vrijheid en rechtvaar digheid overal ter wereld.' Met groot gevaar voor ons zelf kijken we weg van wat er gebeurd in landen als Syrië en Libië. We moeten erkennen dat deze crisis er een is die een grotere mate van Amerikaans leider schap en samenwerking met Europa vereist, dan we in de afgelopen jaren hebben gezien. Tot slot en het meest belangrijk is dat de beste manier waarop we de 75ste verjaardag van fdr's Vier Vrijheden kunnen honoreren, is ons bovenal weer te committeren aan de fundamentele mensenrechten en nooit fdr's aanwijzing vergeten dat 'blijvende vrede niet gekocht kan worden ten koste van de vrijheid van andere mensen.' David B. Woolner is Senior Fellow and Hyde Park Resident Historian of the Franklin and Eleanor Roosevelt Institute, Associate Professor of History at Marist College, and Senior Fellow of the Center for Civic Engagement at Bard College. In the spring of 2016 Dr. Woolner was awarded the first Roosevelt Fellowship by University College Roosevelt. This article is based on the first in series of Roosevelt Triangle Lectures, delivered on January 27, 2016 in the Middelburg Town Hall. notes 1 Franklin D. Roosevelt, State of the Union Address, January 6, 1941, Master Speech File, 1898-1945, fdr Presidential Library, Hyde Park, New York. 2 Franklin D. Roosevelt, State of the Union Address, January 11, 1944, Franklin D. Roosevelt, Master Speech File, 1898-1945, fdr Presidential Library, Hyde Park, New York. 3 For more on this see: Alan Brinkley and David B. Woolner, "Franklin Roosevelt and the Progressive Tradition," in Progressivism in America: Past, Present and Future, edited by David B. Woolner and John M. Thompson (New York: Oxford University Press, 2016). 4 Michael Burke, Rhetorical Pedagogy: Shaping an intellectually critical citizenry, Universiteit Utrecht, Faculteit Geesteswetenschappen, 2013 5 Alan Henrikson, "Fdr and the World Wide Arena," in Fdr's World: War, Peace and Legacies, ed. by David B. Woolner, Warren F. Kimball and David Reynolds 6 David B. Woolner, "Epilogue: Reflections on Legacy and Leadership: The View from 2008," in Fdr's World: War, Peace and Legacies, ed. by David B. Woolner, Warren F. Kimball and David Reynolds 7 David B. Woolner, "Epilogue: Reflections on Legacy and Leadership: The View from 2008," in Fdr's World: War, Peace and Legacies, ed. by David B. Woolner, Warren F. Kimball and David Reynolds, 229. 8 Michael Howard, "What's in a Name? How to Fight Terrorism," Foreign Affairs, January/February, 2002 9 Michael Howard, "What's in a Name? How to Fight Terrorism," Foreign Affairs, January/February, 2002 noten Zie de Engelstalige versie. Vertaling Paul van der Velde 49 Zeeuws Tijdschrift 2016 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 25