dreiging van zulke radicale organisaties als isis tegen
te houden en misschien te elimineren, en om de we
reld te bevrijden van de situatie die aanleiding geeft tot
de opkomst van zo'n extreme ideologie. Dit betekent
een veel groter gebruik van soft power; het bevorderen
van de burgerlijke samenleving; de getroebleerde re
gio's van de wereld niet met meer wapens en militaire
expertise te bevoorraden (die het overgrote deel van
de zogenoemde buitenlandse hulp van de Verenigde
Staten uitmaken), maar met scholen en recht op on
derwijs wat veel invloedrijker en effectief is.
Vrijheid van Onderwijs
Een interessant feit dat dikwijls over het hoofd wordt
gezien in onze strijd met de omstandigheden die
extreme ideologieën in het leven hebben geroepen,
is de diepgaande invloed die onderwijs aan meisjes
kan hebben op de ontwikkeling van een meer hu
mane, tolerante en bloeiende samenleving. Zoals,
Ellen Chesler, mijn collega bij het Roosevelt Instituut,
duidelijk maakt in haar nieuwe boek Women and Girls
Rising, dat het onderwijs aan meisjes een grote invloed
kan hebben op alles van kinder- en moedersterfte tot
het gezinsinkomen en gezondheid toe. Een gegeven
dat de Roosevelt Foundation zeker bevestigde toen het
Malala Yousafzai de Vrijwaring van Vrees Prijs gaf.
Gezien het feit dat miljoenen meisjes vandaag de dag
nog steeds het recht op onderwijs wordt ontzegd, is het
misschien tijd dat we een vijfde vrijheid in het leven
roepen: de Vrijheid van Onderwijs? We moeten ook
manieren vinden om de nieuwe generatie van jonge
mensen overal meer mogelijkheden op werk te bieden,
als we het gevoel van hopeloosheid en vervreemding
willen tegengaan dat de voedingsbodem voor radicali
sering is.
We leven in een onzekere wereld; een wereld
waarin jammer genoeg de Westerse democratieën zich
opnieuw geconfronteerd weten met vele van dezelfde
type zaken waar onze voorvaders in de jaren dertig en
veertig mee te makken hadden: blatante inkomens
verschillen en een scheve verdelling van de rijkdom
van deze aarde, oorlog en burgeroorlog grotendeels
gevoed door een verderfelijke ideologie die er op uit is
de grondvesten van onze moderne maatschappij te on
dermijnen; een humanitaire refugiécrisis die we sinds
de donkerste dagen van de Tweede Wereldoorlog niet
meer gekend hebben; en natuurlijk de dikwijls over
het hoofd geziene zaak van de klimaatsverandering die
by a pernicious ideology that seeks to destroy the very
tenets of modern civilization; a humanitarian refugee
crisis the likes of which we have not seen since the dark
days of the Second World War; and of course the too
often overlooked issue of climate change, which threat
ens all of usbut especially those in the developing
worldwith the very means of survival.
Towards Closer Trans-Atlantic Cooperation
In confronting all of this, perhaps the most profound
lesson we can draw from fdr's articulation of the Four
Freedoms is that we must fashion a comprehensive
approach to the many complex and difficult problems
we face today. This will require a great deal of work,
effort, patience and cooperationespecially among the
transatlantic powers. Moreover, we need to understand
that such a struggle will not be easy; that we should
be prepared for a long and arduous period of sacrifice,
not unlike the sacrifice that the generation that lived
through the Second World War experienced, if we are
to have any hope of overcoming the burgeoning social,
economic and humanitarian crisis that now threatens
the stability of the modern world.
These words are chosen with care and it is very
important for all of usbut especially for our friends
on the other side of the Atlanticthe American peo
pleto recognize that Europe and much of the modern
world is indeed facing a serious humanitarian crisis that
it can no longer afford to ignore. Fdr was right when he
said that "freedom of person and security of property
anywhere in the world depend upon the security of the
rights and obligations of liberty and justice everywhere
in the world." We disregard what is happening in places
like Syria and Libya at our peril, and we need to recog
nize that this is a crisis that must involve a far higher
degree of American leadership and cooperation with
Europe than we have seen in the past few years.
Finally and most importantly, perhaps the best
way we can honor the 75th anniversary of fdr's Four
Freedoms, is above all else is to commit ourselves
once again to these basic human rights, and to never
forget fdr's admonition that 'enduring peace cannot
be bought at the cost of other people's freedom.'
48 Ze euws Tijdschrift 2016 2
ons allen in het overleven bedreigd, zeker mensen die
in ontwikkelingslanden leven.
Intensievere trans-atlantische samenwerking
Ons geconfronteerd ziend met dit alles, is misschien
de meest diepgaande les die we van fdr's Vier
Vrijheden kunnen trekken, dat we moeten komen
tot een allesomvattende aanpak van de vele complexe
problemen waar we ons nu tegenover gesteld zien. Dit
zal veel werk, inspanning, geduld en samenwerking
vereisen, vooral tussen de trans-Atlantische mach
ten. Wat meer is, we moeten ook begrijpen dat zo'n
strijd niet gemakkelijk zal zijn en dat we op een lange,
moeilijke periode van opofferingen voorbereid moeten
zijn, te vergelijken met die welke de generatie van de
Tweede Wereldoorlog heeft ervaren. Dit is de voor
waarde als we ook maar enige hoop willen koesteren
de escalerende sociale, economische en humanitaire
crisis te overwinnen die de stabiliteit van onze moder
ne wereld bedreigd.
Deze woorden zijn met zorg gekozen en het is heel
belangrijk voor ons allen, maar in het bijzonder voor
onze vrienden aan de andere kant van de Atlantische
Oceaan, de Amerikanen, te erkennen dat Europa en
grote delen van de moderne wereld werkelijk gecon
fronteerd worden met een humanitaire crisis die zij
zich niet langer kunnen permitteren te negeren. Fdr
had gelijk toen hij zei dat 'persoonlijke vrijheid en
veiligheid van bezit afhangt van de veiligheid van de
rechten en verplichtingen van vrijheid en rechtvaar
digheid overal ter wereld.' Met groot gevaar voor ons
zelf kijken we weg van wat er gebeurd in landen als
Syrië en Libië. We moeten erkennen dat deze crisis
er een is die een grotere mate van Amerikaans leider
schap en samenwerking met Europa vereist, dan we in
de afgelopen jaren hebben gezien.
Tot slot en het meest belangrijk is dat de beste
manier waarop we de 75ste verjaardag van fdr's Vier
Vrijheden kunnen honoreren, is ons bovenal weer te
committeren aan de fundamentele mensenrechten en
nooit fdr's aanwijzing vergeten dat 'blijvende vrede
niet gekocht kan worden ten koste van de vrijheid van
andere mensen.'
David B. Woolner is Senior Fellow and Hyde Park Resident
Historian of the Franklin and Eleanor Roosevelt Institute,
Associate Professor of History at Marist College, and Senior
Fellow of the Center for Civic Engagement at Bard College.
In the spring of 2016 Dr. Woolner was awarded the first
Roosevelt Fellowship by University College Roosevelt.
This article is based on the first in series of Roosevelt Triangle
Lectures, delivered on January 27, 2016 in the Middelburg
Town Hall.
notes
1 Franklin D. Roosevelt, State of the Union Address,
January 6, 1941, Master Speech File, 1898-1945, fdr
Presidential Library, Hyde Park, New York.
2 Franklin D. Roosevelt, State of the Union Address,
January 11, 1944, Franklin D. Roosevelt, Master Speech File,
1898-1945, fdr Presidential Library, Hyde Park, New York.
3 For more on this see: Alan Brinkley and
David B. Woolner, "Franklin Roosevelt and the Progressive
Tradition," in Progressivism in America: Past, Present and
Future, edited by David B. Woolner and John M. Thompson
(New York: Oxford University Press, 2016).
4 Michael Burke, Rhetorical Pedagogy: Shaping an
intellectually critical citizenry, Universiteit Utrecht, Faculteit
Geesteswetenschappen, 2013
5 Alan Henrikson, "Fdr and the World Wide Arena,"
in Fdr's World: War, Peace and Legacies, ed. by David B.
Woolner, Warren F. Kimball and David Reynolds
6 David B. Woolner, "Epilogue: Reflections on Legacy and
Leadership: The View from 2008," in Fdr's World: War, Peace
and Legacies, ed. by David B. Woolner, Warren F. Kimball and
David Reynolds
7 David B. Woolner, "Epilogue: Reflections on Legacy and
Leadership: The View from 2008," in Fdr's World: War, Peace
and Legacies, ed. by David B. Woolner, Warren F. Kimball and
David Reynolds, 229.
8 Michael Howard, "What's in a Name? How to Fight
Terrorism," Foreign Affairs, January/February, 2002
9 Michael Howard, "What's in a Name? How to Fight
Terrorism," Foreign Affairs, January/February, 2002
noten
Zie de Engelstalige versie.
Vertaling Paul van der Velde
49 Zeeuws Tijdschrift 2016 2