Burgeroorlog De Centraal Afrikaanse Republiek (car) is een voor malige Franse kolonie die in 1960 onafhankelijk werd. Het land grenst niet aan de zee en meet meer dan 650.000 verkante kilometer. Het grenst aan Congo Brazzaville, de Democratische republiek Congo, Kameroen, Soedan, Zuid-Soedan en Tsjaad. Het is rijk aan diamten, goud, olie en uranium. Van 1965 tot z979 werd het land geregeerd door de vileine dictator Jean-Bédel Bokassa. De meerderheid van de bevolking is Christelijk (52 procent Protestant en 29 procent Katholiek) terwijl 15 procent Moslim is. De aartsbis schop van Bangui, Dieudonné Nzapalainga: 'Vele jaren leefden Moslims en Christenen in harmonie en respect voor elkaars geloof. Toen politici de religieuze gevoeligheden wilden gebruiken om het volk te verde len, met als doel aan de macht te blijven of die macht te veroveren, zijn we als een man opgestaan om "nee" tegen deze oorlog en "ja" tegen vrede te zeggen.' De burgeroorlog die uitbrak in 2012 werd ver oorzaakt door milities die vochten om het bezit van edelmetalen en andere natuurlijke hulpbronnen. Op het eerste gezicht lijkt het een door religie gedreven oorlog met gevechten tussen de Moslim Séléka militie en de Christelijke anti-Balaka militie. De gevechten veroorzaakten de ontheemding van eenvijfde van de 5 miljoen inwoners tellende bevolking. Ze namen hun toevlucht tot andere delen van het land of buur landen. Op 24 maart 2013 werd de president Frangois Bozizé (een Christen) afgezet en vervangen door de Civil War The Central African Republic (car) is a former French colony that became independent in 1960. It is landlocked and measures more than 650.000 square kilometers. It borders on Cameroon, Chad, Congo Brazzaville, the Democratic Republic of Congo, Sudan and South-Sudan. It is rich in diamonds, gold, uranium and oil. From 1965 to 1979 it was governed by the infamous dictator Jean-Bédel Bokassa. The majority of the population is Christian (52 percent Protestant and 29 percent Catholic) while 15 percent are Muslims. The Archbishop of Bangui, Dieudonné Nzapalainga: 'For many years, Muslims and Christians lived in harmony and respect of each other's beliefs. When politicians wanted to use the religious fibres to divide the people, whether to maintain power or to conquer it, we stood up as if we are a single man to say "no" to this war and "yes" to peace.' The civil war that broke out in 2012 was caused by militias fighting over the possession of precious metals and other natural resources. On the face of it, it seems to be a religious war driven by violence between the Muslim Séléka militia and the Christian anti-Balaka militia. The fighting caused the displacement of around one fifth of the total population of 5 million people. They fled to other parts of the car or neighbouring countries. On 24 March 2013 it led to the overthrow of Frangois Bozizé (a Christian), who was replaced by Djotodia, the first Muslim president of the country. It led to widespread killings of the Christian population by Séléka militia, especially in Bangui. 16 Zeeuws Tijdschrift 2016 2 eerste Moslim president van het land Djotodia. Als gevolg daarvan vermoorden Séléka militieleden vele Christenen, met name in de hoofdstad Bangui. Het Interfaith Peace Platform Vanaf het uitbreken van de burgeroorlog hebben de lei ders van de diverse religieuze groeperingen in de car duidelijk gemaakt dat de oorlog geen religieus maar puur een politiek conflict was. Imam Omar Kobine Layama: 'Dit is gewoon manipulatie door politici. Wanneer je naar de samenstelling van Séléka kijkt, realiseer je je dat het geen honderd procent Moslim militie is. Ook zitten er Moslims bij de leden van de anti-Balaka militie. Deze rebellen zijn niet gemoti veerd door godsdienst. Ze doen dingen die door elk geloof verboden worden. Daarom kun je niet stellen dat godsdienst de oorzaak van de burgeroorlog is want die is puur politiek.' De Drie Heiligen, zoals ze betiteld zijn door een journalist van de Franse krant Le Monde, hebben in 2012 het Interfaith Peace Platform opgericht met hulp van cordaid, een Nederlandse Katholieke ontwikkelingshulporganisatie die gelooft in de drij vende kracht van solidariteit in het versterken van de zelfredzaamheid van lokale gemeenschappen. De macht van het woord De Drie Heiligen begonnen een campagne waarvan het mes aan twee kanten sneed. Enerzijds trokken ze het land door tot in de kleinste uithoeken om religieu ze tolerantie en samenwerking van de drie godsiensten uit te dragen. Dominee Nicolas Guérékoyame- Gbangou: 'Door gebruik te maken van de macht van het woord, zullen wij als religieuze leiders de geweld dadige harten ontwapenen om op die manier de moge lijkheid te scheppen weer in vrede samen te leven in de Centraal Afrikaanse Republiek.' De Verenigde Naties namen begin december 2013 het initiatief tot een vredesmacht die bestond uit soldaten van de naburige landen en een Franse eenheid die dan wel niet vrede bracht maar wel tot op zekere hoogte leidde tot een stabilisering van de situatie. De Drie Heiligen speelden ook een rol bij de val van Djotodia op 5 april 2014 en zijn opvolging door Catherine Sambi-Panza, een Christen. Dit leidde ech- Illustraties illustrations: TIME, Michael Hoeweler. The Interfaith Peace Platform Since the outbreak of the civil war the leaders of the religious groups in the car have insisted that the war is not a religious conflict but purely a political one. Imam Omar Kobine Layama: 'This is purely manipulation by politicians. When you look at the composition of Séléka, you realize it is not a one hundred percent Muslim mili tia. Therefore it is not a Muslim group. It is secular. Also there are Muslims among the members of the anti-Bala ka groups. These rebel groups are not motivated by any religious component. They do things that are forbidden by all religions. Therefore, you cannot say it is a religion that caused the rebellion but the cause is purely polit ical.' The Three Saints, as they were named by a jour nalist of the French newspaper Le Monde, founded the Interfaith Peace Platform in 2012 with the help of cor daid, a Dutch Catholic Development Aid Organisation that believes in the driving force of solidarity in strength ening the capacity of local communities. Using the force of words The Three Saints started a two-edged campaign. Firstly, they toured the country, visiting even the tiniest villag es, propagating the cooperation of the three religions and pleading for religious tolerance. Pastor Nicolas Guérékoyame-Gbangou: 'Using the force of words, we religious leaders will disarm the violent hearts, so that one day it may again be possible to live together in peace in the Central African Republic.' The United Nations also became involved, supplying French forces 17 Zeeuws Tijdschrift 2016 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 9