Jimmie Durham The Center of the World 1995 Het is interessant om, zo veel jaar later, de kritieken nog eens te lezen die in de loop van de jaren ge schreven zijn over het werk van Jimmie Durham, en opmerkelijk. Of het nou om de installatie The Center of the World gaat die in 1995 in De Vleeshal te zien was, de tentoonstelling in het gem in Den Haag en in tal van galeries of om zijn grote overzicht in het m hka in Antwerpen in 2012: elke criticus begint met het beschrijven van de vele losse objecten en teksten en verwondert zich over de onvermijdelijkheid en de traagheid waarmee al die afzonderlijke beelden één geheel worden. En vooral over het feit dat zich uitein delijk een betekenis ontvouwt die verder gaat dan wat er letterlijk te zien is. Dat zou je het wereldbeeld van Jimmie Durham kunnen noemen. Ongrijpbaar en toch manifest aanwezig. tekst Frits de Coninck The Center of the World was in zekere zin onzicht baar in de Vleeshal, althans aanvankelijk. Durham had tal van ingrepen verricht en her en der in die grote ruimte dingen neergezet. Maar wat zich het eerst aandiende, was die prachtige vroeg zestiende-eeuwse ruimte. Dominant als altijd. En het was alsof Durham daar eerst aandacht voor vroeg, voordat de kijker zijn ingrepen ontdekte. Op de tegelvloer lagen wat plank jes, achterin de ruimte stond een televisietoestel, op een krukje stond een bakelieten telefoonapparaat dat door de gemeente Middelburg was afgedankt, tegen de wand een lange stok, elders een schakeling van ruggenwervels, waarschijnlijk van honden, een beu- gelslot en een pijp en her en der stopcontacten. Nog minder opvallend waren de vele draden die over de muren gespannen waren maar die wel de verbinding vormden tussen al die objecten. En met die ruimte van de Vleeshal! Alles staat in deze installatie met elkaar in ver binding, alles communiceert. Zichtbaar en vooral onzichtbaar. Alles staat met alles in verband, in het wereldbeeld van Jimmie Durham. Dan krijgt zo'n tele foontoestel en daarmee ook de draden ineens een heel andere betekenis. Alsof in deze installatie de muren spreken, alsof de buitenwereld meeluistert. En wat de boodschap is die Durham met deze metaforische installatie oproept? Het begin van een antwoord staat op een briefje dat onderdeel is van het werk en dat hij het liefst heel terloops ergens in de ruimte opprikt 'Please understand that, in spite of all appearances, I am not your enemy. It is my duty to find out the truth, and I will. I hope it causes as little trouble as possible.' The truth waar hij het over heeft is, in zijn geval, een ideologie van botsende en schurende krachten. Hij is geboren als een Cherokee-indiaan die tegelijk ook Amerikaans staatsburger is, maar in Amerika wordt een indiaan liever doodgezwegennog altijdterwijl hij in Europa juist weer als een knuffel-indiaan wordt beschouwd. Een zelfde ambiguïteit zien we in zijn werk. Het kleine, het alledaagse doet er voor hem toe, maar kunst wordt het als hij het deel uit laat maken van zijn wereldbeeld. Dat is waar zijn werk over gaat, over verbindingen. Vaak in zijn carrière zijn dingen van hem benoemd als 'indiaans' waarmee ze een etnische connotatie kregen. Het liefst wil hij die be noeming ontregelen, omdat niks typisch dit of dat is. Net zo goed als hij het moderne kunstbegrip onderuit wil halen dat nog altijd zo sterk wordt bepaald door wat daarover in de westerse cultuur gedacht wordt. Jimmie Durham is een atypische kunstenaar. Hij is dichter, schrijver, beeldend kunstenaar, activist. Niets valt bij hem in een eenduidig hokje te plaatsen. Alles hangt met alles samen, althans voor wie kijken en denken wil. De toeschouwer staat in het middel punt. Zoals in de installatie The Center of the World die in 1995 meteen voor de collectie is aangekocht. 18 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 19 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 10