Pipilotti Rist Grossmut begatte mich 1995 tekst Frits de Coninck De video-installatie Grossmut begatte mich is het eerste werk van de Zwitserse Pipilotti Rist (1962) dat aange kocht werd voor een Nederlandse collectie. Videokunst was toen nog niet zo vanzelfsprekend maar videobeel den in zo'n theatrale setting als Pipilotti Rist realiseer de, was erg nieuw in die dagen. Grossmut begatte mich (letterlijk vertaald: Edelmoe digheid verenigt zich met mij) was een eerste versie van het videowerk Sip my Ocean. De productie was kennelijk een langdurend proces dat tussen 1994 en 1996 plaats vond. SBKM/Vleeshal kocht het werk in 1995. Merkwaardig is het dat het officiële certificaat als datum van aankoop 1 januari 1996 vermeld, maar dit terzijde. De video was in Nederland al te zien geweest, in 1995, in de tentoonstelling Wild Walls in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Samensteller van Wild Walls was Stedelijk-Museumconservator Leontine Coeleweij die ook lid was van de aankoopcommissie voor de collectie SBKM/Vleeshal. Niet lang na de aan koop brak Pipilotti Rist definitief door. Op de Biënnale van Venetië werd ze gelauwerd als aanstormend talent. Maar toen had de collectie SBKM/Vleeshal haar werk al. Zo kun je dus een goede kunstcollectie opbouwen, met oog voor kwaliteit en doortastendheid, ook al is het budget relatief klein. Dat het werk van Pipilotti Rist nu op de kunstmarkt een veelvoud waard is van waar het ooit voor is gekocht, is een prettige bijkomstigheid die de visie van toen alleen maar bevestigt. Grossmutt begatte mich werd pas voor het eerst in 2000 in de Vleeshal getoond. Nieuw in het werk van Rist was dat ze gebruik maakte van projectie direct in de ruimte. De Vleeshal werd daardoor zelf één groot projectiescherm. Het beeld vermengde zich volledig met de architectuur. De veel bezongen gotische ruimte van de Vleeshal met zijn bogen, beelden en nissen werd zo meegenomen in de fictie van de onderwater wereld die je in de video aan je voorbij ziet trekken. Een betoverende, schilderachtige wereld, beeld na beeld. We zien een landschap onder het wateropper vlak, een zee-schap eigenlijk, dat fascineert en verleidt, heel zinnelijk en vooral ook heel feminien. Terwijl we kijken naar de dynamiek van de watermassa die lijkt op een verschuivende wolkenlucht, naar de wuivende vegetatie en de objecten (een caravan, een handspiegel, een stenen waterkan) die dwarrelend op weg zijn naar de bodem van de zee, horen we een meisjesstem zin gen. Het is het door de kunstenaar zelf gezongen liedje Wicked Game van Chris Isaak. De zoete stem lijkt het groeiende gevoel van verontrusting te bezweren dat de beelden langzaam maar zeker opwekken. Totdat de suikerzoete sfeer wordt doorbroken als het stemmetje plotsklaps 'I don't wanna fall in love with you' uitkrijst. De mythe van het onderwaterparadijs lijkt verbroken. De verliefdheid van het begin, puberaal bezongen, mondt uit in liefdesverdriet en verlies. Dat is de tris- tesse die in het leven kennelijk onontkoombaar is en die dus iedereen wacht. Gedeelde smart, heet zoiets. Maar dat is toch niet de hoofdzaak van deze prachtige video-installatie. Pipilotti Rist spreekt hier al de zin tuigen aan, met een psychedelisch effect tot gevolg. Er gebeurt van alles wat onze zinnen betovert. En dat is niet alleen de ruimtein dit geval de Vleeshal in 1996 en in 2011 toen Grossmut weer werd getoond die volledig wordt geabsorbeerd door de projectie. De stenen beeldjes die al eeuwen rustig op hun sokkels aan de wanden van de Vleeshal wachten, worden in eens spelers in een feeëriek spel. En, het belangrijkste, de kijkers, die vergeten waar ze zijn als ze zo worden opgezogen in een fictie die er uitziet als iets wat ze denken te herkennen. Hallucinant.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 11