Nina Beier en Marie Lund The Archives 2008 tekst Julia Mullié In de collectie van SBKM/Vleeshal zit een bijzondere reeks van het kunstenaarsduo Nina Beier en Marie Lund: vier ingelijst en naar binnen gevouwen vredesposters uit de serie The Archives (2008). Naast hun eigen praktijk, werken Nina Beier (1976, Denemarken) en Marie Lund (1975, Denemarken) sinds 2003 samen. Beide zijn gefascineerd door geschiedenis en hoe groepen zich daarin hebben ge vormd en gemanifesteerd. In hun werk reflecteren ze vaak op deze groepsdynamiek en op het falen hiervan wanneer het gaat om groepen die ontstaan vanuit een gezamenlijk politiek idee of doel. Voormalig directeur Lorenzo Benedetti nodigde het tweetal uit om in 2009 een tentoonstelling voor de Vleeshal te maken. Dit werd The Object Lessons waarin Nina Beier en Marie Lund zowel eigen als gezamen lijk werk toonden. Voor hun tentoonstellingen gaan Beier en Lund vrijwel altijd een relatie aan met de specifieke omgeving van de tentoonstelling. Hiervoor vertrekken zij vanuit hun interesse voor geschiedenis en de gegeven, reeds bestaande materialen en contex ten. In het geval van de Vleeshal waren zij met name geïnteresseerd in de geschiedenis van het gebouw, dat een zeer uitgesproken ontwerp heeft, in de Tweede Wereldoorlog werd gebombardeerd en vervolgens weer werd opgebouwd. De tijd heeft aldus zijn uitwerking gehad op het gebouw zelf, maar ook op de betekenis ervan. De interesse voor dergelijke niveaus van presen tatie en representatie die zich met het voortschrijden van de tijd ontwikkelen, keert veelvuldig terug in het werk van Beier en Lund. 34 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 V.l.n.r.: Nach den nachsten krieg wird kein kind mehr spielen Solidaridad, Solidarity, Solidarité Pour la solidarité anti-imperialiste, pour la paix et l'amitié Chile Het werk dat zich in de collectie bevindt, was wel iswaar geen onderdeel van de tentoonstelling in de Vleeshal, maar vormt wel een goede representatie van het werk dat Beier en Lund er destijds toonden. De ondertitels van The Archives refereren aan de teksten op de posters en daarmee aan het doel van het protest waarvoor ze oorspronkelijk werden gebruikt. Zo heeft een poster de ondertitel: Pour la solidarité anti-impe- rialiste, pour la paix et l'amitié en een ander: Nach den nachsten krieg wird kein kind mehr spielen. Ook hier wordt een geschiedenis getoond waarbij de aanvanke lijke betrokkenheid van een groep en diens dynamiek niet meer bestaat. De posters, die allemaal verband houden met een roep om vrede, zijn enkel nog de resten van een verhaal dat eens heel urgent was voor de betrokkenen. Nina Beier en Marie Lund benadrukken het belang van hoe hun werk verwijst naar gemeenschappelijke culturele referentiekaders. Dit is belangrijker dan een directe verwijzing naar een historische gebeurtenis, aldus het tweetal. Dit spreekt ook duidelijk uit de vredesposters: voor iedereen zijn deze direct herken baar. Of je nu betrokken bent bij het doel waarvoor ze oorspronkelijk dienden of niet. Het is precies deze tussenruimte die Beier en Lund zo interessant vinden: tussen het specifieke en algemene van de loop van de geschiedenis, maar ook tussen het persoonlijke en al gemene van hoe deze geschiedenis wordt ervaren. The Archives zijn hiervan een goed voorbeeld: zij refereren niet direct aan de historische gebeurtenis waarop zij betrekking hebben, maar aan het belang dat zij had den voor een groep met gedeelde overtuigingen. 35 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 18