Katinka Bock The Ground of the Sea 2009 tekst Frits de Coninck In het voorjaar van 2009 presenteerde de Vleeshal de eerste solotentoonstelling van Katinka Bock (Frankfurt, 1976) in Nederland. The Sound of Distance heette de presentatie waarin ze het oude begrip 'land schap' uitbeent. Landschap is in onze cultuur een complex begrip. Omdat het te maken heeft met de perceptie die de mens heeft van de wereld waarin hij leeft. Omdat het een projectie kan zijn van zijn dromen en van zijn gemoed. Omdat het een idee uitdrukt van de krachten die zijn wereld maken, van de tijd waarin het land schap zich vormt, van de dreiging die ervanuit kan gaan, van de veiligheid die het biedt. Het landschap is een staalkaart van de nooit ophoudende worsteling van de mens om zich een plek op aarde te veroveren, en te verdedigen. Het landschap, dat zijn wij. Katinka Bock heeft in de werken die ze in 2009 in de Vleeshal geïnstalleerd heeft, het landschap als een concept ontleed. Zorgvuldig, abstract en tegelijk op een manier die de zintuigen raakte en activeerde. Het landschap, dat was ten tijde van die tentoonstel ling niet meer de wereld buiten, elders, ver weg. Het landschap was in onderdelen uiteen gehaald en naar binnen gehaald. De Vleeshal was de ruimte waarin het landschap als idee werd opgeroepen en zintuigelijk waargenomen. Op verschillende niveaus, op verschil lende manieren. Maar wat Katinka Bock in het bijzon der deed: ze liet binnen en buiten in elkaar overlopen, ze hief de vitale tegenstelling op waarmee wij onze plek markeren. Het meest basale landschap dat er te zien was, was The Ground of the Sea. Dat is ook het werk dat aan- 36 Ze euws Tijdschrift 2016 3 gekocht is voor de collectie. De installatie bestaat uit een groot aantal tegels van klei. Elke tegel even groot als de eronder liggende plavuis. Niet de hele vloer van de Vleeshal is bedekt. De witte kleitegels zien eruit als een grote plas die over de plavuizen lijkt uit te dijen. De voegen zijn niet opgevuld zodat ze een raster van grillige zwarte lijnen vormen die op de coördinaten lijken van een landkaart. Zo brengen we het landop pervlak, het landschap dus, in beeld. En zo eigenen we het ons toe. Het bijzondere van de tegels is dat ze op hun kop liggen. Wat we zien is de ongelijke onderkant, het negatief van een landschap op microscopische schaal. Boven en onder, binnen en buiten, de tegenstellende delen vloeien in elkaar over. De onderkant van die nieuwe witte tegels is niet vlak. Het grillige reliëf dat ze met elkaar vormen lijkt wel de bodem van de zee. Dat is het oude Nederlandse landschap: de bodem van de zee waarop de Nederlanders hun land, en vervolgens hun landschap, hebben veroverd. Een voor de hand liggende verwijzing naar de zee die hier, in Middelburg, nooit ver weg is. Hoe Zeeuws kan een in stallatie zijn. De buitenwereld is naar binnen gehaald. Katinka Bock deed dat ook met andere beelden en installaties die deel uit maakten van de tentoonstelling The Sound of Distance. Aan het begin van de Vleeshal was een tafeltje met een hoop zand met erboven een koperen regenpijp waaruit regenwater druppelde dat van buitenaf werd aangevoerd, als het regende tenminste. Zo vervormde het hoopje zand als een afbrokkelend duin, de aantasting van het ons gerust stellende gevoel van bescherming. Aandoenlijk in zijn onschuld, hier in de Vleeshal. Bedreigend in zijn wer kelijkheid, ergens hier verderop. Elders stond een grote houten tafel met een massieve, monolithische steen er onder die een kracht samenbalde waarvan het ongewis bleef of die de tafel steunde of opdrukte. Een metafoor voor de oerkracht die het landschap heeft gemaakt. En de tafel is op zijn beurt een metafoor voor onze cultuur die het landschap tracht te ordenen en te bedwingen. Binnen en buiten, horizontaal en verticaal, ruimte en tijd. De tentoonstelling, en daarmee ook het aange kochte werk The Ground of the Sea, raakt aan alles wat ons land tot een landschap (of een zeeschap) maakt. 37 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 19