Nedko Solakov A Quiz 1998 A Quiz (again) 2012 tekst Frits de Coninck Als kunst de samenleving reflecteert, dan geldt dat zeker voor het werk van Nedko Solakov. Met beelden en verhalen (zijn installaties zijn eigenlijk verhalen, over de wereld) geeft het werk commentaar op de systemen waar we deel van uitmaken. Nooit direct en concreet, Solakov is geen pamflettist die zijn kunst in dienst stelt van de boodschap. Het is niet zijn ambitie om de systemen te veranderen. Wel om de mensen een (beetje) bewustzijn bij te brengen, te laten nadenken, langs de weg van de verbeelding, van de kunst dus. En via de mens misschien dan toch iets te veranderen aan de wereld. Voor de grote omwenteling in Oost-Europa was het de denkwereld van het communisme die hij ironisch ontrafelde. Hij was kenner: hij had deel uitgemaakt van de Bulgaarse geheime dienst. Daarna verlegde hij zijn kritische aandacht naar de dubieuze systemen in de kunstwereld en in onze samenleving. Maar altijd Os CE fs rif fl r it jLFiT VAULT 00w litaks punif. 38 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 De prijsuitreiking bij A Quiz (Again) in 2012. V.l.n.r.: Lex ter Braak (ex-directeur SBKM/Vleeshal), Nedko Solakov, de twee prijswinnaars, Lorenzo Benedetti (toenmalig directeur SBKM/Vleeshal) vanuit de verbeelding en de vrijheid van het denken. En vooral geestig. Van Nedko Solakov zijn er twee werken in de collectie SBKM/Vleeshal. This is me, too uit 1996 is een geheel van foto's, video's en teksten die de kijker de wonderlijke wereld van Solakov in voeren. In 1998 maakte hij in de Vleeshal de installatie A Quiz die hij heeft geschonken aan de collectie. De tekeningen die erbij horen en die in een vitrine werden getoond, zijn aangekocht. In 2012 vond een reprise plaats, A Quiz (Again). Het is een site-specific installatie, in de meest letterlijke betekenis van het woord. Ze is niet alleen ge maakt voor de Vleeshal, de Vleeshal is de enige hoofd persoon in het werk. Op een groot doek, in de hoek opgehangen, staat het verhaal te lezen dat uitgangs punt is voor de installatie. Eigenhandig geschreven door Solakov. Ook de grafische vorm en het ritme van zijn teksten doen ertoe. Hij verhaalt over een droom waarin een van de stenen beelden in de Vleeshal hem een idee toevertrouwt. Het beeld vraagt zich al lang af wat de exacte grondpositie is van de sluitstenen van het gotische gewelfplafond. Geen eenvoudige kwestie. Het beeld vraagt de kunstenaar dan ook de vraag aan de bezoekers voor te leggen. Als je vanuit de sluitstenen in het plafond een loodrechte lijn naar de vloer trekt, op welke punten kom je dan exact uit? Solakov maakt er maar meteen een quiz van, met als hoofdprijs: 5 kilo van het beste vlees van de beste slager van Middelburg, en een jaar gratis toegang tot de Vleeshal. En Solakov voegt er als bonus nog vier werken op papier van hem aan toe. En die zijn helemaal op z'n Solakovs: vier die ren die een mens eten, in plaats van omgekeerd. Natuurlijk is A Quiz een werk met een knipoog. Solakov ironiseert de moderne gewoonte om van alles een event te maken. Ook beeldende kunst ontsnapt er niet aan amusement te worden. Niet kijken, zwijgen en nadenken, maar eerst en vooral beleven, daar gaat het om. En dus worden mensen, en niet alleen maar kinderen, door musea gejaagd met vragen en op drachten. Een quiz dus, dacht Solakov, met een heuse prijs. Ter geruststelling, de installatie is meer dan een spelletje. A Quiz gaat ook over kijken. Ons oog is gewend om, in het geval van de Vleeshal, naar de gotische architectuur te kijken, naar de beelden, de nissen, de vloer. We zijn ook gewend om naar de kunst te kijken, de Vleeshal is tenslotte ook een expositieruimte. Maar dat er naast die oude vorm en die huidige functie ook nog zoiets is als een abstracte ruimte, dat vraagt een andere manier van kijkenen zien. Zoekend naar de punten op de plavuizen vloer waar de sluitstenen zich loodrecht boven bevinden, tasten onze ogen de ruimte af, kijken, meten, positioneren. Van boven naar beneden, van links naar rechts. Zo ontvouwt zich in onze perceptie een andere ruimte waarvan we onont koombaar deel uitmaken. Gewoon omdat we er zijn. Die meetkundige ruimte—beter gezegd: de ervaring daarvan—kleurt alles wat we daar zien, kunst bijvoor beeld. Het prachtige schietlood dat daar doodstil hangt, als de installatie daadwerkelijk de Vleeshal in beslag neemt, de numerieke reeks langs de wand, het alfabet dwars op de vloer: allemaal hulpmiddelen, coördinaten eigenlijk, nodig voor een precieze plaatsbepaling. Iets wat kunst eigenlijk altijd doet. Ook als er geen prijs mee valt te winnen. 39 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 20