Cally Spooner Sign 2015 FINANCIERS ARE TRAINING TO PRODUCE TEARS; THE GALLERY IS THEREFORE CLOSED TO THE PUBLIC. tekst Frits de Coninck Een van de meest recente aankopen, een werk van Cally Spooner (1983), is tegelijk een van de eerste van de hand van Roos Gortzak. In oktober 2014 volgde ze Lorenzo Benedeti op als directeur van SBKM/Vleeshal. De aankoop, een conceptueel tekstwerk, maakte deel uit van de presentatie van Cally Spooner in de Vleeshal, in 2015. Het was de eerste solotentoonstelling van de Britse kunstenaar in Nederland, getiteld On False Tears and Outsourcing. Een presentatie als een drieluik die de ge welddadigheid fileert waarmee het moderne bedrijfs leven menselijke kwaliteiten misbruikt en uitput. Het begon met een performance van zes dansers, in een speciaal voor de Vleeshal ontwikkelde choreografie. Drie keer per dag combineerden zes dansers elemen ten uit een scrum meetingeen vergadering uit het bedrijfsleven waarbij medewerkers in een kringetje korte, snelle vragen over hun persoonlijke doelen en prestaties moeten beantwoordenmet bewegingen uit de rugby scrum. Spelers van de Middelburgse rugbyclub Oemoemenoe werd gevraagd om de dansers zich die techniek eigen te laten maken. In Spooners versie wisselden de dansers het competitieve af met het tedere: op sommige momenten staan ze in tweetal len tegenover elkaar en omhelzen elkaar. Dit eerste deel werd afgesloten met een sluiting van de toegang tot de Vleeshal, waarna het tweede deel ceremonieel geopend werd. Maar dan wel achter gesloten deuren. On False Tears and Outsourcing Financiers are trained to produce tears was een drie weekse cursus in de zogeheten Stanislavski-methode niet bekend. Het kan dus ook immaterieel zijn, een dans bijvoorbeeld. Zo werkt het ook in de kunst van nu. Presentaties kunnen ook projecten zijn die in samenwerking tussen de kunstenaar en de tentoon stellingsruimte ontwikkeld worden, waarvan de vorm van tevoren niet helemaal vaststaat. Kunst kan dus ook volledig immaterieel zijn. Zo ontwikkelt de kunst zich, en de collectie SBKM/Vleeshal die vitaal en actueel wil blijven, gaat daarin mee. die in de Vleeshal gegeven werd. Het is een bekende training voor zakenmensen en acteurs om te leren overtuigend over te komen door het inzetten van je emoties als instrument. Oftewel: hoe produceer je tranen. Een nagenoeg letterlijke uitbeelding van de titel: over valse tranen en het uitbesteden van emoties, de menselijke werkelijkheid van het zakenleven. In het laatste deel van het drieluik werkte een groep zangers aan een nieuw lied waarin het taalcliché a.s.a.p. (as soon as possible) de hoofdrol speelt. Een bevel dat dagelijks aan miljoenen werkmails wordt toegevoegd. A.s.a.p., een ogenschijnlijk onschuldige afkorting die stiekem de terreur van onze 24-uurs economie samenvat. Cally Spooner is een kunstenaar die in haar praktijk alle media gebruikt die van dienst kunnen zijn om haar ideeën over de mens en de wereld vorm te geven. Daar hoort in haar geval nadrukkelijk ook de taal bij. On False Tears and Outsourcing was ook de titel van een essay dat ze schreef bij deze presentatie, in de vorm van een zaaltekst die meegegeven werd aan de bezoekers. Ook de aankoop, Sign, is een tekstwerk. Het is het enige werk van Cally Spooner dat in de collectie sbkm/ Vleeshal aanwezig is, tot nu toe. Er komt nog een werk bij dat voortvloeit uit het project dat ze in de Vleeshal uitgevoerd heeft. Welke vorm dat zal hebben, is nog Cally S SpfrpFlth S, 42 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 43 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 22