Cally Spooner Sign 2015
FINANCIERS ARE
TRAINING TO
PRODUCE TEARS;
THE GALLERY
IS THEREFORE
CLOSED
TO THE PUBLIC.
tekst Frits de Coninck
Een van de meest recente aankopen, een werk van
Cally Spooner (1983), is tegelijk een van de eerste van
de hand van Roos Gortzak. In oktober 2014 volgde ze
Lorenzo Benedeti op als directeur van SBKM/Vleeshal.
De aankoop, een conceptueel tekstwerk, maakte
deel uit van de presentatie van Cally Spooner in de
Vleeshal, in 2015.
Het was de eerste solotentoonstelling van de Britse
kunstenaar in Nederland, getiteld On False Tears and
Outsourcing. Een presentatie als een drieluik die de ge
welddadigheid fileert waarmee het moderne bedrijfs
leven menselijke kwaliteiten misbruikt en uitput. Het
begon met een performance van zes dansers, in een
speciaal voor de Vleeshal ontwikkelde choreografie.
Drie keer per dag combineerden zes dansers elemen
ten uit een scrum meetingeen vergadering uit het
bedrijfsleven waarbij medewerkers in een kringetje
korte, snelle vragen over hun persoonlijke doelen en
prestaties moeten beantwoordenmet bewegingen
uit de rugby scrum. Spelers van de Middelburgse
rugbyclub Oemoemenoe werd gevraagd om de dansers
zich die techniek eigen te laten maken. In Spooners
versie wisselden de dansers het competitieve af met
het tedere: op sommige momenten staan ze in tweetal
len tegenover elkaar en omhelzen elkaar.
Dit eerste deel werd afgesloten met een sluiting
van de toegang tot de Vleeshal, waarna het tweede
deel ceremonieel geopend werd. Maar dan wel achter
gesloten deuren. On False Tears and Outsourcing
Financiers are trained to produce tears was een drie
weekse cursus in de zogeheten Stanislavski-methode
niet bekend. Het kan dus ook immaterieel zijn, een
dans bijvoorbeeld. Zo werkt het ook in de kunst van
nu. Presentaties kunnen ook projecten zijn die in
samenwerking tussen de kunstenaar en de tentoon
stellingsruimte ontwikkeld worden, waarvan de vorm
van tevoren niet helemaal vaststaat. Kunst kan dus ook
volledig immaterieel zijn. Zo ontwikkelt de kunst zich,
en de collectie SBKM/Vleeshal die vitaal en actueel wil
blijven, gaat daarin mee.
die in de Vleeshal gegeven werd. Het is een bekende
training voor zakenmensen en acteurs om te leren
overtuigend over te komen door het inzetten van je
emoties als instrument. Oftewel: hoe produceer je
tranen. Een nagenoeg letterlijke uitbeelding van de
titel: over valse tranen en het uitbesteden van emoties,
de menselijke werkelijkheid van het zakenleven.
In het laatste deel van het drieluik werkte een
groep zangers aan een nieuw lied waarin het taalcliché
a.s.a.p. (as soon as possible) de hoofdrol speelt. Een
bevel dat dagelijks aan miljoenen werkmails wordt
toegevoegd. A.s.a.p., een ogenschijnlijk onschuldige
afkorting die stiekem de terreur van onze 24-uurs
economie samenvat.
Cally Spooner is een kunstenaar die in haar
praktijk alle media gebruikt die van dienst kunnen
zijn om haar ideeën over de mens en de wereld vorm
te geven. Daar hoort in haar geval nadrukkelijk ook
de taal bij. On False Tears and Outsourcing was ook de
titel van een essay dat ze schreef bij deze presentatie,
in de vorm van een zaaltekst die meegegeven werd
aan de bezoekers.
Ook de aankoop, Sign, is een tekstwerk. Het is het
enige werk van Cally Spooner dat in de collectie sbkm/
Vleeshal aanwezig is, tot nu toe. Er komt nog een werk
bij dat voortvloeit uit het project dat ze in de Vleeshal
uitgevoerd heeft. Welke vorm dat zal hebben, is nog
Cally S
SpfrpFlth S,
42 Zeeuws Tijdschrift 2016 3
43 Zeeuws Tijdschrift 2016 3