ZEEUWS
TIJDSCHRIFT
De collectie hedendaagse kunst
van de Vleeshal
Ambassadrice van Zeeland
66 3 2016
redactie
Paul van der Velde (hoofdredacteur), Roos Gortzak
(gastredacteur), Geeske Pluijmers (gastmedewerker),
Frits de Coninck, Oscar Steens en Francisca van Vloten
auteurs
Frits de Coninck, Julia Mullié, Arjen Reinders
vaste medewerkers
Albert Clement (muziek), Johan de Koning (architectuur),
Jan J.B. Kuipers (signalementen), Anya Marinissen
(Zeeuwse Boekenprijs), Mario Molegraaf (poëzie),
Jaap de Moor (geschiedenis), André van der Veeke (proza)
en René de Visser (kunst)
bestuur stichting zeeuws tijdschrift
J.M.M. Polman (voorzitter), J.A.M. Nijskens (secretaris
penningmeester), D. Anbeek, D. van den Bout,
A. Luscombe en K. Scherphuis
Foto omslag: Pipilotti Rist, Grossmut begatte mich, 1995
Foto omslag binnenzijde: Nedko Solakov, A Quiz (Again), 2012
adres
Postbus 8004, 4330 ea Middelburg, 06 211 06 047,
zeeuwstijdsch rift@dezb.nl, www.zeeuwstijdschrift.nl
abonnement
Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar. De abonne
mentsprijs bedraagt 47,50 euro. Buiten Nederland: 52,50 euro.
Abonneren kan telefonisch of via de website. Opzegging dient te
geschieden twee maanden voor het einde van het lopende jaar.
fotografie
Leo van Kampen, Anda van Riet, Simon Blaas,
SBKM/Vleeshal, m hka
vormgeving
Martijn de Wilde
druk
Drukkerij Damen
adverteerders
Auberge De Campveerse Toren Veere, Zeeuws Veilinghuis,
Wauters Hulst bv, Stichting Zigzag, nv Westerscheldetunnel,
Damen Schelde Naval Shipbuilding, hz University of Applied
Sciences, ucr University College Roosevelt, Provinciale
Zeeuwse Courant, Koninklijke Zeelandia Groep bv,
de Drukkery Middelburg, De Koperen Tuin Goes
2016 Zeeuws Tijdschrift, issn 0166-5154
De collectie hedendaagse kunst van de Vleeshal wordt
sinds 1993 in betrekkelijke stilte gevormd. Voormalig
directeur Lex ter Braak had aanvankelijk nog een
aardig aankoopbudgetomdat er een museum van
hedendaagse kunst in Middelburg zou komenen
werkte samen met een aankoopcommissie. Dat was
niet meer het geval bij Lorenzo Benedetti, directeur tot
2014. Huidig directeur Roos Gortzak opereert even
eens alleen en met zeer beperkte middelen.
Toch weet de Vleeshal al meer dan twintig jaar
belangrijke kunstwerken voor de collectie sbkm/
Vleeshal (zoals die officieel heet) te bemachtigen. Een
groot deel van die werken zijn speciaal voor de beto
verende ruimte op de begane grond van het stadhuis
van Middelburg gemaakt. De Vleeshal heeft niet
alleen een solide maar ook grensverleggende repu
tatie in de wereld van de hedendaagse kunst. Zoals
Frits de Coninck, Julia Mullié en Arjen Reinders in
hun bijdragen aan dit nummer aantonen, is het tevens
een unieke collectie die zeer 'gezien' is in de museum
wereld. Vele stukken uit de collectie duiken op in
tentoonstellingen wereldwijd en dragen zo de naam
van Zeeland uit.
Het is een ambassadrice met bijzondere trekjes.
Ze telt bijzondere voorbeelden van videokunst uit
de jaren negentig van Pipilotti Rist, Aernout Mik en
Marijke van Warmerdam. Prachtige installaties van
Jimmy Durham, Nedko Solakov en Mona Hatoum.
En recente kunstwerken van een jonge generatie kun
stenaars als Nina Beier, Marie Lund en Cally Spooner.
Om een paar voorbeelden te noemen.
De collectie is in Middelburg weinig te zien. De
Vleeshal heeft als internationaal spraakmakend
centrum van hedendaagse kunst de opdracht om op
het scherpst van de snede te programmeren en brengt
elke drie maanden weer een nieuwe tentoonstelling
met werk dat aan de ontwikkeling van de hedendaagse
kunst bijdraagt. Het presenteren van de collectie is
een museale taak, die de Vleeshal in samenwerking
met het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen
(m hka) voornamelijk elders op de wereld tot uitvoe
ring brengt. Al zijn er keer op keer ook werken uit de
collectie in Middelburg te zien geweest, in Vleeshal
Markt en Vleeshal Zusterstraat.
Dit nummer van het Zeeuws Tijdschrift is een
opstap(je) naar een collectiecatalogus waarin al dat
fraais bij elkaar wordt gebracht. Een locatie in de stad
voor een permanente presentatie van de collectie zou
prachtig zijn. Of dat afdoende ammunitie zal zijn te
gen het oprukkende cultuurbarbarisme blijft de vraag,
maar in ieder geval is dit wapen van soft diplomacy
klaar voor gebruik.
Paul van der Velde
hoofdredacteur
3 Zeeuws Tijdschrift 2016 3