ZEEUWS TIJDSCHRIFT De collectie hedendaagse kunst van de Vleeshal Ambassadrice van Zeeland 66 3 2016 redactie Paul van der Velde (hoofdredacteur), Roos Gortzak (gastredacteur), Geeske Pluijmers (gastmedewerker), Frits de Coninck, Oscar Steens en Francisca van Vloten auteurs Frits de Coninck, Julia Mullié, Arjen Reinders vaste medewerkers Albert Clement (muziek), Johan de Koning (architectuur), Jan J.B. Kuipers (signalementen), Anya Marinissen (Zeeuwse Boekenprijs), Mario Molegraaf (poëzie), Jaap de Moor (geschiedenis), André van der Veeke (proza) en René de Visser (kunst) bestuur stichting zeeuws tijdschrift J.M.M. Polman (voorzitter), J.A.M. Nijskens (secretaris penningmeester), D. Anbeek, D. van den Bout, A. Luscombe en K. Scherphuis Foto omslag: Pipilotti Rist, Grossmut begatte mich, 1995 Foto omslag binnenzijde: Nedko Solakov, A Quiz (Again), 2012 adres Postbus 8004, 4330 ea Middelburg, 06 211 06 047, zeeuwstijdsch rift@dezb.nl, www.zeeuwstijdschrift.nl abonnement Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar. De abonne mentsprijs bedraagt 47,50 euro. Buiten Nederland: 52,50 euro. Abonneren kan telefonisch of via de website. Opzegging dient te geschieden twee maanden voor het einde van het lopende jaar. fotografie Leo van Kampen, Anda van Riet, Simon Blaas, SBKM/Vleeshal, m hka vormgeving Martijn de Wilde druk Drukkerij Damen adverteerders Auberge De Campveerse Toren Veere, Zeeuws Veilinghuis, Wauters Hulst bv, Stichting Zigzag, nv Westerscheldetunnel, Damen Schelde Naval Shipbuilding, hz University of Applied Sciences, ucr University College Roosevelt, Provinciale Zeeuwse Courant, Koninklijke Zeelandia Groep bv, de Drukkery Middelburg, De Koperen Tuin Goes 2016 Zeeuws Tijdschrift, issn 0166-5154 De collectie hedendaagse kunst van de Vleeshal wordt sinds 1993 in betrekkelijke stilte gevormd. Voormalig directeur Lex ter Braak had aanvankelijk nog een aardig aankoopbudgetomdat er een museum van hedendaagse kunst in Middelburg zou komenen werkte samen met een aankoopcommissie. Dat was niet meer het geval bij Lorenzo Benedetti, directeur tot 2014. Huidig directeur Roos Gortzak opereert even eens alleen en met zeer beperkte middelen. Toch weet de Vleeshal al meer dan twintig jaar belangrijke kunstwerken voor de collectie sbkm/ Vleeshal (zoals die officieel heet) te bemachtigen. Een groot deel van die werken zijn speciaal voor de beto verende ruimte op de begane grond van het stadhuis van Middelburg gemaakt. De Vleeshal heeft niet alleen een solide maar ook grensverleggende repu tatie in de wereld van de hedendaagse kunst. Zoals Frits de Coninck, Julia Mullié en Arjen Reinders in hun bijdragen aan dit nummer aantonen, is het tevens een unieke collectie die zeer 'gezien' is in de museum wereld. Vele stukken uit de collectie duiken op in tentoonstellingen wereldwijd en dragen zo de naam van Zeeland uit. Het is een ambassadrice met bijzondere trekjes. Ze telt bijzondere voorbeelden van videokunst uit de jaren negentig van Pipilotti Rist, Aernout Mik en Marijke van Warmerdam. Prachtige installaties van Jimmy Durham, Nedko Solakov en Mona Hatoum. En recente kunstwerken van een jonge generatie kun stenaars als Nina Beier, Marie Lund en Cally Spooner. Om een paar voorbeelden te noemen. De collectie is in Middelburg weinig te zien. De Vleeshal heeft als internationaal spraakmakend centrum van hedendaagse kunst de opdracht om op het scherpst van de snede te programmeren en brengt elke drie maanden weer een nieuwe tentoonstelling met werk dat aan de ontwikkeling van de hedendaagse kunst bijdraagt. Het presenteren van de collectie is een museale taak, die de Vleeshal in samenwerking met het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (m hka) voornamelijk elders op de wereld tot uitvoe ring brengt. Al zijn er keer op keer ook werken uit de collectie in Middelburg te zien geweest, in Vleeshal Markt en Vleeshal Zusterstraat. Dit nummer van het Zeeuws Tijdschrift is een opstap(je) naar een collectiecatalogus waarin al dat fraais bij elkaar wordt gebracht. Een locatie in de stad voor een permanente presentatie van de collectie zou prachtig zijn. Of dat afdoende ammunitie zal zijn te gen het oprukkende cultuurbarbarisme blijft de vraag, maar in ieder geval is dit wapen van soft diplomacy klaar voor gebruik. Paul van der Velde hoofdredacteur 3 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 2