Het begon met een droom. Middelburg zou een eigen museum voor hedendaagse kunst krijgen, te bouwen naar ontwerp van het architectenpaar Aldo en Hannie van Eyck in samenwerking met Karel Appel. De eerste schetsopdracht dateert van 1987. In september 1993 besliste de gemeenteraad dat het museum gebouwd zou worden. Er waren dertien raadsleden voor, negen waren er tegen. Die uitslag zou het museum zijn geuzennaam Museum 13/ix opleveren. tekst Frits de Coninck een collectie beweging 6 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 Maar het museum kwam er niet. In 1995 besliste de raad, na een relatief kleine overschrijding van de bouw- en verwachte exploitatiekosten, om het plan af te blazen. Een paar voorstanders waren van mening veranderd. Wat rest van de droom is een steen met een schets die gelegd is in het Podio del Mondo per l'Arte, de vloer van de Graanbeurs in Middelburg. De droom is geschiedenis geworden. 'Een zekere eigenzinnigheid' Een museum bestaat bij de gratie van een eigen collectie. Het begin van een collectie was er al in Middelburg. In het kader van de BKR-regeling was er werk aangeschaft van kunstenaars die werkten en woonden in Middelburg en Zeeland. In 1993, met het gedroomde museum in het vooruitzicht, begon de toenmalige directeur van de Vleeshal, Lex ter Braak, werk aan te kopen van internationaal opererende kunstenaars. De lat lag meteen hoog. Expliciet werd T Maquette van Museum 13/ix. Foto: zb Planbureau en Bibliotheek van Zeeland Beeldbank Zeeland. T Dokhaven Middeburg, de plek waar Museum 13/ix gebouwd had moeten worden. Foto: zb Planbureau en Bibliotheek van Zeeland Beeldbank Zeeland. de eis geformuleerd in de 'Nota Instrumentarium Beeldend Kunstbeleid' (1993) dat een 'interessante collectie' voor dit museum 'een zekere eigenzinnig heid' moest hebben en dat ze langzaam uitgebouwd zou worden parallel aan het tentoonstellingsprogram ma van de Vleeshal. Er kwam een aankoopcommissie van kunstenaars en curatoren waarvan onder andere Bart De Baere, nu directeur van het Antwerpse m hka, deel uitmaakte. Vanaf 1994 werden werken aange kocht van onder andere Jimmie Durham, Suchan Kinoshita, Marijke van Warmerdam, Job Koelewijn en Pipilotti Rist. Van veel kunstenaars van wie werk werd aangekocht voor de collectie was het toen, aan het begin van hun carrière, nog helemaal niet zeker dat hun faam zo'n hoge internationale vlucht zou nemen. Over eigenzinnigheid gesproken. De Collectievorming De collectie SBKM/Vleeshal zoals die officieel heet (sbkm staat voor Stichting Beeldende Kunst Middelburg), heeft een diverse ontstaansgeschiedenis. Het begon met de eerder genoemde kunst die via de BKR-regeling verworven werd van kunstenaars uit de buurt. Een paar opvallende namen van wie werk uit hun begintijd in de collectie is: Piet Dieleman, Ben Sleeuwenhoek en Marinus Boezem. Toen er 7 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 4