gericht aangekocht ging worden om het museum een basis te geven kwam er werk in de collectie van Joëlle Tuerlinckx, Paul McCartney en Mike Kelley, Marijke van Warmerdam en Pipilotti Rist. En vervol gens werd ook werk aangekocht naar aanleiding van de tentoonstellingen die kunstenaars voor de Vleeshal maakten. Van Job Koelewijn, Jimmie Durham, Nedko Solakov, Suchan Kinoshita, Ian Wallace en het duo Nina Beier en Marie Lund, om een paar namen te noemen. Installatiekunst Karakteristiek aan de collectie is dat ze relatief veel installatiekunst bevat. Kunst dus die uit een hoeveel heid objecten bestaat die de tentoonstellingsruimte in beslag nemen. In dit geval is dat natuurlijk de Vleeshal. Het is bijzonder te zien hoe vaak kunste naars zich willen verhouden tot die prachtige, maar ook dominante ruimte. De plavuizen vloer, de bogen in het plafond, de sluitstenen, de nissen en de beelden aan de muur: al die elementen uit de gotische hal spe len regelmatig mee in de werken die er geïnstalleerd zijn. En nog steeds trouwens. Ook in de installatie die Cally Spooner vorig jaar heeft getoond was er weer een hoofdrol voor de Vleeshal. Topcollectie Wat de collectie SBKM/Vleeshal ook kenmerkt is de hoge kwaliteit, die helemaal bijzonder is als je die in verhouding ziet tot de vaak lage prijs waarvoor de werken zijn verworven. Deze collectie, dat is dus het werk van de achtereenvolgende directeuren van sbkm/ Vleeshal: Lex ter Braak, Rutger Wolfson, Lorenzo Benedetti en Roos Gortzak. En dan te weten met welk budget ze hebben kunnen, of beter: moeten werken. In de tijd van Ter Braak was het aankoopbudget 70.000 gulden per jaar. Om dat bedrag in het juiste perspectief te plaatsen: de video van Pipilotti Rist werd aangekocht in 1995 voor 22.500 gulden. Om enigszins een beeld te krijgen van de huidige marktwaarde mag dat bedrag met enkele tientallen vermenigvuldigd worden. Over een goede investering gesproken. Detail van de tentoonstelling The Sound of Distance van Katinka Bock uit 2009 in de Vleeshal. m hka, het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen. Foto: Bram Goots/Wikimedia Commons. Door hun oog voor kwaliteit, het gevoel voor de tijd geest, de eigenzinnigheid en het lef om snel en vroeg te kopen, hebben de directeuren een collectie bijeen gebracht die van internationale allure is. Misschien wel spectaculairder dan Middelburg (en Zeeland) zich bewust is. Middelburg houdt ervan zich te presenteren als een stad in de luwte, en dat is waar als het bedoeld is in oppositie met de hectiek van de randstad. Maar er spreekt ook een zekere ambitieloosheid uit, en die is niet terecht als Middelburg de collectie SBKM/Vleeshal als een visitekaartje durft te zien. Het isnatuurlijk naast andere stedelijke kwaliteitendie collectie die Middelburg op de internationale kaart zet. Als je in staat bent om de Vleeshal zo te programmeren en werk van vooraanstaande kunstenaars aan te kopen, dan geef je de stad een kracht die niet bij een timide begrip als luwte past. Juist de collectie laat Middelburg aansluiten bij een internationaal netwerk. m hka een voor de hand liggende partner Maar is de collectie ook in Middelburg te zien? Dat was lang de bedoeling en daarom was er een museum nodig. Maar dat kwam er dus niet. En daarmee bleef de collectie zonder eigen huis. Wel zijn verschillende, individuele werken de afgelopen jaren te zien geweest in de Vleeshal of in de Zusterstraat in Midddelburg. Maar het grootste deel van de ongeveer 200 werken 8 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 tellende collectie bleef in de depots, onzichtbaar voor de buitenwereld. Omdat de kosten van beheer en opslag doorgingen, de subsidie voor SBKM/Vleeshal verminderd werd en toch de noodzaak werd gevoeld om de collectie vitaal deel uit te laten maken van een grotere context, besloot men in 2005 om de collectie in langdurig bruikleen te geven aan het m hka in Antwerpen. Een natuurlijke oplossing. Middelburg en Antwerpen hebben historische banden, het m hka heeft het vizier op een zelfde type kunst als de collectie SBKM/Vleeshal (met de oorsprong in de avant-garde, experimenteel en met een duidelijke maatschappelijke referentie) enheel praktischBart De Baere die nu directeur is van het m hka, is jarenlang lid geweest van de adviescommissie bij de opbouw van de collectie. Hij kent de collectie als zijn broekzak. Het m hka heeft ook belang bij de bruikleenover eenkomst. De Baere realiseert zich dat ook een museum als m hka aangewezen is op samenwerking. De collecties van SBKM/Vleeshal en m hka vullen elkaar natuurlijkerwijze aan en versterken elkaar. Kunst heeft een context nodig om betekenis te ontwik kelen. Zo trekken de beide collecties zich aan elkaar op. 'We moeten als publieke sector veel meer denken in netwerken. Dat geeft kracht en mogelijkheden. Je kunt het niet meer alleen. Middelburg heeft een goede collectie. Daar zijn altijd topcuratoren werkzaam geweest, mensen die vroeg talent detecteren en zo voor relatief weinig geld goed werk hebben gekocht. Die collectie maakt nu deel uit van een grotere instelling, met een volledige museale infrastructuur. Die kan met zo'n collectie wat een instelling als de Vleeshal in haar eentje niet kan. En dan gaat het om behoud, beheer, juridische regeling, uitlenen voor tentoonstellingen etc. De kosten daarvan zijn voor onze rekening.' Internationale zichtbaarheid Met de samenwerking tussen SBKM/Vleeshal en m hka is de collectie weer meer zichtbaar geworden. M hka legt de laatste hand aan een totaal vernieuwde website waarmee de hele collectie digitaal geopend wordt. De depots worden publiek terrein, althans digitaal. Zo is de collectie zonder museum een collectie geworden mèt een museum. Of, beter nog: een collectie met vele musea. Want mede doordat de collectie sbkm/ Vleeshal verknoopt is met het internationale netwerk van m hka worden werken uitgeleend voor tentoonstel lingen, overal ter wereld. Zo gaan binnenkort de twee installaties van Jimmie Durham uit de Middelburse collectie op reis. Aanvankelijk zouden Gilgamesh en Center of the World uitgeleend worden aan het nieuwe Museum voor Hedendaagse Kunst in Athene dat wil openen met een presentatie uit de m HKA-collectie. Maar de Middelburgse werken zullen daar niet zijn, er is een nog belangrijker podium. Het werk van de Jimmie Durham wordt in retrospectief getoond op een tentoonstelling die Amerika zal rondreizen. En daar zullen zijn vroege werken uit de Middelburgse collec tie ook deel van uitmaken. Zo presenteert de collectie SBKM/Vleeshal zich ook in Amerika. Bart De Baere: 'Bij zijn start als kunstenaar was hij al in de Vleeshal te zien. Nu behoort hij tot de mondiale top 100 van nog levende kunstenaars, ook financieel, maar daar gaat het nu niet om. Want als collectie moet je juist samen werking zoeken, niet verkopen. Je moet nooit je grote bomen omhakken. Aan een goede sterke boom hangt je rijkste oogst. Het is als schieten in je eigen voet. Juist datgene waarmee je een goed beleid hebt gevoerd zou je wegsturen.' Zo reizen delen uit de collectie over de wereld. En in de slipstream reist ook de stad Middelburg mee. Zo blijft de collectie zichtbaar, digitaal en fragmentarisch, dat wel. Het is belangrijk dat de collectie ook te zien is in Middelburg. Immers, wie alleen maar naar bomen kijkt, ziet geen bos. Middelburg en Zeeland kunnen weer zien waar ze trots op mogen zijn. Bij deze dank ik Roos Gortzak en Geeske Pluijmers die mij zeer geholpen hebben bij mijn research en het bij elkaar zoeken van de illustraties dit die nummer tooien. Ook dank ik de medewerkers van de Vleeshal en van het m h ka voor hun medewerking. 9 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 5