Terry Fox Tooth in Apple L'Unita Hoc est corals meum 1989 I tekst Arjen Reinders 10 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 Tooth in Apple (1967) van Terry Fox is wat het is: een tand in een appel. Eind 1967 liet de kunstenaar tijdens de actie Incision ('Insnijding') in Amsterdam zijn hoektand verwijderen, waarna deze in een appel werd geplaatst. De 'sculptuur' die dit opleverde gebruikte Fox vervolgens als centrale element in een serie van 34 foto's, die hij in 1973 liet zien in de University Art Museum van Berkeley, Californië. Fox (Seattle, 1943Keulen, 2008) was een centra le figuur in de performance-, video- en conceptuele kunstbeweging aan de Amerikaanse westkust in de late jaren zestig en vroege jaren zeventig. In zijn politiek geëngageerde, site-specifieke performances van die tijd verkende hij de symbolische en rituele betekenis van objecten, plaatsen en de natuurlijke fenomenen van het dagelijks leven. Fox nam deel aan verschillende belangrijke internationale groepsten toonstellingen, waaronder Documenta 5 in Kassel in 1972, de Whitney Biënnale in 1975 en de Biënnale van Venetië in 1984. In 2003 eerde de Kunsthalle Fridericianum in Kassel hem met een grote retrospec tieve solotentoonstelling. Fox had een bijzondere band met Europa. In de jaren zestig en zeventig woonde en werkte hij in San Francisco, maar later vestigde hij zich permanent in Europa; via Berlijn, Napels en Florence streek hij in 1988 neer in het Belgische Luik. In zijn werk gebruikte hij vaak zijn eigen lichaam als uitgangspunt en refereerde hij veelvuldig aan de cycli van afwisselend ziek-zijn en zich gezond voelen —mede ingegeven door zijn persoonlijke gezondheids situatie: op zijn zeventiende werd Fox gediagnosticeerd met de ziekte van Hodgkin. Deze aspecten spelen een rol in Tooth in Apple, maar zeker ook bij zijn twee andere werken in de collectie van de Vleeshal: L'Unita (1972) en Hoc est corals meum (1972). De laatste is gemaakt van glas, papier en een ampul met bloed. De titel Hoc est corals meum ('Dit zijn mijn koralen') is een variatie op de bekende woorden'Dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed'die Jezus tijdens het Laatste Avondmaal uitsprak bij het breken en uitdelen van ongezuurd brood en de wijn— een vooruitwijzing op het lijden dat komen gaat. L'Unita is een tekening op handgeschept papier met inkt, water, touw en eveneens bloed. Het was de eerste in een lange serie werken getiteld Works from the Labyrinth (1972-1978). Als laatste werk in deze serie legde hij een steen in het Podio del Mondo per l'Arte, de ruimte onder de voormalige Graanbeurs op het Damplein in Middelburg, die Marinus Boezem zich in 1976 had toegeëigend als internationaal podium voor conceptuele kunst. Fox' steen (van arduin, Belgisch hardsteen) toont een cirkelvormig labyrint dat de kun stenaar er eigenhandig in heeft gebeiteld. Zoals meer kunstenaars van zijn generatie zocht hij naar nieuwe plekken voor kunst, buiten musea en galeries. Zo kwam hij onder meer tot performancekunst op straat, waarbij hij zichzelf verplichtte elke avond in gedachten door een labyrint te lopen. De plaats van zijn Labyrint (1978) op het Podio del Mondo per l'Arte werd bepaald met een soort performance, waarbij een man met een wichelroede en een hondje water zochten. Uit een memo van de Provincie Zeeland uit 1989 blijkt overigens dat de aankoop van de drie werken (totaalbedrag: vijfentwintig duizend gulden) niet zon der slag of stoot is gegaan. De adviescommissie had geen artistieke problemen met de aanvraag, maar uit 'nadere studie' van de voorwaarden van de rijksbijdra geregeling Provinciale Bevordering Beeldende Kunst bleek dat het geld van de provincie niet besteed mocht worden aan een kunstenaar 'van buiten Nederland'. En Fox woonde als gezegd in Luik. Uiteindelijk mocht de koop toch doorgaan en zijn hierna de voorwaarden aangepast. 11 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 6