Ian Wallace Fields near Middelburg 1990 14 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 tekst Arjen Reinders Ian Wallace (1943, Shoreham, Groot-Brittanië) stond mede aan de wieg van de kleurenfotografie als po pulair artistiek medium, maar blijft in zijn werk nadrukkelijk trouw aan de klassieke tradities van de schilderkunst. Zozeer zelfs dat hij zijn kleurenfoto's sinds jaar en dag steevast op schildersdoek afdrukt. In Fields near Middelburg brengt Wallace een hommage aan oermodernist Piet Mondriaan, de meester van de strakke kleurencompositie. Het idyllische beeld van een met mistslierten omsluierde akker contrasteert sterk met de typische monochrome kleurbanden die het beeld omkaderen. Fields near Middelburg is een werk uit de serie Hommage a Mondrian die Wallace realiseerde op uitnodiging van curator Anton van Gemert voor een tentoonstelling in de Vleeshal in 1990. Met deze serie maakte Wallace een herinterpretatie van Mondriaans vroege landschappelijke onderwerpen, die ontstaan waren op Walcheren (Mondriaan verbleef tussen 1907 en 1914 in Domburg en Westkapelle) in relatie tot zijn latere ontwikkeling van neoplastische abstractie. Wallace woont en werkt in het Canadese Vancouver en zijn werk wordt samen met dat van onder anderen Stan Douglas, JeffWall en Rodney Graham gere kend tot de 'Vancouver school', een benaming voor een groep kunstenaars uit Vancouver die in de jaren tachtig opkwam, en zich voornamelijk bezighoudt met conceptuele fotografie. De meeste van hen, ook Wallace, zijn academici en kunsthistorici en hun werk heeft een analytisch, intellectualistisch karakter en zit boordevol verwijzingen naar de cultuurgeschiedenis. Wallace heeft al zijn leven lang een fascinatie voor Mondriaan en in 1968 promoveerde hij aan de universiteit van West-Columbia zelfs op de beroemde Nederlandse kunstenaar. In zijn proefschrift behan delde hij de vervanging van landschappelijke gegevens in Mondriaans werk door voorstellingsloze elementen. Het verblijf van Mondriaan op Walcheren heeft bij die ontwikkeling een grote rol gespeeld. Met het terug- brengen van de schilderkunst tot een kern van primai re kleuren, zwart, wit, plus horizontale en verticale lijnen, schiep hij een ruimte voor het ervaren van een universele harmonie. Wallace schilderde aanvankelijk abstracte mo nochromen, maar ging zich later bezighouden met herkenbare fotografische beelden. In zijn werk laveert hij tussen de strenge abstractie van het minimalisme en meer sociaal betrokken aspecten van de fotogra fie. In de jaren tachtig leidde dit tot het naast elkaar plaatsen van foto's en strak geschilderde, rechthoe kige vlakken. Hem interesseert de dialectiek tussen abstractie en figuratie. In de catalogus bij de tentoon stelling schrijft hij: 'Het modernisme leek steeds de talen van het verleden te verwerpen terwijl het zich er tegelijkertijd van bediende, zich puristisch op te stellen zonder in staat te zijn zich zonder reserve op haar eigen oorsprong te baseren. Ik wilde mijn eigen houding tegenover deze problematiek doorgronden.' In de tentoonstelling in de Vleeshal liet hij die aanpak los op Walcheren. Door standpunt en beeld- uitsnede hebben de quasi-toeristische foto's die hij maakte, niet alleen van de kerk van Domburg en de vuurtoren van Westkapelle maar ook van moderne technologische variaties daarop en het strand, een 'vlak' karakter dat verwant is met de geschilderde kleurvlakken die hij links en rechts daarvan met acrylverf had aangebracht. Wallace wilde zich met deze werken niet meten met Mondriaan, het ging hem erom juist het verband van landschap en abstractie in Mondriaans werk te vi sualiseren. Hij schrijft in 1990: 'Ik hoop dat de werken die ik voor deze tentoonstelling heb gemaakt op zijn minst thematisch recht doen aan datgene wat ik in Mondriaans werk altijd voor mogelijk heb gehouden: een terugkeer naar de oorsprong van het landschap en de genius loci van Walcheren, zonder opoffering van de verworvenheden en de universele visie van zijn abstracte kunst.' 15 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 8