Marijke van Warmerdam Handstand 1992 tekst Frits de Coninck De scene is eigenlijk heel eenvoudig. Een meisje in een zomerse jurk komt het beeld in lopen, spreidt de armen, tilt haar rechter knie op, buigt voorover en maakt een handstand tegen een bakstenen muur. De jurk glijdt als een waterval naar beneden, we zien haar witte onderbroekje. Haar benen landen weer op aarde en ze verdwijnt achterwaarts uit beeld. Om even later weer tevoorschijn te komen, dezelfde handstand uit te voeren om weer achterwaarts het beeld uit te lopen. En zo eindeloos door, want de video wordt in een loop getoond. Het filmpje zou door een van de ouders opgeno men kunnen zijn van de dochter die de zomer viert met een lenige handstand. Zo gewoon, zo terloops, en vooral ook zo argeloos. Want het meisje gedraagt zich onbespied en lijkt zich op geen enkele manier bewust van de camera. Handstand van Marijke van Warmerdam is een van haar eerste video's. Gemaakt met een 16 mm-camera, in zwart-wit: technische heel eenvoudige middelen om een heel gewoon, alledaags spel vast te leggen. Ook de projectie is van een bijna ouderwetse gewoonheid. Een projector staat op de vloer en toont het beeld op de tegenover liggende wand. Het zijn beelden zonder ge luid. Het enige wat de stilte verbreekt is het geruststel lende gesnor van de projector. En de kijkers kunnen er doorheen lopen, het beeld gaat toch wel door. Alles heeft Van Warmerdam gedaan om de kijker het gevoel te geven heel dicht op het beeld te zitten. Inderdaad, alsof het in huiselijke kring wordt vertoond, een intie me familiegeschiedenis. Het hele tafereel duurt nog geen 15 seconden, maar door het filmpje als een loop te presenteren gebeurt er iets bijzonders. De eindeloze herhaling maakt het beeld langzaamaan steeds abstracter. De benen worden lijnen, de bewegingen een choreografie. Er ontstaat een ritme dat hypnotiserend begint te werken. Het is als met het ontelbare malen achtereen uitspreken van hetzelfde woord. Langzaam brokkelt de betekenis 16 Zeeuws Tijdschrift 2016 3 af, de connotaties vervagen en tenslotte is het woord louter vorm en zijn de klanken volkomen abstract geworden. De concrete betekenis van een woord wordt een abstracte klank. Zoiets gebeurt ook in de video Handstand, waar de bewegingen tot louter vorm gere duceerd worden die zich in een voelbare tijd voltrekt. Het werk is gekocht in 1992, het jaar ook dat de video gemaakt werd. Een blijk van een scherpe blik en een goed gevoel voor de tijdgeest. Drie jaar later zou Handstand op een wereldpodium de aandacht trekken. Op de Biënnale van Venetië in 1995 werd het Nederlandse paviljoen ingericht met werk van Marlene Dumas, Maria Roosen en Marijke van Warmerdam. En inderdaad Handstand werd er ook getoond. De video is ook door het Amsterdamse Stedelijk Museum aangekocht. 17 Zeeuws Tijdschrift 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 9