De helft van wat je stookt, lukt. Als je het vak tenminste goed beheerst. Het conventionele bakken van steengoed vraagt een oventemperatuur van maar liefst 1240 graden maar omdat het stuk in de oven zelf afkoelt, en dus veel trager verloopt, is de uiteindelijke vorm, en ook het uitlopen van het glazuur, beter te controleren. Hans Westerweel: 'Keramiek is altijd en per definitie verrassend. Je weet nooit helemaal precies wat eruit komt. Maar in raku is de verrassing compleet. De vorm is roodgloeiend als die de oven verlaat. Je bent als keramist niet meer dan een doorgeefluik. Je schept voorwaarden en je moet vervolgens afwachten wat ermee gebeurt.' Toeval en doorgeefluik Er is veel dat invloed kan uitoefenen op het uiteinde lijke resultaat. Een zuchtje wind, wisselende vochtig heid, een net iets afwijkende temperatuur. 'En er zijn van die dagen dat je ook gewoon geluk moet hebben. Dan denk je dat de belangrijke voorwaarden (oven, klei, timing) kloppen en dan gebeuren er toch dingen die een heel ander, niet bedacht effect veroorzaken.' Als dat effect niet gewenst is, rest de keramist niet an ders dan het stuk weg te gooien. Pottenbakkersverdriet heet dat. 'De helft van wat je stookt, lukt. Als je het vak tenminste goed beheerst.' In het reduceren van zijn rol als pottenbakker en zijn invloed op het proces en daarmee op de vorm die uiteindelijk verschijnt, is Hans Westerweel ook geïnspireerd door de Japanse houding. In het bijzon der door de meester-keramist Kawai Kanjiro (gestor ven in 1966) wiens bewaarde werkplaats hij heeft bezocht. 'Door mij ontstaat iets', zei Kawai Kanjiro, en verkleinde daarmee zijn invloed als maker, niet alleen maar uit bescheidenheid maar vanuit het wijze inzicht dat de praktijk nooit helemaal te sturen is. Hans Westerweel heeft zich raku niet alleen als techniek eigen gemaakt, hij heeft zo ook de Japanse cultuur leren kennen, door erheen te gaan. Raku is meer. Raku is ook een manier van kijken en wachten, is ook een vorm van meditatie over volheid en leegte, en stilte natuurlijk. Want zoals veel in Japan is raku ingebed in een boeddhistische levenshouding. En zoiets wil hij in zijn potten, kommen en vazen bena deren. Door te oefenen, door te leren kijken, door te leren zien. 54 Zeeuws Tijdschrift 2016 4 55 Zeeuws Tijdschrift 2016 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 28