IETS OVER BOUWKUNST EN BOUWSTIJLEN H rd I; J 4$ i IV. BAROK EN ROCOCO SS.' Mé 'I i drukker is dan de Barok, ziet gebroken. de een ff Met te uiten, op, kerken te bouwen, kerken, die de menschen moesten imponeeren. En zoo zal wederom, evenals in de Middeleeuwen, de /cer/cenbouw zegevieren. Maar het kerkgebouw zal nu niet meer den weg ten hemel wijzen; neen,, het zal door middel van uiterlijke en drukke effecten op het gemoed der menschen moeten inwerken. En zoo gaat de Renaissance, die door haar ver-doorgevoerde uitwendige verdeeling en haar horizontale lijnen een uiting was van harmonie en rust, over in den Baro/c-stijl, die zich ken merkt door kracht en beweging, uitgedrukt door druk-bewogen en gebroken lijnen. De architecten der Barok-periode zochten vóór alles naar een verrassende, imponeerende werking in hun scheppingen. Zoo plaatsten zij bijvoorbeeld graag de zuilen en pijlers aan de portalen schuin naar buiten. Figuren met flad derende kleeren de Barok zoekt zijn kracht in het uitdrukken van beweeglijkheid de engeltjes met bolle wangen (men wil de be weging van het blazen uitdrukken), stralende zonnen, met het monogram van Christus en dergelijke versieringen, worden in de nissen en overal elders waar het slechts mogelijk is, aan gebracht, want de Barok wil, zooals wij gezien hebben, vooral treffen door een groot aantal drukke versieringen: de monumentale decoratie viert in het intérieur van de Barok-kerk haar grootste triomfen. De plattegrond der kerken vertoont meestal ”et feit, dat de bouwkunst der Renaissance, in zekeren zin althans, gebonden was aan duidelijk omschreven en vaste regels (als een gevolg van de omstandigheid, dat zij wortelde in de klassieke bouwkunst) leidde er vanzelfsprekend toe, dat ook minder fantasie rijke bouwmeesters in staat waren met groote meesters te wedijveren. Zij behoefden immers niet naar ideeën te zoeken, want zij vonden deze als het ware reeds voorhanden in het vroegere tijdvak, dat zij in zekeren zin copiëer- den. Het ligt nu voor de hand, dat werkelijk geniale kunstenaars hiermee geen vrede hadden. Deze voelden de voorgeschreven regels als een belemmering om zich vrij te uiten, om zich te verheffen boven hen, die slechts slaafsche na volgers waren. En zij begonnen zich op andere wijze te uiten. Tegelijk met dezen drang naar nieuwe uitings wijzen der kunstenaars, die voor het eerst in Italië valt waar te nemen, gaat ook het kerke lijke leven in dit land een ongewone glans periode tegemoet. En zij, die deze beweging leidden, trachtten de oplevende religieuze op vattingen in bepaalde banen te leiden. Als één van de middelen, die tot het- beoogde doel zouden voeren, zagen zij de ontroering, die de kunst, in haar felle, hartstochtelijke bekoring. kan opwekken. En daarom dragen zij den kun stenaars, die zich op een nieuwe wijze zochten INTERIEUR VAN DE ST.-P1ETERSKERK TE ROME, Barokstijl. Iedere lijn, die een typeerend voorbeeld van den drukken men volgt, is even grillig en gebroken. Dat de Rococo-stijl nog aruKKer is uun ue utiiun, ziet men duidelijk op deze foto van het intérieur der hoofd zaal in het slot te Bruchsal. Zooals men in het artikel kan lezen is de Rococo nog drukker dan de Barok, om dat zij van dezen stijl een voortzetting is. den vorm van een Griek sch kruis met een ver lengd hoofdschip, dat aan beide kanten diepe kapellen heeft. De zoldering wordt meestentijds gevormd door een tongewelf, waarin de pilaren soms als pijlerachtige versterkingen van het ge welf schijnen voortgezet. Boven de kruising van het hoofdschip en het zijschip verheft zich een machtige koepel, waarvan de magnifieke uit voering het hoogtepunt der inwendige decoratie voorstelt. Het gansche intérieur maakt een im- posanten indruk door de rijke versiering, de vele en schitterende kleuren en de toepassing van blokken echt marmer in verschillende nuan ces en met vergulde ornamenten. De Barok heerschte in Italië van ongeveer 1600 tot ongeveer 1750. In 1650 doet zij haar intrede in Frankrijk, waar dan op het einde der zeventiende eeuw de wereldsche Barok-stijl in het leven wordt geroepen. De vorsten wedijveren in dien tijd in het laten bouwen van rijke paleizen. Het slot te Versailles, door drie architecten gebouwd, geldt in de achttiende eeuw als een voorbeeld van echte paleizenbouw. De drukke, beweeglijke versieringen van Barok zal in Frankrijk echter leiden tot nog meer pronkerigen intérieurstijl, den z.g. Rococostijl. Uiterlijk liet de Rococo de bouw werken onveranderd. Slechts in het inwendige vierde zij haar hoogtij door het geheel doen verdwijnen der rechte lijnen, het aanbrengen van grillige krullen, asymmetrische motieven met schelpen en bloemen. Dat een dergelijke stijl zich absoluut niet leende voor de bouwwerken der gewone burgers, laat zich begrijpen. Hij werd dan ook slechts toegepast in de deftige salons van vorsten en rijke lieden. De Barok-stijl heeft zich van uit Italië, zijn geboorteland, en Frankrijk, ook over de andere landen van Europa verspreid. Tot een bepaald zelfstandige uiting is hij daar echter nooit kunnen komen, omdat de Barok-werken in deze landen bijna altijd werden uitgevoerd onder leiding van Italiaansche en Fransche bouw meesters. |ta«> I 'Ai

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1930 | | pagina 15