KOUT WIJ I VAN IMJ^IKIEW D L K 1 <4 3 L DJ i II 11 lil II ,De zijn allemaal Van MARKTDAG IN MIDDELBURG Een huis I een lange rij boerenwagentjes komt de stad binnen. Waar kat en hond samenspannen om lorre te verschalken! De laatste voelt zich echter veilig in zijn kooi en weet zich bovendien nog be schermd door zijn meesteres! ■1 DE TWEE BEKENDE MOLENS VAN WEMELDINGE (ZEELAND). slagen onmogelijk zijn alle gebruiksvoorwerpen te noemen, die van dit materiaal zijn ver vaardigd. Ook de wetenschap, met name de chemie, heeft in hout een dankbaar „gebruiksvoorwerp” gezien. We noemen in dit verband slechts de winning van kleurstoffen en azijn uit hout. Dan is er tenslotte de courant, die zonder hout niet wel bestaanbaar is te achten. Dage lijks vallen heele bosschen onder de bijl, om door de papierfabrieken tot papier te worden verwerkt, waarna ze als courant een vluchtig ééndagsbestaan lijden. Ook de kunstzijde en het cellophaan zijn houtproducten, evenals trouwens de lignostone en het xylolith, die bij den huizenbouw den bak- en natuursteen meer en meer verdringen. TT ndien men van hout wil spreken, moet men beginnen bij het bosch. Ongeveer drie 11 milliard hectaren van de aardoppervlakte zijn met bosch bedekt, hetgeen gelijk staat met om en nabij twee en twintig percent van de oppervlakte onzer planeet. Hiervan bevindt zich een vijfde op het gebied der Sovjet-Unie, die in haar Siberische wouden een ongeloofe- lijken houtvoörraad bezit. Hierop volgen het Britsche Keizerrijk, Brazilië en de Vereenigde Staten. Wanneer we hierboven zeiden, dat twee en twintig percent van de oppervlakte der wereld met bosch is bedekt, dan dienen we niet te vergeten, dat deze verhouding nog slechts enkele jaren zoo zal zijn, want tegenwoordig wordt jaarlijks ongeveer achttien millioen kubieke meter hout voor verschillende doeleinden gebruikt, terwijl er slechts elf millioen kubieke meter aangroeit, hetgeen dus wil zeggen, dat er zestig percent méér wordt ver bruikt dan de aangroei bedraagt. De Vereenigde Staten dragen hier de voornaamste schuld aan; zij gebruiken zooveel hout, dat wanneer ze geen maatregelen nemen om gebruik en aanwas in overeenstemming te brengen, zij ongeveer over veertig jaar hun laatsten boom zullen heb ben geveld! In Europa, waar men een behoor lijk boschbeheer heeft, is het verbruik per jaar niet veel grooter dan de aanwas. Hout is stellig de oudste grondstof, die de menschheid kent. Een houten knuppel zal zeer waarschijnlijk wel het wapen van den oer- mensch, een in brand geraakte boomstam de eerste kunstmatige warmtebron zijn geweest. Indien wij het houtverbruik van onzen tijd beschouwen, dienen we onderscheid te maken tusschen hout dat gebruikt wordt als brandstof en als grondstof. Nog steeds is 't hout, ondanks kolen, gas en eleotriciteit als brandstof van groote beteekenis. Vooral in de landen, waar roofbouw de bosschen verwoest, wordt het meeste hout als brandhout gebruikt. In Brazilië bedraagt dit zelfs negentig percent van het totale houtverbruik. Maar ook in andere landen moet men het verbruik van brandhout niet onderschatten; in Duitschland bedraagt dit zelfs nog bijna elf en een half percent. Het terrein, waarop hout als grondstof wordt gebruikt, is nauwelijks te overzien. Het huiselijk meubilair bestaat voor het grootste deel uit hout. Verder is ook de vloer, de trap en de kap van ons huis van hout, indien we zelfs niet in een huis wonen, dat heelemaal van hout is, zooals met vele buitenhuizen het geval pleegt te zijn. Vooral in de laatste jaren heeft het hout in de bouwkunst nieuwe toepassingsmogelijk heden gevonden. Reusachtige vrijdragende hout constructies zijn in de laatste jaren veelvuldig tot stand gekomen. Ook bij het verkeer neemt het hout een be langrijke plaats in; we behoeven slechts te denken aan de millioenen dwarsliggers onder de rails der spoorwegen of aan de honderd duizenden telegraafpalen langs de spoorlijnen. Ook bij den wegen-, water- en bruggebouw wordt veelvuldig hout toegepast, evenals trou wens in het mijnbedrijf. In de machine-industrie meenen wij natuurlijk overwegend met ijzer en staal te doen te hebben. Er is echter een groot aantal gewich tige machines, waarvan een belangrijk gedeelte van hout is. Men denke slechts aan de land bouw- en textielmachines. Ook de wagen-, scheeps- en vliegtuigbouwer gebruikt hout. Onze wandelstok en onze lucifer, het bier en wijnvat, het sigarenkistje en de groote pak kist, ze zijn allemaal van hout. Ja, het .zou vol

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1930 | | pagina 12