DE GROOTSTE GELUKSVOGEL I G 1 ‘1 2 -I deerd! en Blauwboer r y Van tienduizend meter hoogte gevallenen kalmpjes wèèr opgestegen. lijk, hij haalde gemakkelijk adem en reeds meen de hij, dat zijn vlucht dit keer met succes zou worden bekroond De temperatuur daalde met ongeloofelijke snelheid: twintig, dertig, veertig, vijftig graden beneden nul twee en tachtig graden vorst! en nóg ondervond hij niet den minsten last van de koude. Met vaste hand stuurde hij het vlieg tuig omhoog, tot hij zich op 36.100 voet be vond. Toen begon hij zich plotseling onwel te gevoelen; de zuurstof vloeide niet meer in zijn longen, zijn levensbron was afgesneden. Zich verbaasd afvragend, wat er aan de hand was, wilde hij voelen of het kraantje, dat den zuur- stof-toevoer regelde, wel openstond. Maar eer hij zoo ver kwam, hijgde hij reeds naar adem, moest hij reeds vechten om zijn leven. Zijn bril was met een dikke laag ijs bedekt, zoodat hij niets kon zien, en zonder er bij te denken, zette hij hem daarom af. Onmiddellijk scheen het alsof zijn hoofd uit elkaar sprong. Alles werd zwart. Niet begrijpend wat er aan de hand was, trachtte hij zijn oogen zoo ver mogelijk te ope nen, maar hij kón het niet, want zijn oogballen, die in aanraking waren gekomen met de buiten lucht, waarvan de temperatuur inmiddels was gedaald tot 67 graden beneden nul, waren totaal bevroren! Blind en bewusteloos viel hij met zijn toestel naar omlaag, zoo snel, dat de wrijving van de lucht de ijslaag van de vleugels deed ontdooien! In drie minuten tijd viel hij meer dan negen kilometer en het zou zeker geen tien seconden meer hebben geduurd of hij zou te pletter zijn gevallen, toen opeens een sprankje bewustzijn in hem terugkeerde, zijn oogen voor een kort oogenblik functioneerden en hij een volmaakte landing kon uitvoeren, ofschoon hij zoo goed als blind en bewusteloos was. Hij werd ernstig ziek doch herstelde volkomen! rgens in Engeland wordt met de grootste geheimzinnigheid gewerkt aan den bouw i; van een vliegmachine, waarmee het ministerie voor de luchtvaart binnenkort het hoogterecord hoopt te bereiken, dat thans op naam staat van den Amerikaanschen marine- luitenant Apollo Soucek, die een hoogte van 43.166 voet (plm. 14000 meter) wist te be reiken en daarmee den Duitschen luitenant Neunhofer, die vóór hem het record hield, met meer dan duizend voet sloeg. Deze aanvallen op het hoogterecord hebben reeds tot de wonderlijkste en hachelijkste avon turen geleid, die de wereld ooit heeft beleefd. Een sober relaas van de pogingen, welke ma joor Schroeder in het begin van 1920 in het werk stelde om voor Amerika het hoogterecord te winnen, doet iemand reeds van spanning den adem inhouden. In Februari van dat jaar deed Schroeder, die chef-piloot van het Amerikaansche vliegercorps was, zijn eerste poging om het hoogterecord op zijn naam te brengen. Alles wat wetenschap en geld vermochten, stond te zijner beschikking. Om bestand te zijn tegen de ontzettende koude, welke op deze enorme hoogten heerscht, was hij uitgerust met een vliegcostuum, dat elec- vasten grond, trisch werd verwarmd. Om hem in staat te stellen te kunnen leven in de uiterst dunne at mosfeer, waar een mensch zou moeten sterven als een visch, die uit het water is gehaald, had hij een voorraad zuurstof bij zich. En om ook den motor van voldoende lucht te voorzien, zoodat hij zou blijven werken, was deze toege rust met een inrichting, welke de lucht samen perste zoodra ze in den motor werd gevoerd. Aldus topgerust hechtte de piloot zijn oor kleppen vast, klom in zijn machine, startte en schoot weldra als een vuurpijl de hoogte in. In enkele minuten was de aarde meer dan een kilometer beneden hem; in nog geen vijf minuten was hij reeds op een hoogte van bijna vijfduizend meter. De motor werkte uitstekend en de koene vlieger zat welgemoed aan zijn stuur-inrichting. Hij glimlachte, toen hij vijftien duizend voet hoog was, glimlachte opnieuw, toen zijn hoogtemeter twintigduizend voet aan wees. en de machine nog steeds hooger en hoo- ger steeg. Met de grootste voldoening consta teerde hij, op dertigduizend voet hoogte te zijn gekomen... Nog hooger klom hij, en alles ging Verleden week had de officieele ingebruikneming plaats van de Schippersschool te Deventer. Op onze foto, v. 1. n. r.: De burgemeester van Deventer, de heer Wttewaall, mevrouw Saunders Blauwboer en de heer De Jong (directeur van het Onderwijsfonds voor de Binnenscheepvaart), voor een bord, dat voor zichzelf spreekt. goed, tot hij opeens merkte, niet meer te kunnen ademhalen! „De zuurstof!” dacht hij onmiddellijk en het bleek, dat hij het laatste restje had verbruikt. De dood bedreigde hem! Hij spande al zijn krachten in om niet bewusteloos te raken, in de over tuiging, dat zijn eenige kans op redding gelegen was in het feit, zoo snel mogelijk te dalen. Alles om hem heen scheen in een dikken mist gehuld. Hoewel hij zijn toestel uitstekend kende, moest hij tóch tastend zoeken naar de handels, welke hij gebruiken wilde en slechts met de uiterste moeite slaagde hij er in den motor af te zetten, zoodat de machine met ontzettende snelheid naar beneden viel, terwijl Schroeder zelf zijn bewustzijn verloor. Steeds sneller en sneller viel het vliegtuig met den bewusteloozen piloot in den cockpit! Reeds was hij drieduizend meter gevallen toen de steeds toenemende luchtdruk de zuurstof als het ware in zijn longen perste en Schroeder, alsof hij uit een zwaren slaap ontwaakte, zijn oogen opende. Zijn motor stond natuurlijk nog steeds Stil, en bijna automatisch bracht hij hem weer op gang. Weldra begon de schroef opnieuw te wentelen en eenige minuten later landde de koene piloot behouden op den Baart het verwondering, dat zijn collega’s hem als den gelukkigsten man beschouwen, die leeft? Toch was dit avontuur niets in vergelijking met hetgeen hem later overkwam. Inplaats van het vliegen er aan te geven en zich gelukkig te prijzen, dat hij het er in dat gevaarvolle spel met den dood levend had afgebracht, beklom hij veertien dagen later opnieuw zijn machine om te trachten, een hoogte van veertigduizend voet te bereiken. Niets kon zijn volhardingsvermogen of zijn moed aan het wankelen brengen. Terwijl hij in den cockpit zat, luisterde hij met een glim lach onl zijn lippen naar het gezoem van zijn motor en zag de aarde als het ware onder zich wegzinken. Zijn geoefend oor zou onmiddellijk de geringste afwijking hebben ontdekt, maar alles werkte uitstekend. De electriciteit hield hem behaaglijk warm, terwijl de temperatuur om hem heen daalde. Op een hoogte van meer dan zes kilometer zag hij, dat de thermometer reeds beneden het vriespunt wees. Anderhalf uur lang had hij nu den hemel letterlijk be stormd. De machine deed haar taak voortreffe- In den afgeloopen zomer wist luitenant Soucek een hoogte van veertigduizend voet te bereiken en hij vond toen een temperatuur van 76 graden onder nul. Dat zijn handen en voeten bevroren en hij met stilstaanden motor twee duizend voet naar beneden viel, schijnt nauwe lijks meer de moeite waard om te vermelden na de vreeselijke avonturen van Schroeder, maar toch zijn er niet veel personen in leven, die er op kunnen bogen, een vorst van 108 graden te hebben meegemaakt! In het jaar 1914 won een Franschman de vlieger Van Laere een wedloop met den dood met een voorsprong van slechts twee se conden! Ook hij deed een poging om het hoogterecord op zijn naam te brengen, toen zijn zuurstofapparaat weigerde. Hij raakte bewuste loos en zijn machine viel met den neus naar be neden. Na drie kilometer te zijn gevallen, her kreeg hij zijn bewustzijn. Hij probeerde toen zijn machine wederom in zijn macht te krijgen, maar dat bleek onmogelijk. Daarom trachtte hij zichzelf te redden door met een parachute er uit te springen. Door den enormen luchtdruk kon hij zich echter niet uit den stuurstoel los maken. Pas op een hoogte van ruim duizend meter slaagde hij hierin. Hij sprong uit zijn ma chine en viel als een steen naar beneden. De laatste oogenblikken, welke hij had doorge maakt, waren hem als een nachtmerrie voorge komen en hij handelde dan ook zonder eigenlijk te weten wat hij deed: hij rukte en trok aan de touwen van zijn parachute enop een af stand van slechts één honderd meter van de aarde opende deze zich, terwijl Van Laere zijn bewustzijn verloor. Buiten kennis vond men hem in een boom hangen- volkomen onge

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1930 | | pagina 15