PE ROMANTIEK RECLAME BILJET VAN MET .1 1 HET MEISJE, DAT OP EEN RECLAMEBILJET VERLIEFDE HET VENTJE MET DE DOZIJNEN MOEDERS 1 9 r I- 1, e n ir n ir n if ir n 11 k n e n k n >t h g n s e d o ir d n •r o n e e n P t, n n e n n s i, t 9 e n e H ze er op het Waterloo- bekende persoonlijkheid i voortvarend persfoto- men er ten zeerste mee ingenomen en eenige maanden later liet de maatschappij het aardigste reclamebiljet verspreiden, dat zij ooit het licht had doen zien. De plaat sloeg zóó in bij hef publiek, dat het bij de maatschappij als het ware brieven regende van menschen, die weten wil den, wie het aardige kereltje met de blonde krullen en het koffertje was. Om aan de nieuws gierigheid van het publiek te voldoen, plaatste de maatschappij een oproep, waarbij zij den ouders verzocht, zich bekend te willen maken. Ze kwamen maar met dozijnen tegelijk! Tal rijke trotsche moeders meldden zich op het bureau der spoorwegmaatschappij om te be wijzen, dat het hun kind was. Tenslotte ont dekte men echter, dat het knaapje... in Canada woonde. Hij was namelijk eenige weken, nadat hij op het station gekiekt was, met zijn ouders geëmigreerd. De maatschappij stuurde hem uit aardigheid een nauwkeurig model van den trein, die op het biljet stond afgebeeld, benevens een gelijst exemplaar van de plaat. Ook het Kodak-meisje, het bekende, slanke figuurtje in het blauw-wit gestreepte rokje, dat zoo natuurgetrouw in den wind fladdert, heeft haar geschiedenis. Althans haar foto! Het ori gineel van het reclamebiljet werd verscheidene jaren geleden door een fotograaf bij een open wedstrijd ingezonden. Twee jaar nadat het werd geaccepteerd, stierf hij. Duizenden foto grafen over heel de wereld verwonderden zich over de bedrieglijk nagebootste beweeglijkheid van het in den wind waaiende rokje en tracht ten vergeefs er een imitatie van te maken voor andere doeleinden. Toen lekte het geheim uit. Het Kodak-meisje, een beroepsmodel, had zich, alvorens te po- seeren, geheel met vet ingesmeerd, waardoor de plooien van haar jurkje bleven zitten zooals ze er in gelegd waren. Daarna had de fotograaf door middel van honSerden zwarte draden de plooien en vouwen aan den onderkant van haar jurk aan een zwarten achtergrond bevestigd, zoodat de draden op de foto onzichtbaar waren. Tientallen opnamen maakte hij, voordat hij tevreden was, maar zijn geduld voegde aan de geschiedenis van het affiche een nieuw hoofdstuk toe. et was een alleraardigst meisje en ze haastte zich voort, om nog op tijd op kantoor te kunnen zijn. Plotseling bleef echter staan voor een groot aanplakbiljet en ze glimlachteHet was ook inderdaad een aardige jongeman, met een door de zon gebruind gezicht en krullend haar, die haar lachend aankeek en zwijgend de wereld trachtte te doordringen van de wenschelijkheid, de pro ducten van zijn firma te koopen Het was een knappe jongeman en terwijl het meisje tegen hem glimlachte, zuchtte ze: „Waar om ontmoet je zulke jongelui nu nooit in het werkelijke leven?” Gedurende de volgende dagen bleef ze ochtend en avond steeds even staan om naar het aardige, lachende jongmensch te kijken, tot ze, opeens een idee kreeg: ze vervolgde snel haar weg en op het kantoor gekomen, zette ze zich achter haar schrijfmachine, tikte een brief naar de firma, die het reclamebiljet had ge lanceerd en vroeg haar, indien de plaat ten minste geen fantasie was, om het adres van den jongeman, die er voor geposeerd had. Dagen- gingen voorbij zonder dat ze iets hoorde en juffrouw Gladys Hewett vond zichzelf reeds een dwaas, omdat ze ooit de hoop had gekoesterd, antwoord te zullen ontvangen! Maar toen, op een goeden morgen, kwam het antwoord. Het adres van de enveloppe, waarop een buitenlandsche post zegel zat, was met een flinke hand geschreven. De afzender was werkelijk het origineel-in- levenden-lijve van het biljet: de jongeman was marconist aan boord van een koopvaardij- vaarder en gedurende zijn laatste verlof had hij voor zijn broer, die het biljet had ontworpen, geposeerd. Hij vroeg haar, hem nog eens te willen schrijven. Gladys deed het, de brief wisseling werd vertrouwelijker, de jonge- menschen zonden elkander hun portret en eenigen tijd later stapten zij samen in het huwe lijksbootje! Dit is de romantiek, die soms rond een reclamebiljet zweeft, zonder dat het groote publiek daarvan eenig vermoeden heeft! Een andere aardige geschiedenis is verbonden aan een bekend reclamebiljet van de Southern Railway, een Engelsche spoorwegmaatschappij. Het laat een alleraardigst kereltje zien, dat een klein koffertje in de hand heeft en met het air van een groot mensch op het perron een ge animeerd praatje maakt met een machinist, die gemoedelijk uit zijn cabine hangt. Pakkender affiche is misschien zelden op een schutting of reclamezuil aangeplakt! Tóch is het ontstaan er van heel toevallig-. Op zekeren dag werd station te Londen een I verwacht. Er was een graaf aanwezig om de aankomst te vereeuwigen en terwijl deze liep te wachten tot de trein zou binnenkomen, zag hij opeens het bovenbedoelde kereltje met den machinist praten. Het was een leuk gevalletje en zonder een oogenblik te aarzelen, legde de fotograaf het op de gevoelige plaat vast. Zoodra hij tijd er voor kon vinden, ontwikkelde hij zijn negatief, maakte er een af druk van en zond dien naar de publiciteit- afdeeling van de Southern-Railway. Daar was

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1931 | | pagina 17