Ir y I BESCHIKKEN DE LAMA’S OVER GEHEIME KRACHTEN 11 f a t t A.- Mi 4 J LAMA’S, HEILIGE BOEKEN OP HUN RUG TORSEND. m- ke, de re- I ler LAMA-PRIESTERS (onder het baldakijn), to- ijf- ee- irdtge boek, De lama’s een water natgemaakt noviet geslagen den srtji het zeg t hij spi- iod, izie de De ge len, het >rdt. ■ngt de ele er ge le de ige or- len 4a- oa na. sjes, hen laar vaat >n- uitvoert, wordt met den doode in kamer gesloten en te bezielen, gaat hij Wij I I 1 van geworden en eenige Een licht gerucht deed mij ontwaken. Een zwarte kat liep langs het doode lichaam en verliet de kamer. Toen hoor de ik een soort scheurend geluid, alsof men een stuk goed door midden trok en tot mijn af schuw zag ik hoe het doode lichaam overeind kwam en zich van zijn banden bevrijdde. Gek van angst rende ik het huis uit, maar eer ik de kamer uit was, zag ik den doode zijn hand uit steken en naar de slapende lama’s grijpen. Des morgens werden zij dood gevonden." En groot aantal Tibetaansche kluizenaars, zoo zegt mme David-Neel, brengen den winter in een hol door in de besneeuwde, achttienduizend voet hooge bergen en dragen slechts weinig - 11 - IWfVvIll Cl IV 11V V UI I V zijde zijn teruggekeerdZij ontmoette vrouw, die gedurende een 1 zield was geweest. De verbaasd was geweest haar nieuwe lichaam en wegingen. Ze had alleen maar te wenschen op een bepaalde plaats te zijn, om er ook direct te vertoeven. Ze kon rivieren oversteken, op het water wandelen en door muren gaan. Er was een religieuse bijeenkomst leidend, kleeding, terwijl ze soms heelemaal naakt zijn! Zij kunnen de ontzettende koude verdragen, omdat zij voortdurend bepaalde woorden uit spreken en daarbij op een eigenaardige wijze ademhalen, waardoor zij, naar men veronder stelt, een inwendige hitte ontwikkelen, die belet, dat het lichaam bevriest. Wanneer zij deze ge woonte lang genoeg hebben volgehouden, wor den zij tot een proef toegelaten. Op een ijzigkouden winternacht worden zij, die meenen sterk genoeg te zijn om deze proef te doorstaan, op den oever van een rivier of meer gelegd. Indien al het water in de buurt bevroren is, wordt er een gat in het ijs gehakt. Een nacht, met maneschijn en een feilen wind wordt gekozen. Zulke nachten zijn in Tibet ge durende de wintermaanden niet zeldzaam. De „nieuwelingen” zitten op den grond, met gekruiste beenen en geheel ontkleed. Lakens worden nu in het ijskoude water gedoopt en ieder der deelnemers windt er een om zijn lichaam en laat het daaraan drogen. Zoodra het laken droog is geworden, wordt het weer in het en om het lichaam van den om het opnieuw te laten dro gen. Deze handeling wordt voortgezet tot de dag aanbreekt! Wanneer men zich aan deze proef met goed succes heeft onderworpen, mag men nimmer meer wollen kleeren dragen en nooit meer een vuur nadelen om er zich aan te warmen! Mediteeren in het donker is een der meest gebruikelijke geestelijke oefeningen van de lama’s. Verscheidene Tibetaansche asceten be- giaven zich jaren lang, zelfs tot aan hun dood, in grotten, die veel van een graf weg hebben. Deze kluizenaais, die lange perioden in de duisternis doorbrengen, hebben soms de zon derlingste „gezichten Naar men beweert, wordt hun cel soms opeens schitterend verlicht en ook rijst er wel eens een door de zon verguld lahd- schap met prachtige, welriekende bloemen voor hun oogen op. Tegen den tijd, dat de kluizenaar zijn afzon dering in de duisternis zal verlaten, moet hij zijn oogen weer langzamerhand aan het dag licht gewennen. Tot dit doel wordt er een klein gaatje in den muur van zijn hol gemaakt, waar door het daglicht kan binnenkomen. lederen dag wordt dit gaatje iets grooter gemaakt, zoo- dat er ook iederen dag wat meer licht naar binnen dringt. Het duurt vaak verscheidene maanden eer het volle daglicht weer tot de cel wordt toegelaten. Hoe langer de kluizenaar in de duisternis heeft vertoefd, hoe langzamer het daglicht tot hem wordt toegelaten. Mme David-Neel heeft voor een vrouw stellig zonderlinge ondervindingen opgedaan. Volgens haar kunnen wij bij de lama's wellicht de op lossing vinden van veel psychologische pro blemen, die ons thans even zoovele raadselen lijken. Misschien is dit mogelijk al zal het altijd moeilijk zijn uit te maken, hoeveel der „geheime kracht’ der lama’s moet worden toe geschreven aan suggestie en auto-suggestie! tof ge e 1M ijde®* tor den :of2H FN e Lama's, Boeddhistische priesters van Tibet, zijn wellicht de zonderlingste men- L_Z schen van de wereld. Hoe meer men van hun eigenaardige mystieke geloofsovertuigingen en occulte practijken leest, hoe meer men zich verbaast of ongeloovig zijn schouders op haalt! Mevrouw Alexandra David-Neel, die veertien jaar onder hen heeft vertoefd en wier zoon nu zelf een jonge lama is, die in hun allereenvou digste geheimen reeds is ingewijd, heeft ver scheidene van hun eigenaardige gewoonten en gebruiken onthuld in een boek, dat pas van haar hand is verschenen. De lama’s hebben haar zeer waarschijnlijk voor een Aziatische aangezien, waarom zij er althans later! geen bezwaar tegen hadden om haar in hun kloosters toe te laten en haar hun diepste ge heimen te ontsluieren. Op zekeren dag, zoo verhaalt zij, zag zij twee lama’s onder een boom zitten in een medi- teerende houding. Af en toe stieten zij door dringende kreten uit. „Hik!” riep de een op een abnormaal schrillen toon. „Hik!” herhaalde de ander na eenige minuten. En zóó ging het voort, met lange tusschenpoozen van de diepste stilte, gedurende welke zij onbeweeglijk bleven zitten. Zij zag, dat het blijkbaar zeer moeilijk was om het geluid, dat uit hun ingewanden scheen te komen, voort te brengen. Eindelijk stond een der priesters op en verdween naar zijn cel; toen zag ze, dat er een lange stroohalm lechtop op zijn hoofd stond. Naar zij later hoorde, was de kreet, dien zij aan het oefenen waren, de kreet, dien lama’s uitstooten bij een man, die pas is overleden, ten einde te bewer ken, dat de ziel het lichaam van den doode verlaat door een gat in het hoofd, dat door dit magische woordje „hik" in den schedel zou ontstaan. Deze opening kan alleen gemaakt worden door een lama, die zich de kennis heeft verworven om den kreet met de juiste intonatie en 1 macht de ziel uit haar stoffelijk omhulsel te trekken, eenmaal door een meester-lama op den leerling-lama is overgebracht, moet deze laatste leeren den kreet „hik” cf J* uit te stooten. Men neemt aan, dat hij dit kan, staat) genoemd. De lama, die deze plechtigheid slechts één ding, dat haar onmogelijk was: een bijna onzichtbaar koord door te snijden, dat haar etherisch wezen verbond met haar lichaam, welk laatste zij uitstekend kon zien, terwijl zij in haar lethargischen slaap was verzonken. Dit koord leek oneindig lang, maar toch belette het haar soms in haar bewegingen. Ze „raakte er in verward”, beweerde ze. Met den dood zijn de zonderlingste riten ver bonden. Wanneer een man sterft, trekt men hem zijn kleeren achterstevoren aan, waarna hij wordt vastgebonden. In de dorpen wordt het lichaam gewoonlijk in een ketel geplaatst, die kracht uit te roepen. Indien de geestelijke onmiddellijk na de begrafenis wordt gebruikt om soep of thee te maken voor degenen, die bij de begrafenis tegenwoordig waren. Een geheimzinnig rite, die mme David-Neel op de juiste wijze beschrijft, wordt „rolang” (het lichaam, dat op- j:*. x\ i Ta ijtjii indien een stroohalm, die in zijn schedel is ge- uitvoert, wordt met den doode in een donkere stoken, net zoo lang rechtop blijft staan als hij kamer gesloten en om het levenlooze lichaam wenscht. Want.... door „hik!" te roepen, ont- te bezielen, gaat hij er bovenop liggen, en staat er in den schedel een gaatje, waarin de spreekt herhaaldelijk vlak op den mond van den stroohalm blijft rusten. Bij een doode is het gat doode, een tooverformule uit! Na korten tijd 1 veel grooter. Soms is het wel zóó groot, dat begint het doode lichaam zich te bewegen. Het men zijn pink er in kan steken! staat op en probeert te vluchten, maar de In Tibet zijn er menschen, vertelt mme David- toovenaar houdt het stevig vast en belet het Neel verder, die dagen lang in een toestand zichzelf te bevrijden. Het lichaam begint hier van verdooving kunnen verkeeren en in dien door hoe langer hoe heftiger te worstelen. Het tijd zich in den geest overal heen verplaatsen springt ongeloofelijk hoog op, houdt zijn mond kunnen. Men noemt hen „delogs”, hetgeen zoo- op dien van den lama, en herhaalt zelf ook de veel beteekent als „zij, die van de andere eens een heele week „onbe- vrouw vertelde, dat zij over de lichtheid van de snelheid hater be- maar te zijn, om op dien van den lama, tooverwoorden! Het doel van deze eigenaardige ceremonie is zich meester te maken van de uitgestoken tong, omdat men deze als een machtig tooverwapen beschouwt. Slaagt de lama er niet in, het lichaam te „bezielen”, dan moet hij dit zonder uitzondering met den dood bekoopen! Een zonderling verhaal werd mme David- Neel gedaan door een leerling-lama, wien men de "taak had toevertrouwd, magische formules te prevelen over een doode, terwijl drie lama’s, die gezonden waren om er bij te waken, in de kamer sliepen een gewoonte, welke haar ont staan te danken heeft aan het geloof, dat een doode kan opstaan en den levenden kwaad doen. „In het holst van den nacht," zoo vertelde de leerling, „ben ik door het telkens herhalen dezelfde formule moe geworden en oogenblikken ingeslapen, mij ontwaken. Een zwaï y

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1931 | | pagina 11