S IH IE IP IE N IDI1IE VIEIPIBWAAILI&IEN OP ZEE DEN VERKEERDEN WEG INGESLAGEN. u maar er Naar verteld wordt, had Abdoelhamid zijn goud én kostbaarheden in een gewelf i de ver- DE VIJVER IN HET VOORMALIGE PALEIS VAN DEN TURKSCHEN SULTAN ABDOEL HAMID II. l,.ol.„™u -"„...L -2’- in den vijver verborgen, en liet hij, om zijn schatten te kunnen tellen, den vijver af en toe droogleggen. - 15 - ze en en voer uit, ben nagelaten. Men kan begrijpen, hoe die goede Turken ontdaan waren, toen de volle be- teekenis der ramp tot hen doordrong! Hevig onder den indruk haastten ze zich naar Con- stantinopel terug, waar de commandant van het eskader onmiddellijk rapport uitbracht van zijn droeve ervaring. Het nieuws kwam natuurlijk ook den journalisten ter oore; dezen haastten zich het wereldkundig te maken en zoo kwam het, dat niet alleen het Britsche garnizoen van Malta, maar ook de Maltezers zelf den volgen den ochtend met begrijpelijk zeer gemengde gevoelens in de couranten lazen, dat zij voor de rest van de wereld van den aardbol waren verdwenen.... Tot bleek, dat „de om vang der ramp verschrikkelijk overdreven was” en Turken zich bij de plaatsbepaling hadden i gist. I ladt u al eens gehoord, dat de Turksche I—I vloot op een kwaden dag op zee verdwaald I is geweest en, net als Klein Duimpje, een verkeerden weg heeft ingeslagen? Het gebeurde nog vóór den wereldoorlog, dat zij met veel vertoon en praal uit de haven van Constantinopel wegvoer om een bezoek te gaan brengen aan de Britsche vloot, die in Malta ge- stationneefd was. Dit was natuurlijk een groote eer voor de Engelschen en heel Malta tr<?f dan ook toebereidselen om de schepen der Turken met de noodige onderscheiding en hartelijk heid te ontvangen. Maar al wie er voor Malta verscheen, de Turksche vloot niet. Deze had, sinds zij den afstand van Constantinopel naar Malta en nog iets meer had afgelegd, voort durend naar de plaats harer bestemming uit gekeken, doch hoe de officieren en matrozen ook speurden, er was niemand, die 't eiland kon ont dekken. Men kruiste geruimen tijd heen en weer op de plaats, waar, naar zij dachten, Malta diende te liggen en kwam tenslotte tot de conclusie, dat het door de een of andere verschrikkelijke na tuurramp getroffen en verdwenen was. Een ge- heele eilandengroep want Malta bestaat eigenlijk uit drie eilanden, namelijk Malta, Goz- zo en Comino, een totale oppervlakte van 306 K.M.2 met een aantal welvarende steden, een groot garnizoen en ruim tweehonderdduizend inwoners, was in de diepte der Middellandsche Zee verdwenen, zonder een enkel spoor te heb- meer in Algiers Britsch kapitein te wachten op orders reederij. Eindelijk kwamen luidde naar Beni-Saf te varen. De kapitein lichtte de ankers kwam, toen hij eenmaal de Middelland sche Zee had verlaten, tot de conclusie, dat hij er niet het flauwste vermoeden van had, waar Beni-Saf eigenlijk lag. Zijn officieren tastten eveneens in het duister; alle kaarten en atlassen en aardrijkskundige woordenboeken werden er bij gehaald maar het gaf allemaal niets, want nergens was Beni-Saf te vinden. Niemand scheen te weten waar deze plaats lag, behalve de lieden op het kantoor der reederij, die de opdracht hadden verstrekt. Het was een zonderlinge toestand, toen de kapitein niet wist, of hij naar het Noorden, Oosten, Zuiden of Westen moest varen. Ten slotte kwam hij met zijn officieren tot de con clusie, dat er in de spelling van den naam een vergissing was gemaakt en dat er een andere plaats werd bedoeld Men keerde dus terug naar Algiers, doch kwam daar tot de ontdek king, dat Beni-Saf wel degelijk goed gespeld was. Waar ter wereld kon het echter uithangen? Eindelijk vond de kapitein toevallig een in boorling, die al eens in Beni-Saf was geweest en deze gaf de plaats, waar het moest liggen, met een kruisje op de kaart aan. Nadere inlichtingen waren nergens te krijgen en zoo zeilde ’t schip dus naar ’t kruisje, waarvan men eigenlijk heelemaal niet wist, of het wel op de juiste plaats was gezet! Eindelijk vond men het echter: een havenhoofd, dat een eindje in de Middellandsche Zee uitstak en dat als land en losplaats diende voor een ijzermijn, die er vlak in de buurt lag. Beni-Saf is nu grooter, maar toch zullen niet veel kapiteins zijn, die kunnen zeggen waar het ligt zonder het eerst op de kaart te hebben opgezocht! Liverpool, dat wij allen op de kaart van Engeland weten te vinden. Tegenwind en storm speelden hem parten en daar hij geen radio aan boord had, beschouwde zijn reederij hem na eenigen tijd als verloren. Men wist niet, waar hij was en indien men het wél geweten had, zou men er toch niet erg vroolijk door hebben gekeken. De dappere kapitein was namelijk intusschen de rivier de Mersey opgevaren en te Liverpool van boord gegaan, ten einde de agenten van zijn reederij, Messrs Brown, Son en Timothy te vragen waar de lading lag, die hij moest in nemen. Maar hoe hij ook zocht, nergens kon hij het kantoor der agenten vinden. Niet be grijpend hoe dit mogelijk was, doorkruiste hij de heele stad, overal informeerend naar het adres der firma Brown, Son and Timothy. Er was echter geen mensch te vinden, die ooit iets van haar had gehoord en daarom besloot hij, naar zijn reederij te telegrafeeren en om in structies te vragen. De eigenaars van het schip lazen het telegram en toen zij eenigszins be komen waren van hun schrik, haastten zij zich hem telegrafisch te vragen wat hij „voor den duivel" in Engeland uitvoerde De kapitein, die nu een vaag vermoeden kreeg, dat er iets niet in den haak was, seinde terug, waar Liverpool dan wèl lag, als het niet was, waar hij zich op het oogenblik bevond En toen kwam de waarheid aan het licht: zijn bestemming was Liverpool in Nova Scotia en niet Liverpool in Engeland geweest. Hij lichtte daarom het anker en stak opnieuw den Oceaan over voor zijn laatste reis in dienst dezer reederij Dergelijke voorvallen zijn natuurlijk niet alle- daagsch, maar toch zijn ze wel meer gebeurd! Eenige jaren geleden lag er in Algiers een van zijn de opdracht Ja, er gebeuren wel eens eigenaardige din gen op zee! Neem bijvoorbeeld maar eens dien kapitein, die over een prachtig schip het com mando voerde en die in Galveston (Texas, Ver. Staten) lag te wachten, tot hij van zijn reederij zou hooren, wat de eerstvolgende plaats zijner bestemming zou zijn. Wel is waar was hij geen dolende Turk, maar hij deed toch ook heel rare dingen! Na eenigen tijd kreeg hij order naar Liver pool te vertrekken ten einde daar steenkool te laden, die bestemd was voor New York. On middellijk lichtte hij het anker en stoomde naar

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1932 | | pagina 15