l BEDORVEN KINDEREN V \\q neer IM' I moe- voor ver** van r'. ‘i, er voortdu- Ken, wanneer ze naar van hun kleeren, enzoovoort. Leer uw kinderen dat alles zelf te doen, leer hun alles zelf te doen wat zij maar eenigszins kunnen doen. Dat is de eenige methode om hen te maken tot onafhankelijke menschen, die later hun eigen weg weten te vinden in de maatschappij. Wan neer zij hun moeder altijd bij zich konden hou den, zou het niet zoo hèèl erg zijn, dat deze hun alles uit de hand neemt wat zij aanvankelijk niet dan met eenige moeite zelf kunnen doen. Zij houden moeder echter niet altijd, en daarom zal een goede moeder, dat wil zeggen een moeder, die haar taak ten opzichte van haar kinderen begrijpt, die dus beseft wat de bedoeling van haar opvoeding is, trachten haar kinderen zoo spoedig mogelijk zelfstandig te maken. Wan neer zij dit doet met liefde, zal zij haar kinderen nooit beter voor den strijd om het bestaan, dien zij later moeten voeren, kunnen voorbereiden! verteld, laat nem aan aan zijn lor over, noe on beholpen het vaak ook gaat in het begin. Ook het kind vindt er vreugde aan, indien het, na herhaalde vergeefsche pogingen, eindelijk er in geslaagd is iets tot stand te brengen! Met het leeren is het al net zoo als met het spelen. Het kind, dat door zijn vader en moeder bij zijn huiswerk wordt geholpen, leert zoozeer op die hulp vertrouwen, dat het haar op school, wanneer het alleen sommen of thema's moet maken, bepaald mist en dit voelt als een handi cap, om zijn werk behoorlijk te verrichten. Het heeft niet leeren denken, het is niet gewend om zelf iets te vinden of na te zoeken, en wanneer hij zijn vader of moeder mist om hem te helpen, ondervindt het tot zijn schade, dat hij lang niet zooveel inzicht heeft als zijn klassegenooten. Behalve de hierboven aangegeven fouten zijn er nog- talrijke anderen, waardoor uw kinderen eveneens veel te laat zelfstandig worden. Ze be- ■y "Terscheidene ouders toonen 'n zonderlinge ongestadigheid ten opzichte van de op- Y voeding hunner kinderen. Jarenlang zijn zij als het ware „met den paplepel” grootge bracht. Dan, wanneer het jonge mannen en vrouwen geworden zijn, verwachten die zelfde ouders opeens, dat zij in de een of an dere betrekking een weg voor zichzelf zullen banen, en zij zijn dan verwonderd, omdat hun kinderen „zoo weinig initiatief” toonen. Het schijnt nimmer tot die vaders en ders door te dringen hoe zeer zijzelf (en al de laatsten) er de schuld van zijn. De wensch haar kinderen te beschermen is vanzelfsprekend zeer natuurlijk; iedere moeder heeft dien wensch, zelfs de moeders uit de dierenwereld, doch het is alleen de menschen- moeder, die de fout begaat haar kinderen te lang onder haar beschermende vleugels te hou den. De dieren letten er wel degelijk op, dat hun kroost zoo vroeg mogelijk leert onafhan kelijk te zijn, wel 'wetend, dat hun dit in hun later leven niet anders dan van voordeel kan zijn. Het is een groote vreugde baby te helpen, wanneer hij iets doen moet, wat hij nog nooit gedaan heeft, maar herinner u, dat het veel beter is, hem niet te helpen, doch het hem zelf te laten doen, nadat ge hem eerst gewezen hebt wat de beste methode is. Het kleine kind bijvoorbeeld, dat door moeder nog werd ge voerd toen het reeds lang in staat was om zelf te kunnen leeren eten, zal veel langer werk hebben om „tafelmanieren” te leeren dan het kind, dat reeds in zijn vroegste jeugd trouwd werd gemaakt met het gebruik lepel en vork. Hetzelfde moet gezegd worden met betrek king tot het loopen leeren. Indien rend een hand is om aan te hangen, of wan- er voortdurend iemand gereed staat om den kleinen waggelaar in zijn rug te steunen, zal hij veel te langzaam vertrouwen krijgen in zijn eigen krachten en zijn evenwichtszin zal zich pas zeer laat ontwikkelen. Met betrekking tot het aankleeden staat men vaak verbaasd hoeveel kinderen, die den baby- leeftijd reeds lang voorbij zijn, nog niet eens kans zien de knoopjes van hun kleeren vast te maken of hun veters te strikken. Dit komt ook al weer, omdat moeder het veel te lang voor hen heeft willen doen en zij te laat begonnen is den kleinen vingertjes de noodige hand grepen te leeren. Verscheidene moeders zijn vaak te ongeduldig om te wachten tot de klei ne er mee klaar is en daarom doen ze het dan maar zelf. Hierdoor verliest het kind, dat aan vankelijk gretig genoeg was om zijn eigen handjes te leeren gebruiken, spoedig iedere animo om zichzelf te helpen en begint het als regel aan te nemen-om te wachten tot moeder komt om hem te helpen. Bij het spel der kinderen worden door vele ouders dikwijls dezelfde fouten gemaakt. Het is vaak vader of moeder, die het kasteel voor hen bouwt, terwijl de kleinen niets anders te doen hebben dan het om te gooien. Het gevolg hiervan is, dat het kind slechts af en toe bezig is; het gaat zich vervelen, let niet meer op het bouwen van de groote menschen envindt niets meer aan zijn speelgoed. In plaats van voor hem te bouwen kunt ge hem veel beter leeren, hoe hij het zelf moet doen. Hebt ge hem dit staan bijvoorbeeld in het opruimen van hun speelgoed, in het bij elkaar zoeken van hun boe- 169ö. 1694. 1695. - 10 - 1695. Elegante re- X genmantel van zwart, waterdicht gemaakt gelakt sa tijn. Dit model, voorzien van een grooten schouder- kraag, sluit in het midden met zwarte corozo knoopen. De zakken met kleppen zijn met een dubbel stiksel opgezet. Ben. 3 m. 80 van 1 m. br. 1694. Regenmantel van waterdichte stof. Het plastron vormige voorpand heeft twee rijen groote nikkelen knoopen; de deel- naden loopen als plooien op het rok- gedeelte door. Ben. 3m. 70 van 1 m. br. 1696. Practische regenjas van ga bardine. De kraag, die gesloten kan worden met groote houten knoopen, valt open over een in sprekende kleu ren gebreide sjaal. Raglanmouwen .door patten aan sluitend om de pol sen, en een split in den rugkant. Ben.: 3 m. 40 van 1 m. 40 br.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1933 | | pagina 12