9 kon deze admiraliteit niet naar behoren functio neren. De anderen dienden daarom een aan klacht in tegen de Alcalde, die nu werd terug geroepen om zich te verantwoorden, teiwijl de betrokken kooplieden weer vrijkwamen. Een Antwerpenaar, wiens mededelingen aanleiding waren geweest tot de vervolging, werd door toedoen van de kooplieden tot de galeien ver oordeeld. Na lang aarzelen nam Baute onder betaling van vierduizend dukaten ook deel aan de admi raliteit, op voorwaarde dat hij vrij zou zijn van visitatie5. Hij liet zijn Hollandse goederen echter naar elders vervoeren en hield alleen monsters in zijn huis. De admiraliteit liet toch een inval doen in zijn huis, maar vond geen bezwarend materiaal - Baute had zijn geheime papieren verborgen in een ton met gerst. Hij werd weer vrijgelaten, maar een deel van de goederen bleef geconfisqueerd. Vertrek uit Spanje Het was langzamerhand duidelijk, dat het op deze wijze weinig zin had de handel vanuit Sevilla voort te zetten. Bovendien liep de omzet teaig door de schade die de Hollandse vloten aan de handel van Spanje op Amerika toe brachten. Met een oude vriend, Adriaan van der Borcht, beraamde Baute daarom een plan om naar zijn geboorteland terug te keren. Hij deed de nog aanwezige handelswaren met een waarde van ruim zestigduizend gulden [naar de huidige maatstaven ettelijke miljoenen] van de hand in ruil voor contanten, tabak, cochenille en andere hoogwaardige artikelen. Met Van der Borcht kocht hij een tweemaster, een taitaan, die werd bemand met dertig matro zen, voorzien van twintig riemen en uitgerust met zestien stukken geschut6. Te Sevilla werden de goederen aan boord gebracht, te Sanlücar gingen de beide kooplieden aan boord en op 16 juli 1627 stak men van wal. Het schip was zo vol geladen, dat de bemanning op het dek onder de blauwe hemel moest overnachten en er voor de beide kooplieden slechts een Een tartaan en ver wante scheepstypen. Een tartaan was een schip met open dek voorzien van een grote mast met een groot en een klein zeil en een mast met een klem zeil. Elet was tevens uitgerust met riemen. Door de combinatie van zei len en roeiriemen was het snel en wendbaar, en daar door zeer geschikt voor cle vaart in het Middellandse Zee gebied. Uitsnede uit het gezicht op Ma laga in Braun en Hogenberga. w. plaatsje onder een zeil bij de grote mast over was. Een eerste moeilijkheid was om met het goud, zilver en juwelen, waarvan de uitvoer verboden was, de Spaanse controle te ontlo pen. Na een aanvankelijk voorspoedige reis, waarbij een Turkse zeerover kon worden ont weken, waren ze genoodzaakt in Portugal de Taag op te varen bij het stadje Cascais. De ci-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1991 | | pagina 11