29 schip gebouwd is, door welke werf en onder welke naam het schip tewater is gelaten en aan welke eigenaar het is opgeleverd vormen het begin van het verhaal. Na verloop van tijd wordt een schip verkocht en krijgt het een nieuwe eigenaar die het vaak een nieuwe naam geeft. Deze informatie wordt in mappen, kaar tenbakken of per computer bijgehouden. Het mooiste is 0111 foto's in bezit te krijgen van het schip onder iedere naam waaronder het geva ren heeft. De resultaten van dit werk worden regelmatig gepubliceerd in het maandblad van de WSS, Marine News. Naast de vlootlijsten, nieuwe ontwikkelingen op scheepvaartgebied en korte verslagjes van de branchbijeenkomsten wordt dit tijdschrift gevuld met de recente aan- en verkopen, naamswisselingen en ongelukken van schepen. Het grootste deel van deze mel dingen is afkomstig van het Londense scheeps- classificatiebureau Lloyd's Register of Shipping, aangevuld met berichten en foto's ingezonden cloor de leden. Ook het einde van de levens loop van een schip is in Marine News terug te vinden. Op de dag nauwkeurig wordt vermeld wanneer een schip, misschien ooit op een Ne derlandse werf met vakmanschap gebouwd, ver weg met volle kracht vooruit op één van de stranden van Alang (India), Chittagong (Bangla desh) of Gadani Beach (Pakistan) gevaren wordt, waarna uit de binnenlanden afkomstige arbeiders onder slechte omstandigheden alle nog bruikbare onderdelen van het schip slopen om er vervolgens de snijbranders in te zetten. De resultaten van onderzoek kunnen gepu bliceerd worden in Marine Newsdaarnaast worden er ook regelmatig boeken door de World Ship Society uitgegeven: sinds 1947 al meer dan 50. Alle scheepvaartregisters, boeken, tijdschrif ten en niet-gepubliceerde gegevens worden centraal in Engeland verzameld en onderge bracht in de 'Central Record'. Verschillende leden hebben de taak op zich genomen om vragen aan de hand van dit bestand te beant woorden. De praktijk heeft geleerd dat vrijwel iedere vraag over een specifiek koopvaardij- of marineschip vanaf circa 1830 beantwoord kan worden. De eerste publicatie van de Zeeland Branch, gepland voor volgend jaar, zal gaan over de ge schiedenis van en de schepen gebouwd dooi de ruim tien jaar geleden failliet verklaarde N.V. Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij (T.S.M.). Ideeën voor volgende publicaties nemen inmiddels vaste vorm aan. Deze kunnen zowel over een andere Nederlandse wrerf als over een Noorse tankerrederij gaan, wrant de in teresses van de leden van de World Ship So ciety zijn net zo divers als de vele soorten sche pen die cle wereldzeeën bevaren. Op 2 februari 1983 vaart de Lanka Ratna van Ceylon Shipping Cotp., hier gefotografeerd ter hoogte van Terneuzen, de Westerschelde op met bestemming Antwerpen. Voor de gemiddelde toe schouwer gewoon één van de vele schepen die da gelijks Terneuzen passeren, voor een WSS-lid een bijzondere gebeurtenis. Dit schip werd namelijk vijfentwintig jaar eerder, op 8 maart 1958, als Ar go Chios tewatergelaten bij de N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Het schip was daar op 10 oktober 1957 als bouwnummer 293 op stapel gezet, als onderdeel van een mammoetorder van aanvankelijk tien schepen voor de Griekse reder Carras, aan wie het op 26 juni 1958 werd overge dragen. Het schip mat 10.391 bruto registerton, was 157 meter lang en 20 meter breed en voorzien van een Schelde/Sulzer machine die het een snel heid van 16 knoop gaf. In 1969 kreeg het schip de naam Santa Fotini, waarna het in december 1973 de naam Argo Chios terugkreeg. In februari 1976 volgde de verkoop aan Ceylon Shipping Coip. Op 25 maart 1986 arriveerde het schip in Calicut (India) om gesloopt te worden. (foto J.IF. Anderiesse).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1991 | | pagina 31