58 KERAMISCHE PORTRETTEN "Verwondering van de Eenhoorn". die de grote beelden vragen. De sculpturen die Jan van Leeuwen zijn hele leven al met een zekere regelmaat maakt, zijn re alistische en nauwkeurig gedetailleerde fragmen ten van mannelijke lichamen: koppen, handen, vuisten en torsi. De beelden, alleen of in serie ge presenteerd, bezitten een grote monumentaliteit en uitstraling. De vormentaal van de laatste jaren is duidelijk gerelateerd aan het klassieke beeldhouwersvoca bulaire: de kop of de buste op een sokkel. Zijn inspiratiebronnen zijn onder meer terra-cotta- (graf)beelden van de Etrusken, realistische Ro meinse portretbustes en Nederlandse keramische portretbustes uit de zestiende eeuw. Het inhoudelijke uitgangspunt voor zijn werk is de omgang met mensen. Dat is voor hem de es sentie van het bestaan, die leidt tot de expressie van emoties. Vooral in de sculpturen zijn de emo ties voelbaar: verslagenheid, pijn, verdriet, totale uitputting, kwetsbaarheid, maar ook erotiek en groteske humor. Het mensbeeld van Jan van Leeuwen doet denken aan een Griekse tragedie, op klassieke wijze opgevoerd door gemaskerde spelers. Het noodlot is onontkoombaar, de mens speelt zijn rol en probeert te overleven. In de tentoonstelling in het Zeeuws Museum toont Jan van Leeuwen drie recente series "Kera mische Portretten". Alle boven beschreven emo ties zijn daarin terug te vinden. Daarnaast wil hij laten zien dat er een balans gevonden kan wor den tussen het ideaalbeeld van de Grieken en het onthullend realistische van de Romeinen. "My Team", "Het Geheim" en "Verwondering van de Eenhoorn" zijn alle ontstaan in 1991- "My Team" herinnert aan zijn jeugd, toen hij fanatiek waterpolo speelde. Het was een gebundelde krachtsinspanning in een korte periode, een zeer lijfelijke activiteit binnen een kleine mannenge meenschap. De groep oogt na het verlies van de wedstrijd totaal ontredderd. "Het Geheim" bestaat uit twee zwemmers die te vermoeid zijn om te communiceren. De twee figuren in "Verwonde ring van de Eenhoorn" zijn tegelijk realistisch en grotesk. Ze bestaan en ze bestaan niet. De keramische portretten zijn intens tragische, in zichzelf gekeerde figuren, maar tegelijk tonen ze een grote kracht en uitstraling.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 16