HET BOEK DER ZEEUWSE TAPIJTEN: EEN ONDERHOUDENDE LEZING MET LICHTBEELDEN 65 Albert Meijer Onlangs verscheen bij uitgeverij Waanders een fraai uitgevoerd boek over de zes Zeeuwse wandtapijten. Aan de totstandkoming van dit werk heeft de Provincie Zeeland "van harte steun verleend", zo schrijft commissaris dr. C. Boerden in zijn "Ten geleideEn verder: "Er is een boek ontstaan dat de belangstel ling en de liefde voor Zeeland en zijn geschiedenis kan vergroten"Liefde maakt echter soms blind. De Zeeuwse bestuurders tonen de laatste jaren een verheugende belangstelling voor het eigen cultuurbezit. Kosten noch moeite worden ge paard om het eeuwenoude Zeeuwse Binnenhof, het Abdijplein, tot de mooiste patio van ons land te maken. De inrichting ervan is vermoedelijk de grootste kunstopdracht die in dit gewest sinds de jaren negentig van de zestiende eeuw is verstrekt. Toen werden namelijk de zes uiterst kostbare ta pijten besteld die de heldendaden der Zeeuwen in de jaren 1572 tot 1576 verbeelden. Vier ervan hangen in het Zeeuws Museum, twee verblijven nog in het restauratieatelier in Haarlem. Over deze wandtapijten is in november een fors en kleurrijk boek van de hand van dr. C.A. van Swigchem en jhr. G. Ploos van Amstel gepu bliceerd, onder de titel "Zes unieke wandtapijten. Strijd op de Zeeuwse Stromen, 1572-1576". Uiter lijk past het werk perfect in het fonds van kunst historische prachtwerken dat Uitgeverij Waanders de laatste jaren heeft opgebouwd. De provincie Zeeland mag er trots op zijn, dat tussen Rem brandt en Van Gogh nu ook de allerbelangrijkste en kostbaarste Zeeuwse kunstvoorwerpen hun plaats in de boekenkast kregen. De tapijten zijn inderdaad uniek, en met wat meer reclame zou den ze een spectaculaire publiekstrekker kunnen worden. Dr. P.K. van Daalen was zich dat bij zijn pensionering als directeur van het Zeeuws Mu seum terdege bewust. In een eerder verschenen kleine brochure over de tapijten had hij reeds het opmerkelijk belang ervan aangegeven. Hij startte een intensief onderzoek naar cle geschiedenis van de tapijten in zijn museum. Hij had geluk: bijna alle bronnen waren er nog. Het stadsarchief van Middelburg, de plaats waar bijna alle tapijten waren vervaardigd, was weliswaar niet meer be schikbaar, maar vele gegevens uit dit archief waren in 1869 al door J. van de Graft gepubli ceerd. Alle door C. de Waard op het Rijksarchief aangetroffen en in 1897 uitgegeven documenten - en nog veel meer - waren bewaard gebleven. Van Daalen moet van mening zijn geweest, dat de moderne kunsthistoricus andere vragen stelt aan bekende bronnen, en hij wenste niet zonder meer te vertrouwen op wat zijn voorgangers had den gedaan. Hij zette zich aan een uitgebreid ar chiefonderzoek, dat bij zijn overlijden nog lang niet klaar was. Mede op basis van zijn aanteke ningen is dan nu dit boek tot stand gekomen, door G. Ploos van Amstel in zijn Voorwoord ge kenschetst als een populair-wetenschappelijk werk. Het is een in sommige opzichten fraai en nuttig werk geworden. Zo geeft het op heldere wijze aan, wat er op de tapijten staat afgebeeld. De krijgshandelingen worden vrij uitgebreid beschre ven. We vernemen onder meer iets over de ont werpers, de wevers en het weven zelf. Relatief veel aandacht krijgen de afgebeelde scheepsty- pen. Het boek is zeer rijk geïllustreerd. Het zit zelfs zo vol plaatjes met Nederlands- en Engelsta lige bijschriften, dat de samenstellers enige angst voor het lege verweten kan worden; dezelfde horror vacuï die zij, in een wat al te pedagogisch gespeld Latijn (blz. 72), de ontwerper van het ta pijt "Bergen op Zoom" aanwrijven. Het moet worden opgemerkt, dat mede door het grote aan tal detail-afbeeldingen de uitgever het zich bij zonder moeilijk heeft gemaakt. De tapijten ver schieten door het boek heen nogal eens van kleur. Zo lijkt het op de afbeelding van het dub- beltapijt "Den Haak" net alsof alleen het rechter- deel in de rooksalon is opgehangen. Zoals gezegd, worden de tapijten zelf vrij uit voerig beschreven. Moderne kunsthistorici inte resseren zich echter steeds vaker ook voor de omgeving van de kunstenaar, zijn werkomstan digheden, de buurt, de opdrachtgever, de prijs, de appreciatie van het kunstwerk. Nader onder zoek naar juist deze aspecten is arbeidsintensief, maar leidt vrijwel altijd tot verrassende resultaten, die het meer dan waard zijn verwerkt te worden, ook in "populair-wetenschappelijke" publikaties. Ons beeld van veel oude kunstvoorwerpen en kunstenaars kan op zo'n manier van veel fantas- terij, ooit het resultaat van louter associaties, ont daan worden. Vele gegevens die ten aanzien van bijna alle klassieke meesterwerken wel nooit meer boven water zullen zijn te krijgen, liggen nu juist bij de tapijten voor het oprapen. De meeste onzin die er in het grijs verleden over de Zeeuwse tapijten is beweerd, was grotendeels al eerder rechtgezet. Het is de verdienste van dit

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 27