100 KANAALZONE ZEEUWSCH-VLAANDEREX
geen aanleiding kan zijn tot bedrijfssluitingen.
Uit het model blijkt dat, ongeacht welke variant
van toepassing is, de werkgelegenheid in de Ka
naalzone zal blijven groeien. Zo heeft Dow Bene
lux onlangs het nieuwe Styreen-fabriekscomplex
in Terneuzen in gebruik genomen, hetgeen voor
de locale toeleverende bedrijven weer het nodige
werk met zich meebrengt. Alleen in de negatieve
gioeivariant zullen bedrijven in de transport- en
overslagsector een veer moeten laten. Voor deze
bedrijven dient een op omzetvergroting buiten
de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone gericht beleid te
worden nagestreefd.
Het aantal arbeidsplaatsen in het gebied zal de
komende tien jaar groeien. Uitgaande van de ba
sisvariant zal de werkgelegenheid in de procesin
dustrie bij voorbeeld met zeven procent toene
men, in de overige industrie met twintig procent,
in de transport- en overslagsector met zeventien
procent en in de arbeidsintensieve dienstverle
ning met meer dan honderd procent. Deze sterke
toeneming vergroot het reeds bestaande tekort
aan geschikt technisch personeel. Een actief ar
beidsmarktbeleid in Zeeuwsch-Vlaanderen is
daarom in de toekomst onontbeerlijk, met name
voor de ondersteunende dienstverlening.
Om de afhankelijkheid van enkele grote bedrij
ven in de Kanaalzone te verminderen, is het van
uit het oogpunt van risicospreiding voor de lo
Afb. 2: De cokesfabriek ACZC in Sluiskil. Foto: H.P. Krolis.
cale bedrijven en gelet op de werkgelegenheid in
het gebied nastrevenswaard meer vestigingen in
de industrie aan te trekken. Hiervoor bestaan mo
gelijkheden in het gebied, gezien de aanwezig
heid van een kwalitatief goede groep van dienst
verlenende bedrijven en de ligging aan dieo
vaarwater. Nieuwe bedrijven zullen onder meer
deze voordelen van de Kanaalzone inzien. On
langs heeft bij voorbeeld een Finse staalprodu
cent bekend gemaakt, zich op de Axelse vlakte te
gaan vestigen.
Infrastructuur
Als gevolg van de te verwachten groei van de
huidige en eventuele nieuwe bedrijvigheid in de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone zal de huidige voor
raad bedrijfsterreinen niet toereikend zijn. Met
name middelgrote en kleine bedrijven hebben nu
reeds een grote behoefte aan extra bedrijfsruimte.
Bovendien zal in de toekomst de huidige weg-,
spoor- en waterinfrastructuur in de Kanaalzone
moeten worden aangepast om de verwachte eco
nomische groei mogelijk te maken. De bestaande
knelpunten in de infrastructuur, zoals - voor het
wegvervoer - de bruggen over het Kanaal bij Sas
van Gent en Sluiskil en de spoorbrug bij Sluiskil,
zullen in toenemende mate hinderlijk zijn.