100 KANAALZONE ZEEUWSCH-VLAANDEREX geen aanleiding kan zijn tot bedrijfssluitingen. Uit het model blijkt dat, ongeacht welke variant van toepassing is, de werkgelegenheid in de Ka naalzone zal blijven groeien. Zo heeft Dow Bene lux onlangs het nieuwe Styreen-fabriekscomplex in Terneuzen in gebruik genomen, hetgeen voor de locale toeleverende bedrijven weer het nodige werk met zich meebrengt. Alleen in de negatieve gioeivariant zullen bedrijven in de transport- en overslagsector een veer moeten laten. Voor deze bedrijven dient een op omzetvergroting buiten de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone gericht beleid te worden nagestreefd. Het aantal arbeidsplaatsen in het gebied zal de komende tien jaar groeien. Uitgaande van de ba sisvariant zal de werkgelegenheid in de procesin dustrie bij voorbeeld met zeven procent toene men, in de overige industrie met twintig procent, in de transport- en overslagsector met zeventien procent en in de arbeidsintensieve dienstverle ning met meer dan honderd procent. Deze sterke toeneming vergroot het reeds bestaande tekort aan geschikt technisch personeel. Een actief ar beidsmarktbeleid in Zeeuwsch-Vlaanderen is daarom in de toekomst onontbeerlijk, met name voor de ondersteunende dienstverlening. Om de afhankelijkheid van enkele grote bedrij ven in de Kanaalzone te verminderen, is het van uit het oogpunt van risicospreiding voor de lo Afb. 2: De cokesfabriek ACZC in Sluiskil. Foto: H.P. Krolis. cale bedrijven en gelet op de werkgelegenheid in het gebied nastrevenswaard meer vestigingen in de industrie aan te trekken. Hiervoor bestaan mo gelijkheden in het gebied, gezien de aanwezig heid van een kwalitatief goede groep van dienst verlenende bedrijven en de ligging aan dieo vaarwater. Nieuwe bedrijven zullen onder meer deze voordelen van de Kanaalzone inzien. On langs heeft bij voorbeeld een Finse staalprodu cent bekend gemaakt, zich op de Axelse vlakte te gaan vestigen. Infrastructuur Als gevolg van de te verwachten groei van de huidige en eventuele nieuwe bedrijvigheid in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone zal de huidige voor raad bedrijfsterreinen niet toereikend zijn. Met name middelgrote en kleine bedrijven hebben nu reeds een grote behoefte aan extra bedrijfsruimte. Bovendien zal in de toekomst de huidige weg-, spoor- en waterinfrastructuur in de Kanaalzone moeten worden aangepast om de verwachte eco nomische groei mogelijk te maken. De bestaande knelpunten in de infrastructuur, zoals - voor het wegvervoer - de bruggen over het Kanaal bij Sas van Gent en Sluiskil en de spoorbrug bij Sluiskil, zullen in toenemende mate hinderlijk zijn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 18