112
NAAMGEVING REDERIJKERSKAMER1-
voorbeeld met weglating van de echtgenoten. De
Leidse Iconclass van prof. H. van de Waal kent
ook het thema van de drie dochters van Anna3,
maar noemt daar geen voorbeelden van. Op een
der panelen van het retabel van de Frankfurtse
broederschap (ca. 1490) is Anna te zien die haar
drie dochters aan de orde der Carmelieten voor
stelt.
Aangezien in de kerk van Veere een St. Anna-
kapel aanwezig was, is het denkbaar - al is het
louter hypothese - dat zich aldaar een schilderij
van Anna met haar kinderen bevond, en wel bo
ven het altaar, waar de gildemis van het tweede
Veerse rederijkersgenootschap werd gelezen. Dit
genootschap zou dan op dezelfde manier aan
zijn naam zijn gekomen als de Missus Scholieren,
zij het op andere wijze dan door de Commissie
Zelandia Illustrata in de vorige aflevering van
Zeeland werd voorgesteld; het zou namelijk zijn
naam ontleend kunnen hebben aan het schilderij
waarop tijdens de gildemis alle aandacht was ge
richt.
Deze opvatting moge dan niet muurvast onder
bouwd zijn, misschien vermag ze toch een inter
essante zijde van het Veerse rederijkerswezen te
belichten.
Noten
1. Dit was een zgn. Quatertemperdag, een bijzondere vas
tendag. De naam is afgeleid van quattuor tempora (vier
jaargetijden). In elk seizoen was er één week met drie
Quatertemperdagen: woensdag, vrijdag en zaterdag. De
Quatertemperdagen van de winter vielen in de derde ad-
ventsweek.
2. Zie voor de Annaverering J.A. Brandenburg, Heilig fami
lieleven: verspreiding en waardering van de historie var,
Sint Anna, Nijmegen, 1990.
3. H. van de Waal e.a., Iconclass, an iconographic classifi
cation system, nr. 73 A 23 82.
Afb. 1: Tekening van een miniatuur in het Shaftesbwy
Psalter, British Library, Londen. Dit psalter is vervaardigd
in de West Country, ca. 1130-1140. Op de afbeelding geeft
God opdracht aan Gabriël tot de annunciatie aan Maria.
Tekening: E.A. Binkhorst.