EEN KWESTIE VAN KIEZEN OF DELEN?
98
Hinne Paul Krolis
Ten behoeve van een gebiedgericht beleid in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone is onderzoek verricht naar
de verwachte economische ontwikkeling en de invloed van de locale bedrijvigheid op het milieu (de zgn.
milieu-impact). A an de hand van groeiscenario's blijkt, dat de door de plaatselijke bedrijvigheid gebo
den economische mogelijkheden kunnen worden ontwikkeld, mits op korte termijn duidelijkheid over
het beleid ten aanzien van milieunormering en ruimtelijke ordening wordt geschapen.
Dit artikel is gebaseerd op het TNO-rapport 'Kiezen voor evenwicht en ontwikkeling; een economische
verkenning en milieu-impact-analyse van de Kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen
Achtergrond
Op dit moment weten wat over tien jaar zal ge
beuren, dat is een wens van velen. Als men alles
in de hand heeft om die toekomst te ontwerpen,
lijkt de inrichting ervan in verhouding een peule-
schil. Vooruit kijken is moeilijk, maar niet onmo
gelijk. Er zijn verscheidene technieken waarmee
een beeld van de toekomst kan worden verkre
gen. Zo kunnen beleidsmakers door de opstelling
van scenario's rekening houden met ontwikkelin
gen in de toekomst. Van deze scenario-techniek
is gebruik gemaakt in een onlangs door TNO uit
gevoerd project over de economische toekomst
van de Kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen lig
gen drie woonkernen in de directe nabijheid van
bedrijfsterreinen, te weten Sas van Gent, Sluiskil
en Terneuzen (zie figuur 1). Het industriële com
plex van de Kanaalzone wordt gedomineerd door
de chemische en voedingsmiddelenindustrie en
door transport- en overslagbedrijven. Verder zijn
er toeleverende en dienstverlenende ondernemin
gen, zoals machine-, papier- en kartonfabrieken.
Deze bedrijvigheid gaat gepaard met een hoge
milieubelasting in de vorm van geluidoverlast, ex
terne veiligheidsrisico's, geur- en stofhinder en
emissies van prioritaire lijststoffen. Door de di
recte nabijheid van de woonkernen en de hoge
milieubelasting worden de ontwikkelingsmoge
lijkheden van de industriële bedrijvigheid be
perkt. Anderzijds is uitbreiding van de woonbe
bouwing ook aan grenzen gebonden. Om dit
probleem op te lossen, is inzicht in de ontwikke
lingsmogelijkheden van de locale bedrijvigheid
en de daarmee gepaard gaande milieubelasting
nodig.
In dit artikel worden de belangrijkste bevindin
gen van het onderzoek toegelicht. Voor het on
derzoek stond de volgende vraag centraal: hoe
zal in de komende vijf tot tien jaar de economi
sche ontwikkeling van de bedrijvigheid in de Ka
naalzone verlopen en welke gevolgen zal deze
voor het milieu hebben?
De econom ische situatie in de jaren '90
U heeft ze al vaak gezien: de installaties van Dow
Benelux en Hydro Agri Sluiskil beheersen het ge
zicht van de Kanaalzone. Toch is er meer bedrij
vigheid die voor de toekomst van de regio van
belang is. Kenmerkend voor de bedrijvigheid in
de Kanaalzone is de grote omvang van de indus-
Figuur 1: De vier gebieden in de Kanaalzone van
Zeeuwsch-Vlaanderen waarvoor de milieu -impact is onder
zocht die bepaald wordt door bestaande bedrijven.
WOONGEBIEDEH
- BEDRIJFSTERREINEN