EEN KWESTIE VAN KIEZEN OF DELEN? 98 Hinne Paul Krolis Ten behoeve van een gebiedgericht beleid in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone is onderzoek verricht naar de verwachte economische ontwikkeling en de invloed van de locale bedrijvigheid op het milieu (de zgn. milieu-impact). A an de hand van groeiscenario's blijkt, dat de door de plaatselijke bedrijvigheid gebo den economische mogelijkheden kunnen worden ontwikkeld, mits op korte termijn duidelijkheid over het beleid ten aanzien van milieunormering en ruimtelijke ordening wordt geschapen. Dit artikel is gebaseerd op het TNO-rapport 'Kiezen voor evenwicht en ontwikkeling; een economische verkenning en milieu-impact-analyse van de Kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen Achtergrond Op dit moment weten wat over tien jaar zal ge beuren, dat is een wens van velen. Als men alles in de hand heeft om die toekomst te ontwerpen, lijkt de inrichting ervan in verhouding een peule- schil. Vooruit kijken is moeilijk, maar niet onmo gelijk. Er zijn verscheidene technieken waarmee een beeld van de toekomst kan worden verkre gen. Zo kunnen beleidsmakers door de opstelling van scenario's rekening houden met ontwikkelin gen in de toekomst. Van deze scenario-techniek is gebruik gemaakt in een onlangs door TNO uit gevoerd project over de economische toekomst van de Kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen. Aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen lig gen drie woonkernen in de directe nabijheid van bedrijfsterreinen, te weten Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen (zie figuur 1). Het industriële com plex van de Kanaalzone wordt gedomineerd door de chemische en voedingsmiddelenindustrie en door transport- en overslagbedrijven. Verder zijn er toeleverende en dienstverlenende ondernemin gen, zoals machine-, papier- en kartonfabrieken. Deze bedrijvigheid gaat gepaard met een hoge milieubelasting in de vorm van geluidoverlast, ex terne veiligheidsrisico's, geur- en stofhinder en emissies van prioritaire lijststoffen. Door de di recte nabijheid van de woonkernen en de hoge milieubelasting worden de ontwikkelingsmoge lijkheden van de industriële bedrijvigheid be perkt. Anderzijds is uitbreiding van de woonbe bouwing ook aan grenzen gebonden. Om dit probleem op te lossen, is inzicht in de ontwikke lingsmogelijkheden van de locale bedrijvigheid en de daarmee gepaard gaande milieubelasting nodig. In dit artikel worden de belangrijkste bevindin gen van het onderzoek toegelicht. Voor het on derzoek stond de volgende vraag centraal: hoe zal in de komende vijf tot tien jaar de economi sche ontwikkeling van de bedrijvigheid in de Ka naalzone verlopen en welke gevolgen zal deze voor het milieu hebben? De econom ische situatie in de jaren '90 U heeft ze al vaak gezien: de installaties van Dow Benelux en Hydro Agri Sluiskil beheersen het ge zicht van de Kanaalzone. Toch is er meer bedrij vigheid die voor de toekomst van de regio van belang is. Kenmerkend voor de bedrijvigheid in de Kanaalzone is de grote omvang van de indus- Figuur 1: De vier gebieden in de Kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen waarvoor de milieu -impact is onder zocht die bepaald wordt door bestaande bedrijven. WOONGEBIEDEH - BEDRIJFSTERREINEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 16