136 DE GLASFABRIEK TE VEERh Pt'.NSION jMfel meenteraad om uit het gemeentelijk kunstbezit de beker van Maximiliaan te verkopen werden door de Kroon vernietigd. De redding kwam uit een onverwachte hoek. Juist om de - volgens Van der Horst niet be staande - schilderachtigheid bezochten kunste naars het stadje aan het Veerse Gat. In hun kiel zog kwamen de toeristen. Van hun aanwezigheid vindt men bewijzen in de bezoekersregisters van het stadhuis. Over de periode 1892-1897 bevatten deze de namen van tientallen zich als kunstschil ders kwalificerende personen uit Nederland, Bel gië, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten'. In het merendeel der gevallen waren dit passanten die slechts korte tijd in Veere logeer den. De aantrekkingskracht van het stadje aan het Veerse Gat werd zo groot, dat in het begin van de twintigste eeuw werd beweerd, dat 'er maar twee oorden op de wereld zijn, waar de moderne kunstenaar tieren kan, Parijs, de stad van de mondaine vergetelheid, en Veere, de stad waar de moderne mensch in de geluidlooze bui- tenspheer de stormen kan beluisteren van zijn verborgen gemoedsleven'5. Eén van de eerste kunstenaars die zich voor langere tijd in Veere vestigden, was de Duitser Franz Melchers, die van 1894 tot 1896 als inwo ner van Veere stond ingeschreven. De 'geluid looze buitenspheer' heeft hem zeker geïnspi reerd. Zijn plan tot exploitatie van een glasfabriek in Veere paste goed in het economisch stimule ringsbeleid van de gemeente en sloeg bij de be volking meteen aan. De oprichting van een glasatelier door Franz Mel- cher$ Francois Joseph Adolphe Marie Melchers (Mun- Afb. 2: De Campveerse toren omstreeks 1895. Tot 1899 was Leenden de Nood uitbater van dit door kunstenaars druk bezochte hotel/pension. Collectie Gemeentearchief Veere. ster, 16 april 1868) en zijn vrouw Lidonie Dom- martin (Spa, 3 Februari 1868.) bewoonden vanaf januari 1894 een huis aan de Markt, het tegen woordige huis 'De Goutsblomme' aan Markt 22. Deze in Duitsland geboren en in België opge leide kunstenaar was een leerling en goede be kende van Jan Toorop. Melchers zat niet stil; in mei 1894 diende hij bij het gemeentebestuur van Veere een aanvraag in om achterin de tuin van zijn huis een oven tot het kleuren van glas te bouwen. Een constructie tekening volgde kort daarna7. Maar hij had gro tere plannen. Blijkens een in juni door B W ontvangen verzoek werden die plannen onder steund door 37 neringdoenden, die 'het wensche- lijk achten dacl [sic] de Raad de genoemde grond in koop afstaat. Voor de geboden sommen, dat de gemeente thans in kwijnende staat is, en bij elke poging die ondernomen word [sic] om hai totale onderhang [sic] te voorkomen alles aan wenden om zulks te beletten, dat ieder daarbij belang heeft, dat ieder als het ware zucht naar verdiensten en werk; ja zelfs dan winter met een kloppend hart nadert: dat addressanten niet ai- leen wijzen op het gunstige van een fabriek, als bron van bestaan maar ook op al de omstandig heden nu en later daaruit voortvloeiende (men denke hier slechts aan de stoomhoutzagerij van de heer Alberts en de boterfabriek)'8. Een maand later verkreeg Melchers toestem ming om 56 m2 gemeentegrond aan de Rijken- dijk, aansluitend aan de noordzijde van zijn tuin, voor het bouwen van een oven tot het bakken van kleuren in glas aan te kopen. Bovendien werd hij door de gemeente in de gelegenheid gr - steld, het gedeelte gemeentegrond groot 5000 nr - het tegenwoordige Oranjeplein - in pacht bij F. Castel jr. bij het eindigen van de pachttermijn op

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 14