Jl iÜ ÈÜl rrr.ir rr 148 JOOS VERSCHUF.RE REYNVAA welijk kwamen drie dochters - Johanna Maria, Maria Johanna Apotlonia en Johanna Anthonetta - en een zoon Joos voort1'. In januari van het zelfde jaar werd Joos sr. benoemd tot organist en klokkenist van de St. Jacobskerk te Vlissingen, een functie die hij tot 1794, dus gedurende 25 jaar, zou vervullen. Daarnaast zette hij zijn in Middelburg uitgeoefende praktijk als advocaat voort. In oktober 1774 komt hij als poorter van Vlissingen voor; hij woonde er in de St. Jacobs- straat. In Vlissingen heeft Joos Verschuere Reyn vaan vele functies vervuld: hij was schepen, weesmeester en bibliothecaris (1803); op 1 janu ari 1805 werd hij lid der Besognekamer, kort daarna oppercommissaris van het ambacht en de nering der kaarsen- en die der pruikenmakers, thesaurier, lid van de schoolcommissie (1806), en in 1808 werd hij ook nog vrederechter. Een jaar later stierf hij op negenenzestigjarige leeftijd in Vlissingen, alwaar hij op 5 mei 1809 in de Waalse Kerk werd begraven. zien en overwegend voor één stem en continuo- begeleiding geschreven. Voor sommige Lofpsal men kiest Reynvaan een meerstemmige toonzet ting. Naar eigen zeggen heeft hij met zijn psalmcomposities ook in het buitenland lof ge oogst, want het voorwoord 'aan den bescheide- nen leezer' van het Kunst-woordenboek uit 1795 (zie onder) begint aldus: Na dat ik den Catechismus der Muzijk in druk gegeven had, werd ik aangezocht, van eenige Liefhebbers, om eene vermeerderde vertaaling en uitbreiding van eenige Kuns- woorden, boven die in den Catechismus ge vonden worden: ik heb aan het verzoek van die kunstbeminnaaren wel willen voldoen om de graagte, met welke dezelve de Ca techismus], in de voornaamste steden onzer Republiek niet alleenlijk, maar ook buiten - Lands is ontvangen geworden; welk genoe gen ik mede, omtrent de uitgaave mijner Psalmen mag genieten. In vergelijkbare stijl zijn de Mengeldichten ge componeerd, waarvan hier een voorbeeld volgt Het bly Hbotlttitzicht Afb. 2: Handtekening. Componist/'musicograaf Ofschoon jurist van professie en een man van verdienste in het openbare leven, moet de histo rische betekenis van Reynvaan vooral in de mu ziek worden gezocht. Hij schreef tal van compo sities, waaronder Mengeldichten, in gezangen, op muziek gebracht (Middelburg 1774, Vlissingen 1781, 8°), Zes klaviersonates met viool (Op. 1), een Concert voor klavier met 3 violen en bas (Op. 2), een Concert voor klavier met 2 violen of 2 dwarsfluiten (Op. 3), De CL Psalmen met de Lof zangen (verschillende uitgaven te Amsterdam, Middelburg en Vlissingen in de periode 1789- 1796) en een Beurt- en Choorzang bij 's Heilands geboorte (Amsterdam, Middelburg en Vlissingen 1790). In 1772 werd tijdens het tweede eeuwfeest van Vlissingen een - tot nu toe niet geïdentifi ceerd - 'Muzijkstuk' van hem opgevoerd. Het me rendeel van de hierboven genoemde werken is op dit moment (nog) niet teruggevonden. Van de CL Psalmen en de Mengeldichten zijn exemplaren bekend. De Psalmen zijn lichte composities, ge schreven in de stijl- van de Italiaanse aria's, zoals de componist op de titelpagina ook aangeeft: 'als bevallige Ariaas, in den Italiaansen smaak'. Ze zijn van zowel Nederlandse als Franse tekst voor ZioojTj ^e&7L TtZ7nf>e7is~èoesn, rrte^ cczyrstr yalZ/zj' Z&VCTL I Jk, Qt&n, p-roZyA- z-72/v en. 7zoöt?j ryptzno?izc&ti •rcJufriJj 6 1 J. .t 771// 771/^717 lY&y mooy' cA/)07L^ 77Zy ÓZJcA/p/eZmooa - Afb. 3: De mengelzangen en 'Het blij vooruitzicht'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 30