130
HET WERKEND TREKPAARD
Afb. 5: Ab Paauwe met een kampioen-hengstveulen op de Zeeuwsche Dag van het Paard. Foto: M. Postma
Paauwe een 'afgedankte' kampioen-merrie kocht,
die dezelfde vader had als een merrie die hij op
stal had staan, zeer goede fokresultaten gaf en
zelf ook nogal eens in de prijzen viel. Deze aan
koop werkte in zekere zin als katalysator om een
heel duidelijk beeld te krijgen van wat hem voor
ogen stond, namelijk zelf een goede stal opbou
wen die veel kampioenen zou voortbrengen.
De film en de trekpaardhouders
De tot dusverre gemonteerde filmsequenties wer
den steeds vertoond aan de mensen die erin
voorkwamen. Zo hadden zij inbreng in het be
sluit of 'hun beeld' naar buiten zou worden ge
bracht. Wat ik hierboven over hen heb geschre
ven, moge wat functioneel lijken, maar vooral zij
willen dat deze film er komt. Dat ik in het proces
van schrijven over het maken van de film soms
afstand van hen als persoon moest nemen, heeft
niets te maken met hoe ik tegenover hen sta. Ik
heb grote bewondering gekregen voor de liefde
en inzet waarmee deze mensen met de trekpaar
den werken en voor hen zorgen. De hoeveelheid
werk die op hun bedrijven moet worden verzet,
is onvoorstelbaar. Al dit werk wordt met een
grote vanzelfsprekendheid verricht. Vaak verwon
derde het mij dat zij het volhielden. Langzamer
hand ben ik een beetje gaan aanvoelen wat hen
in dit vak drijft. Ik ben hun dankbaar voor wat zij
mij hebben laten zien! Wat het inhoudelijk onder
zoek betreft, heb ik het gevoel dat ik nu pas ben
begonnen.
Noten
1. De gebruikte filmcamera was een handgehouden 16
mm-Eclair-ACL. Voor het het geluid hebben we een Nagra
IS gebruikt. Het filmteam bestond uit de geluidsvrouwe,
Lisa van Hamel, en ikzelf. Wij kwamen tijdens het land-
bouwseizoen bijna elke week één of twee, soms drie da
gen per week om te filmen. Door verplichtingen elders
was het niet mogelijk om de gehele week ter plekke te
zijn. Wij hebben onze aandacht tussen de bedrijven van
Mol en van Paauwe verdeeld.
Literatuur
Dauer, A.: Zur Syntagmatik des Ethnographisches Duku-
mentationsfilms, Stiglmayr 1980.
France de, C.: Cinéma et Antropologie, Editions de la
Maison des Sciences de l'Homme, Paris 1982.
Nijland, D.J.: Schaduwen en Werkelijkheid, Leiden 1989.
Nijland, D.J.: 'Foto, film, culturen', in: Beeld voor Beeld-Ca
talogus, 1991
Mead, M.: 'Visual Anthropology in a discipline of words',
in: Principles of visual anthropology Den Haag 1975.