130 HET WERKEND TREKPAARD Afb. 5: Ab Paauwe met een kampioen-hengstveulen op de Zeeuwsche Dag van het Paard. Foto: M. Postma Paauwe een 'afgedankte' kampioen-merrie kocht, die dezelfde vader had als een merrie die hij op stal had staan, zeer goede fokresultaten gaf en zelf ook nogal eens in de prijzen viel. Deze aan koop werkte in zekere zin als katalysator om een heel duidelijk beeld te krijgen van wat hem voor ogen stond, namelijk zelf een goede stal opbou wen die veel kampioenen zou voortbrengen. De film en de trekpaardhouders De tot dusverre gemonteerde filmsequenties wer den steeds vertoond aan de mensen die erin voorkwamen. Zo hadden zij inbreng in het be sluit of 'hun beeld' naar buiten zou worden ge bracht. Wat ik hierboven over hen heb geschre ven, moge wat functioneel lijken, maar vooral zij willen dat deze film er komt. Dat ik in het proces van schrijven over het maken van de film soms afstand van hen als persoon moest nemen, heeft niets te maken met hoe ik tegenover hen sta. Ik heb grote bewondering gekregen voor de liefde en inzet waarmee deze mensen met de trekpaar den werken en voor hen zorgen. De hoeveelheid werk die op hun bedrijven moet worden verzet, is onvoorstelbaar. Al dit werk wordt met een grote vanzelfsprekendheid verricht. Vaak verwon derde het mij dat zij het volhielden. Langzamer hand ben ik een beetje gaan aanvoelen wat hen in dit vak drijft. Ik ben hun dankbaar voor wat zij mij hebben laten zien! Wat het inhoudelijk onder zoek betreft, heb ik het gevoel dat ik nu pas ben begonnen. Noten 1. De gebruikte filmcamera was een handgehouden 16 mm-Eclair-ACL. Voor het het geluid hebben we een Nagra IS gebruikt. Het filmteam bestond uit de geluidsvrouwe, Lisa van Hamel, en ikzelf. Wij kwamen tijdens het land- bouwseizoen bijna elke week één of twee, soms drie da gen per week om te filmen. Door verplichtingen elders was het niet mogelijk om de gehele week ter plekke te zijn. Wij hebben onze aandacht tussen de bedrijven van Mol en van Paauwe verdeeld. Literatuur Dauer, A.: Zur Syntagmatik des Ethnographisches Duku- mentationsfilms, Stiglmayr 1980. France de, C.: Cinéma et Antropologie, Editions de la Maison des Sciences de l'Homme, Paris 1982. Nijland, D.J.: Schaduwen en Werkelijkheid, Leiden 1989. Nijland, D.J.: 'Foto, film, culturen', in: Beeld voor Beeld-Ca talogus, 1991 Mead, M.: 'Visual Anthropology in a discipline of words', in: Principles of visual anthropology Den Haag 1975.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 8