HET ONBEGRENSDE ACHTER DE RAMEN 144 Cheops exposeert werk in de vensterbank in Middelburg Frans Henk Hoekstra Sinds enkele jaren is het enfant terrible van de Nederlandse keramiek, Cheops, opvallend aanwezig. Vanuit een verlangen om de bestaande dogma 's, circuits en classificaties binnen de Nederlandse kera miek te doorbreken, besloten in 1985 een vijftal kunstenaars in groepsverband te gaan werken. In cie groep Cheops werken Rob Brandt, Tjitske Dijkstra, Maija Hooft, Michel Kuipers en de inmiddels overle den Jan van Leemven samen. Werkwijze Cheops wil zich niet manifesteren als een kunste naarsgroep met één definieerbare opvatting over keramiek. Daarvoor lopen de werkwijzen en ideeën onderling te sterk uiteen. Elke stelling, elke bewering kan door de ander worden ont kend. Wat de leden met elkaar delen, is een sterk verlangen naar experiment, het onverwachte, het onbegrensde, het onvoorspelbare, het avontuur. De dialoog wordt in Cheops in eerste instantie met behulp van werken in klei gevoerd. Meestal leidt een idee van één van de leden tot het stel len van een opdracht voor de hele groep, waarbij de kunstenaars elkaar confronteren met een 'on volledig' plastiek. In het kop-en-schotelproject (in 1988 in de Beyerd in Breda uitgevoerd) produ ceerden enkele leden van de groep bij voorbeeld een schotel waarop de andere leden een 'ant woord' gaven door middel van een kop - en om gekeerd. Door het reageren op eikaars werk staat het experiment op de voorgrond. Het doorbreken van eigen begrenzingen levert een confrontatie op met zeer uiteenlopende opvattingen over ke ramiek. In deze onvoorspelbare manier van wer ken worden op dwingende wijze opvattingen ter discussie gesteld. Daarbij laten de leden van de groep zich niet beteugelen door de 'dictatuur van de oerklei', door wat wel en wat niet gebruikelijk is in de Nederlandse keramiek. De dialoog over de verschillende waarden van de toegepaste keramiek (de kunstnijverheidsvor- men van klei) en de autonome keramiek (de beeldende kunst met klei als basismateriaal) is al vóór Cheops gevoerd en is in de gevestigde kera mische kringen gesust. Maar nog niet eerder is de confrontatie zó zichtbaar binnen het plastiek zelf aanwezig geweest als nu te zien is in de werken van de leden van Cheops. Vensterbankproject Eén van de recentste opdrachten die de groep zichzelf gaf en ook heeft uitgevoerd, is ontstaan naar aanleiding van de ganzenterreur in de ge middelde Nederlandse vensterbank. De venstes- bank en de televisie zijn de meest voorkomende 'sokkels' in Nederland. De bewoners van de Spanjaardstraat in Middelburg is gevraagd om voor een periode van een maand hun venste - bank ter beschikking te stellen van de groepsle den. Hoewel de tentoongestelde werken speciaal voor het vensterbankproject zijn gemaakt, horen zij niet specifiek bij één huis. Vensterbank en a - metingen en verhoudingen van de ramen zijn in algemene zin bepalend geweest. Dit is zichtbaar in het formaat en in het feit dat zij vanuit één standpunt frontaal 'gedacht' zijn. Afb. 1: Klassieke zuil met slierten, Michel Kuipers en Jan van Leeuwen. Foto: René van Haeften.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1992 | | pagina 22