16 EEN SCHILDER IN ZEELANi tisch bevredigend resultaat. In het hele werk, vooral in de stillevens, wordt gezocht naar een balans tussen abstractie en her kenbaarheid. Gedurende alle werkzame jaren blijft het werk tussen deze beide polen schomme len. In de laatste periode wordt de neiging tot ab stractie sterker, waardoor ook de scheiding tussen portret, stilleven en puur abstracte compositie vervaagt. De structuur wordt daarbij ook onvaster en aarzelender, er klinkt een tragisch gevoel van onzekerheid en verbrokkeling in door. Maar ook in die laatste jaren ontstaan soms nog hechte stil levens, die geheel teruggrijpen naar het oor spronkelijke uitgangspunt. Tekeningen Jammer genoeg is één van de interessantste as pecten van Van der Spoels werk altijd sterk on derbelicht gebleven, namelijk zijn tekeningen. Ze werden ook maar zelden geëxposeerd. Naast het werk aan stillevens en figuur heeft Van der Spoel altijd veel vrij getekend, ook landschap, een thema dat in zijn schilderijen nauwelijks voor komt. Zijn landschapstekeningen zijn meestal zeer spontane penseelschetsen in sepia, die zijn bewondering voor de Japanse en Chinese teken kunst verraden. Het mooist zijn echter de kleine schetsen van één of meer figuren, een naakt, en kele mensen in gesprek, een snel getekend por tret, in pen of penseel, meestal gewassen. Zij ge tuigen van een scherp observatievermogen en zijn klassiek en tijdloos in de beste zin van het woord. De vergelijking met Rembrandts teken kunst lijkt gewaagd, maar inderdaad, daar doen ze aan denken. In dit verband moet het contact met Ro Mogendorff, die in Amsterdam zijn buur vrouw was en van wie hij een prachtig portretje maakte, een inspiratiebron zijn geweest. Uit het bovenstaande blijkt wel de positie die Van der Spoel in het Nederlandse kunstleven in nam: geen baanbreker en vernieuwer, maar een Afb. 2: Vrouwenfiguur, gouache.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 18