18 EEN SCHILDER IN ZEELAND Afb. 4: Landschapsschets, penseeltekening in oostindische inkt. estheet, die verschillende stromingen en invloe den op harmonische wijze met elkaar trachtte te verzoenen. In die tussenpositie werd hij alge meen door collega's en kunstcritici gewaardeerd; met dit uitgangspunt kon hij ook een goede en inspirerende leraar zijn. Toen hij in 1957 naar Amsterdam vertrok, schreef Hans Warren dat dit vertrek een gevoelig verlies voor Zeeland was, al zouden de Zeeuwen dit zelf niet zo beseffen. Inderdaad bleef zijn ver trek onopgemerkt, zoals ook zijn verblijf in Zee land onopgemerkt was gebleven. De Zeeuwen hebben nooit geweten wat ze in huis hadden. Daarom kan een beetje aandacht voor de schilder Van der Spoel geen kwaad. Literatuur Anon., Van der Spoel. TentoonstellingscatalogusSchiedam I960. Stedelijk Museum. Hammacher, A.M., Stromingen en persoonlijkhedenAm sterdam 1955. P., D., 'Expositie Nel Houtman H. van der Spoel', in: Mare 1, nr 2 (december) (1966), 10-12. Ree, D. van en A. Verdonck red., Geleerdheid grijnst van alle kanten. Van Hogere Burgerschool tot het Goese LyceumGoes 1990. Scheen, P.A., Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars 1750-1950. 's-Gravenhage 1969. Smit, S. en P. van der Velde, Kunst boven water. Een ver kenning van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig, Middelburg 1988. Zeeuwse Katernen 3- Warren, H., 'Over de schilder H.M. van der Spoel', in: Zeeuws Tijdschrift 7 (1957), 167-172. Met dank aan Siebrecht van der Spoel en Hans Keukelaar voor hun informatie en advies.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 20