18
EEN SCHILDER IN ZEELAND
Afb. 4: Landschapsschets, penseeltekening in oostindische inkt.
estheet, die verschillende stromingen en invloe
den op harmonische wijze met elkaar trachtte te
verzoenen. In die tussenpositie werd hij alge
meen door collega's en kunstcritici gewaardeerd;
met dit uitgangspunt kon hij ook een goede en
inspirerende leraar zijn.
Toen hij in 1957 naar Amsterdam vertrok,
schreef Hans Warren dat dit vertrek een gevoelig
verlies voor Zeeland was, al zouden de Zeeuwen
dit zelf niet zo beseffen. Inderdaad bleef zijn ver
trek onopgemerkt, zoals ook zijn verblijf in Zee
land onopgemerkt was gebleven. De Zeeuwen
hebben nooit geweten wat ze in huis hadden.
Daarom kan een beetje aandacht voor de schilder
Van der Spoel geen kwaad.
Literatuur
Anon., Van der Spoel. TentoonstellingscatalogusSchiedam
I960. Stedelijk Museum.
Hammacher, A.M., Stromingen en persoonlijkhedenAm
sterdam 1955.
P., D., 'Expositie Nel Houtman H. van der Spoel', in:
Mare 1, nr 2 (december) (1966), 10-12.
Ree, D. van en A. Verdonck red., Geleerdheid grijnst van
alle kanten. Van Hogere Burgerschool tot het Goese
LyceumGoes 1990.
Scheen, P.A., Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars
1750-1950. 's-Gravenhage 1969.
Smit, S. en P. van der Velde, Kunst boven water. Een ver
kenning van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren
veertig tot zestig, Middelburg 1988. Zeeuwse Katernen 3-
Warren, H., 'Over de schilder H.M. van der Spoel', in:
Zeeuws Tijdschrift 7 (1957), 167-172.
Met dank aan Siebrecht van der Spoel en Hans Keukelaar
voor hun informatie en advies.