58 IN NAAM VAN ORANJI- van kastelen en herenhuizen te verfraaien. Bo vendien beschermden zij de bewoners tegen tocht en kilte. Kerken, stadhuizen, raadzalen en regentenkamers werden met tapijten behangen. Bij grote plechtigheden en intochten van landshe ren en vorsten werden ook tapijten gehuurd om vertrekken te versieren. Verandering van smaak en voorkeur voor andere wandbekledingen, zoals goudleer, zijdeweefsels en beschilderd canvas, luidden mede het einde van de tapijtkunst in de Nederlanden in. De tamjtkunst De tapijtkunst wordt helaas veelal ondergewaar deerd in het rijke domein van de schone kunsten. Deze kunst behoort tot de zogeheten 'artes mino- res'. Vorig jaar stond het Middelburgs Antepen- dium, een rijk geborduurd altaarkleed uit de abdij van Middelburg, centraal in een tentoonstelling. Hiermee kwam de zestiende-eeuwse borduur kunst onder de aandacht van het publiek. Dit jaar komt met de tentoonstelling over de Zeeuwse wandtapijten een andere tak van het tex- tiel-ambacht aan bod: de weefkunst. De tapijten getuigen van grote samenwerking tussen schil ders, ontwerpers en wevers. De wevers werkten naar een model, dat wil zeggen naar een vooraf gemaakte tekening, ook wel karton genoemd. Dit was een in detail geschilderde voorstelling, die de werkelijke grootte van het tapijt had. De kartons werden meestal in wateiverf, maar soms ook in olieverf uitgevoerd. Zodra de patronen getekend waren, kon de wever aan de slag. De ontwerpers van de Zeeuwse serie zijn de zeeschilder Hendrick Vroom en de schilder Carel van Mander. Zij leverden de ontwerpen aan het atelier van De Maecht voor respectievelijk de zee slagen en het Wapentapijt. Helaas is de ontwer per van het eerste tapijt, de 'slag bij Bergen op Zoom', onbekend gebleven. Uit de archieven zijn geen gegevens tot ons gekomen, en het raadsel is tot op heden niet ontsloten. De stijl van de ontwerper laat zich herkennen door 'horror vacui', ofte wel 'angst om plekken leeg te laten'. De 'slag bij Bergen op Zoom' ken merkt zich door een veelvoud van scheepsforma- ties, op grond waarvan toeschrijving van het ont werp voor dit tapijt aan de ontwerper van de andere Zeeuwse tapijten, Hendrick Vroom, niet mogelijk is. De compositie van Vroom kenmerkt zich juist door duidelijkheid. Eén gebeurtenis, vaak de belangrijkste, wordt centraal in het beeldvlak gezet. De ontwerpen van Hendrik Vroom en Carel van Mandei' voor de Zeeuwse reeks zijn helaas niet bewaard gebleven. De ondergang van 'The Revenge Het atelier De Maecht werkte niet alleen op be stelling van binnen de stad, maar had ook op drachtgevers van ver buiten Middelburg. De En gelsman Lord Howard bestelde bij De Maecht he tapijt 'The last Fight of the Revenge'. Dit tapijt, gedateerd 1598, werd eveneens ontworpen dooi Hendrik Vroom. Op het wandkleed is de heroï sche strijd van de vice-admiraal van de Engelse vloot tegen een deel van de Spaanse Armada weergegeven. Het admiraalsschip de Revenge ging ten onder en Sir Richard Grenville sneuvelde tijdens dit gevecht. Het is een legendarisch ver haal uit de Engelse maritieme geschiedenis. Het tapijt werd besteld door de admiraal van de En gelse vloot, mogelijk ter nagedachtenis aan Sir Ri chard Grenville. Aan het gebruik van goud- en zilverdraad is te zien dat het om een kostbaar ta pijt ging. In de Noordelijke Nederlanden werd voornamelijk geweven met zijde en wol. In de studie over de geschiedenis van de tapijtweve rijen in de Noordelijke Nederlanden van me vrouw Van Ysselsteyn' wordt 'The last Fight of the Revenge' reeds beschreven. De verblijfplaats van het tapijt, dat in 1934 op een Franse veiling opdook, was evenwel onbekend. Vrouwe Fortuna was mij tijdens de voorberei dingen van de tentoonstelling goed gezind. Tij dens het doorbladeren van een catalogus stuitte ik op een kleurenafbeelding van een tapijt dat qua compositie vrijwel gelijk is aan de Zeeuwse tapijten. De speurtocht werd beloond en het in Middelburg geweven tapijt kon aan de vergetel heid onttrokken worden. Het Zeeuws Museum is dan ook bijzonder verheugd dat de eigenaar toe stemde in het verzoek tot bruikleen. Uniek en gespaard De Zeeuwse reeks is imponerend. Een vergelijk bare serie wandtapijten, geweven in het Delftse atelier van Spierincx en eveneens ontworpen door Vroom, werd in 1591 besteld. Het was een Engelse opdracht van Lord Howard of Effingham, admiraal van de Engelse vloot. De serie wandta pijten geeft de overwinning van de Engelsen op de Spaanse Armada weer. De tien Armada-tapij ten werden in 1650 in de House of Lords opge hangen. De serie is bij de brand in het Londense parlementsgebouw in 1834 verloren gegaan. Een groot verlies - met misschien een lichtpuntje: één tapijt was vóór de brand uit het parlementsge bouw gestolen. De verblijfplaats van dit tapijt is nooit achterhaald en het is dus maar de vraag of het nog bestaat. De Zeeuwse reeks is door het verloren gaan van de tien Armada-tapijten echt uniek in de we reld. Bij het bombardement van Middelburg in 1940 werd de Abdij van Middelburg zwaar getrof fen. De wandtapijten waren kort voor het oor- logsdreigen in veiligheid gebracht. Na de her bouw van de abdij werd in 1972 het Zeeuws

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 20