VERZAMELINGEN 71 Afb. 2. De klaviatuur en cartouche met adresplaat. een snellere repetitiemogelijkheid werden ver langd voldeed het systeem steeds minder. De firma Bösendorfer heeft het overigens nog zeer lang toegepast. Uiterlijk zeer opvallend zijn de zes pedalen van de Zierer-vleugel. Deze getuigen nog van de overgangstijd, waarin allerlei nieuwe vindin gen werden toegepast. Zo is er een fagotpedaal, waarbij een rol perkament tegen de snaren een zindering veroorzaakt als van een blaasinstru ment. Zeer spectaculair is het 'Turks muziek', een pedaal dat een trommelslag imiteert door een slag op de zangbodem, twee belletjes laat klin ken en een koperen lamel op de bassnaren laat meetrillen. Er zijn twee pianopedalen, waarbij stroken wollen weefsel tussen snaar en hamer- kop voor demping van het geluid zorgen. Ten slotte zijn er de pedalen die we ook van de mo derne vleugel kennen: die voor het una corda en het lichten van de dempers. Het eerstgenoemde is nog una corda in de ware zin van het woord: van de drie koren wordt alleen het eerste aange slagen en men kan zelfs een geleidelijk diminu endo verkrijgen door vervolgens duo corde te spelen. Het effect van het lichten van de dempers is niet geheel identiek aan het effect van het overeenkomstige pedaal van de moderne vleugel: het gaat niet alleen om het laten doorklinken, maar ook om het versterken van de totale klank, zoals hierboven is uiteengezet. Deze veelheid aan pedalen wordt wel als Spie lerei betiteld. Dit is niet geheel juist, want men oordeelt dan vanuit de decennia dat men deze pedalen definitief vaarwel zegde. In de program matische muziek uit het begin van de negen tiende eeuw, die gepaard ging met imitatieveld slagen, woudhoorngeschal, vogelgezang, het ruisen van de boomtoppen en dergelijke, hadden zij wel degelijk hun functie. Deze soort muziek kunnen wij niet meer waarderen, maar dat neemt niet weg dat zij volop is gespeeld en de toenma lige instrumenten de mogelijkheden tot uitvoering moesten bieden. Met het pianopedaal ligt het weer anders: door de toepassing van de vilten hamerkop ontstond al een zodanig ronde toon, dat verzachting door stroken wolweefsel niet lan ger zinvol was. Ook wat de stemming betreft, dateert de Zie- rer-vleugel uit een overgangstijd. In de eerste ja ren paste de Werkgroep gelijkzwevende stem ming toe, wat voor bepaalde soorten muziek echter een minder aantrekkelijk effect gaf. Werk van Mozart kwam bij voorbeeld niet tot zijn recht, terwijl de muziek van Van Beethoven weer beter klonk. Met een licht ongelijk zwevende stemming veranderde dit. Met name werken van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 37