IN NAAM VAN ORANJE - EEN CAMER TAPIJTEN; DE WATERGEUS EN DE SPANJOOL OP DE SCHELDEMONDEN 1572-1576 55 Hesther van den Donk Op 2 april 1993 werd in het Zeeuws Museum te Middelburg in aamvezigbeid van Hare Majesteit Konin gin Beatrix een tentoonstelling over zes unieke wandtapijten geopend. Deze beelden de strijd uit die de Zeeuwse watergeuzen in de eerste decennia van de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden voerden. De serie werd in opdracht van de Staten van Zeeland vervaardigd ter verfraaiing van het Prinsenloge ment in het Abdijcomplex te Middelburg. Hier volgt de tekst van de toespraak die door de organisator van de tentoonstelling tijdens de opening werd uitgesproken. In naam van Oranje, doe open de poort', 20 klinkt het in een negentiende-eeuws vaderlands lied dat verhaalt van de inname van Den Briel op 1 april 1572. De watergeuzen hadden vernomen dat in de stad geen Spaans garnizoen lag en be sloten haar te veroveren. Onder druk gaf de stad zich over en de Zuid-poort werd open gezet. De Spaanse hertog Alva vond de inname van Den Briel onbelangrijk en zou hebben gezegd: 'No es nada', wat zoveel betekent als 'Het stelt niets voor'. Maar hij vergiste zich, want de opstand breidde zich snel uit, met name in de Zeeuwse contreien. De opstand in Zeeland De Zeeuwse strijd begon vijf dagen na de inname van Den Briel. De Spaanse vloot werd op 6 april met kanonschoten buiten de stad Vlissingen ge houden. Vlissingen viel voor Oranje en kort daarna koos ook Veere de zijde van de prins. De opstandelingen beheersten al spoedig de steden van Zeeland en Holland. Alleen Amsterdam, Mid delburg, Arnemuiden en Goes bleven de koning van Spanje, Filips II, nog trouw. De strijd die in de vroege jaren zeventig op de Zeeuwse wateren werd gevoerd is van groot belang geweest voor het verdere verloop van de Tachtigjarige Oorlog, en kan gerust een Titanenstrijd worden genoemd waarin enkele gewesten het opnamen tegen het machtige wereldrijk Spanje. In de vaderlandse ge schiedschrijving is merkwaardig genoeg weinig aandacht aan de Zeeuwse vrijheidstrijd geschon ken. In de eerste jaren concentreerden de oorlogs handelingen zich op Walcheren, dat van groot strategisch belang was. In deze periode vonden de op de tapijten afgebeelde gevechten bij Ram- mekens en Den Haak plaats, met als glorieuze fi nale de slag bij Bergen op Zoom in januari 1574. Deze overwinning leidde drie weken later tot het ontzet van Middelburg. Na een beleg van vijftien maanden gaf de stad zich over aan Oranje. Kort daarna, op Pinksterochtend 1574, voerden de wa tergeuzen een verrassingsaanval bij Lillo uit. Ook deze aanval tegen de Spanjaarden is op een tapijt vereeuwigd. De tweede periode van de vrijheidsstrijd in Zeeland brak in 1575 aan met het Spaanse offen sief tegen Zierikzee. De strijd op de Ooster- schelde, de Gouwe en de Grevelingen duurde ruim negen maanden. Het tapijt dat de slag bij Zierikzee uitbeeldt, verhaalt van één van de vele pogingen om de stad te ontzetten. Vereeuwigde heldendaden Op 21 februari 1574 trok de Prins van Oranje de stad Middelburg binnen. De Abdij van Middel burg werd de zetel van het gewestelijk bestuur van Zeeland. De Prins kreeg als eerste Edele en voorzitter van de Staten van Zeeland zijn eigen vertrekken in het Hof van Zeeland. De slag bij Bergen op Zoom werd gezien als de belangrijkste fase uit de Zeeuwse vrijheidsstrijd. Om die reden besloten de Staten van Zeeland een tapijt te laten vervaardigen dat deze slag als ondeiwerp diende te hebben. Na de aflevering van dit tapijt in 1595 besloten de Staten van Zeeland om een 'earner tapijten' te bestellen: een serie van zes tapijten die ter ver fraaiing van het Prinsenlogement moest dienen. De reeks moest de vrijheidsstrijd van de Zeeuwse watergeuzen tegen de Spanjaarden vereeuwigen. De vijf belangrijkste momenten uit die strijd, waaronder zelfs de verloren strijd bij Zierikzee, werden als onderwerp voor de tapijten gekozen. De vrijheidsstrijd op de Scheldemonden werd in naam van Oranje gevoerd. Het zesde tapijt werd dan ook een wapentapijt met het portret van Wil lem van Oranje, de wapens van Zeeland en de zes stemgerechtigde steden. Ambachtelijke kunstenaars In de tweede helft van de zestiende eeuw brach ten de godsdiensttroubelen tussen katholieken en protestanten een ware exodus van hoogge-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 17